کد خبر 510949
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸

مناظره سوم نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا بامداد امروز در حالی برگزار شد که «سوریه، داعش،‌ لیبی و خشونت‌های مسلحانه» از موضوعات محوری مورد گفتگوی نامزدهای جانشینی باراک اوباما در این نشست تلویزیونی بود.

به گزارش مشرق، سومین مناظره نامزدهای دموکرات‌ جانشینی رئیس‌جمهوری آمریکا بین «هیلاری کلینتون»، «برنی سندرز» و «مارتین اومالی» برگزار شد.

در این مناظره ابتدا برنی سندرز سناتور سوسیال دموکرات ایالت ورمونت آمریکا از هیلاری کلینتون به خاطر اظهارات یکی از اعضای تیم مبارزاتی او علیه وزیر خارجه سابق آمریکا عذرخواهی کرد و البته گفت که او اخراج شده است.

وزیر خارجه سابق و همسر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در پاسخ به این اظهارنظر گفت: «برنی من بسیار از این اظهارنظر سپاسگذاری می‌کنم. ما باید به مسیرمان ادامه بدهیم چون به نظر من مردم آمریکا به این موضوع علاقه زیادی ندارند».

هیلاری کلینتون در چند نوبت با حملات لفظی به نامزد پیشتاز جمهوریخواهان ایده‌ها و نظرات وی را محکوم کرد.

نامزد پیشتاز دموکرات‌ها خطاب به دونالد ترامپ گفت: «او در حال تبدیل شدن به بهترین عامل جذب نیرو برای داعش است. آنها برای جذب تعداد بیشتری از جهادگرایان تندرو ویدئوهای دونالد ترامپ را که به اسلام و مسلمانان توهین می‌کند، نشان می‌دهد».

او اشاره‌ای هم به موضوع خشونت‌های مسلحانه در آمریکا و در این باره تصریح کرد: «به نظر من داشتن سلاح به تنهایی آمریکایی‌ها را امن‌تر نخواهد کرد».

کلینتون با اشاره به خشونت‌های مسلحانه در آمریکا گفت: «ما در هر سال 33 هزار نفر را به خاطر خشونت مسلحانه از دست می‌دهیم. مسلح کردن افراد بیشتر، از نظر من پاسخخ مناسب به موضوع تروریسم نیست».

در این مناظره «مارتین اومالی» فرماندار سابق و دموکرات آمریکایی درباره کم کاری هیلاری کلینتون و سندرز در موضوع مقابله با لابی‌های سلاح و همچنین ناکارآمدی آنها، حمله‌ای لفظی به آنها کرد.

او گفت: «(ناکارآمدی برای مقابله با خشونت‌های مسلحانه) به خاطر رویکرد چرخ و فلکی واشنگتن که هر دو همکاران حاضر در صحنه(کلینتون و سندرز) برای حداقل 40 سال نماینده آن بوده‌اند، بوده است».

سندرز در واکنش به اظهارنظر اومالی گفت: «قدری آرام باش مارتین. لطفا به من این حرف‌ها را نزن. من از ایالتی می‌آیم که فرمانداران دموکرات و جمهوریخواه آن تقریبا از موضوع عدم حمل سلاح حمایت کرده‌اند. به من نگو که در ایستادن در مقابل افراد (حامی) سلاح شجاعت نداشته‌ام».

در این مناظره، ‌از هیلاری کلینتون که حامی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه بوده است، ‌سوالی در این باره پرسیده شد که او از دادن پاسخ صریح به آن طفره رفت.

مجری سوال کرد که آیا شما برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه جنگنده روسی یا سوری را هدف قرار خواهید داد؟

وی جواب داد: «من فکر نمی‌کنم کار به آنجا برسد. ما همین حالا هم در حریم هوایی(سوریه) در حال کاهش تنش‌ها و احتمال درگیری هستیم. من از ایجاد منطقه پرواز ممنوع حمایت می‌کنم چرا که از نظر من از منظر تحولات میدانی و هم برای حفاظت از سوری‌ها کمک خواهد کرد».

سناتور ایالت ورمونت که بارها درباره اتخاذ مواضع مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه به ویژه سوریه هشدار داده، ‌این بار هم با هشدار درباره ایده ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه،‌ وزیر خارجه سابق امریکا را به خاطر این اظهارنظر مورد انتقاد قرار داد.

سندرز گفت:‌« من بسیار نگران آنم که وزیر خارجه(سابق) کلینتون بسیار درگیر موضوع تغییر رژیم است و بدون آنکه بداند عواقب ناخواسته این اقدامات چه خواهد بود، بیش از حد تهاجمی است».

وزیر خارجه سابق آمریکا درباره بحران سوریه تاکید کرد که او حامی توسل به فرایند سیاسی برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت است و البته این اقدام سیاسی باید همزمان با جنگ آمریکا علیه داعش صورت گیرد.

هیلاری کلینتون البته در ادامه ادعاهایش درباره نقش ایران در سوریه، هشدار داد که نباید به ایران اجازه افزایش نقش و نفوذ در سوریه را داد چرا که این به معنی «خواستن از آتش‌افروز برای دمیدن بنزین بیشتر روی آتش است».

سناتور سندرز با انتقاد از مواضع کلینتون گفت:‌« ما باید سیاست خارجی و اولویت‌هایمان را درست کنیم. این اسد نیست که در حال حمله به آمریکا است بلکه داعش است که این کار را می‌کند».

در بخش دیگری از این مناظره سوالی درباره مداخله دولت آمریکا در سرنگونی رژیم معمر قذافی پرسیده شد؛ ‌دولتی که در آن کلینتون در آن زمان وزیر خارجه‌ آن بود و در سال 2012 ناامنی دامن سفیر واشنگتن در لیبی را هم گرفت و او در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی کشته شد.

کلینتون با اذعان به اشتباهات صورت گرفته در قضیه لیبی گفت:‌ «این موضوع درست است که وقتی شما به گذشته نگاه کنید خواهید گفت که اشتباهاتی صورت گرفت اما من این را می‌دانم که ما کمک زیادی(به لیبی) کردیم و می‌دانم برای لیبیایی‌ها پذیرش کمک سخت بود».

دو نامزد دیگر دموکرات انتخابات 2016 با انتقاد شدید از مواضع آمریکا و شخص هیلاری کلینتون در قبال لیبی، به مواضع نامزد پیشتاز دموکرات‌ها تاختند.

سندرز در این باره گفت: «من و وزیر خارجه کلینتون اختلاف نظر کاملی در این باره داریم. من طرفدار تغییر رژیم که او حامی آن است،‌ نیستم».

اومالی هم در این باره تصریح کرد: «در این موضوع، ما شاید باید لذتمان برای سرنگونی رژیم(قذافی) را بر ملاحظات عملی‌مان در خصوص ثبات منطقه منطبق می‌کردیم».

هیلاری کلینتون در بخشی در مناظره با تاکید بر اهمیت انتخابات 2016 آمریکا گفت:‌«این یک انتخابات مهم و نقطه عطفی است و من می‌دانم که موفقیت یک فرد دموکرات در جانشینی رئیس‌جمهور اوباما چقدر مهم است».

وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا شرکت‌های بزرگ آمریکایی او را به عنوان رئیس‌جمهور آینده دوست خواهند داشت»، پاسخی مزاح‌آمیز و همراه با خنده داد و گفت که «همه باید دوست داشته باشند».

این سوال از آنجایی اهمیت دارد که در جریان مبارزات انتخاباتی از هیلاری کلینتون به عنوان آنکه نماینده شرکت‌های بزرگ و وال استریت در انتخابات است،‌ انتقاداتی شده است.

سندرز که همواره از ساختار نابرابر اقتصادی حاکم بر آمریکا و وال استریت انتقاد داشته، اما در پاسخ به این سوال گفت: نه فکر می‌کنم آنها من را دوست نخواهند داشت و وال استریت هم حتی کمتر از آن مرا دوست خواهند داشت».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس