به گزارش مشرق به نقل از مهر، این روزها در رسانه های ایران تکذیب جایگاه ویژه ای پیدا کرده است چنانچه بسیاری معتقدند عمده تکذیبه هایی که برای رسانه ها ارسال می شود وسیله انحراف افکار عمومی است.
بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه معتقدند؛ تکذیبیه نشان دهنده فضای ملتهب در جهان رسانه ای هر جامعه ای است
دکتر نورالله مرادی کارشناس حوزه فرهنگ و استاد دانشگاه معتقد است: بسیاری از اخباری که در رسانه ها تکذیب می شود ارزش تکذیب شدن ندارند و تکذیب بیشتر نوعی تلاش برای پاک کردن صورت مسئله است اگر چه اخباری می توانند به دروغ منافع عمومی و افکار جمعی را به مخاطره بیندازند ولی در مباحث خبری اگر به جای تکذیب از توضیحات یا تکمله استفاده شود بار معنای مثبت تری دارد.
او می افزاید : تکذیبه ممکن است بخشی از حقیقت باشد اما آنچه فضا را در سپهر رسانه ای ایران ابرآگین می کند دروغگویی است به این معنی که اشخاص حقوقی برای فرار از مسئولیت شانه از بازخورد اخبار خالی می کنند و با تکذیب گفته های خویش در تلاش برای احیای جایگاه از دست رفته اند."
وی با ذکر ضرب المثل ایرانی" دیوار حاشا بلند است" می افزاید:" وقتی آدمها به سادگی حاشا می کنند باید ریشه این کنش روانی را در مسائل تاریخی و فرهنگی جستجو کرد و این رفتار تثبیت شده با ابزار و تکنولوژی رسانه ای به خصوص رسانه های سایبر شکل و معنای تازه ای پیدا کرده است."
مرادی با تاکید بر وقاحت برخی از شخصیتها در اظهارات و تکذیب گفته های خویش می گوید: " تکذیب در رسانه های مترقی امروز کار سختی است چرا که بازخورد منفی دارد و تکنولوژی های جدید به رسانه ها این امکان را داده که با خلاقیت جلوی دروغگویی را بگیرند و فرد دروغگو به سادگی در برابر امکانات جهان رسانه رسوا می شود و چه خوب است تکذیب در جای دقیقش بکار رود و وسیله ای برای فرار به جلو نباشد."
احمد جعفری چمازکتی کارشناس رسانه معتقد است در دوره حاضر از فعالیت رسانه ای، عنصر" تکذیبیه" نه تنها تهدید نیست ، بلکه می تواند یک فرصت برای رسانه ها باشد.
همچنین وی تاکید کرد : "در عصر حاضر حتی درخواست حذف خبر از خروجی رسانه ها نیز چاره کار نیست چرا که این خبر بلافاصله در موتورهای جستجو ثبت شده و هر لحظه در دسترس کاربران اینترنت قرار می گیرد."
بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه معتقدند؛ تکذیبیه نشان دهنده فضای ملتهب در جهان رسانه ای هر جامعه ای است