نمایندگان مجلس مصوب کردند که کمیسیون احزاب به ریاست معاون سیاسی وزارت کشور تشکیل شود.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان و در ادامه بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اعاده شده از شورای نگهبان، ماده 10 و تبصره‌های این طرح را با اصلاحاتی برای تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور صدور پروانه برای تشکیل حزب و نظارت بر فعالیت احزاب و انجمن‌های اقلیت‌های دینی و انجام وظایف تصریح‌شده، در این قانون کمیسیون احزاب به شرح ذیل در وزارت کشور تشکیل می‌شود:

1- نماینده دادستان کل کشور

2- نماینده رئیس قوه قضائیه

3- یک نماینده از میان دبیران کل احزاب ملی و یک نماینده از میان دبیران کل احزاب استانی دارای پرونده فعالیت بدون حق رأی

4- معاون سیاسی وزارت کشور

5- دو نماینده به انتخاب مجلس شورای اسلامی از بین نمایندگان داوطلب

طبق تبصره این ماده، اعضای موضوع این ماده باید ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون،‌ انتخاب و به وزارت کشور معرفی شوند. وزارت کشور موظف است حداکثر تا 10 روز پس از آن، اولین جلسه کمیسیون را تشکیل دهد.

وکلای ملت مقرر کردند که اعضای کمیسیون احزاب برای مدت 2 سال انتخاب می‌شوند و تا معرفی اعضای جدید به کار خود ادامه می‌دهند.

خانه ملتی‌ها مصوب کردند که نمایندگان موضوع بند سه موضوع این ماده به انتخاب دبیران کل احزاب ملی و استانی و با نصاب اکثریت مطلق آراء آنها انتخاب می‌شود. نحوه برگزاری این انتخابات بر اساس دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد کمیسیون احزاب به تصویب وزارت کشور خواهد رسید.

به موجب مصوبه مجلس، کمیسیون احزاب می‌تواند از نمایندگان سایر سازمان‌ها و افراد صاحب‌نظر برای مشاوره دعوت به عمل آورد.

خانه ملتی‌ها مقرر کردند جلسات کمیسیون احزاب با حضور 5 نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رأی حداقل 4 نفر از اعضا معتبر است.

طبق این مصوبه، اعتبار مورد نیاز کمیسیون احزاب که هر سال در بودجه سالانه وزارت کشور پیش‌بینی می‌شود، ذیل ردیف مستقل لحاظ می‌گردد.

بهارستان‌نشینان مقرر کردند که معاون سیاسی وزیر کشور، رئیس کمیسیون احزاب است و نائب رئیس از میان اعضا انتخاب می‌شود. دبیر کمیسیون احزاب به پیشنهاد رئیس کمیسیون و با رأی اعضا انتخاب می‌گردد و چنانچه دبیر از میان اعضا نباشد، بدون حق رأی در جلسات کمیسیون احزاب شرکت می‌کند.

وکلای ملت با 103 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 197 نماینده حاضر در جلسه، ماده 10 این طرح را اصلاح و تصویب کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس