رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام و بسته‌شدن پرونده PMD گفت: ملت ایران با این مصوبه از گردنه‌ای عبور کرد و با این پیروزی به شرارت ۱۰ ساله غرب پایان داده شد.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی عصر امروز در همایش تجلیل از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر قم که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ملت ایران با مصوبه شورای حکام از گردنه‌ای عبور کرد، اظهار داشت: این پیروزی‌ای بود که شرارت 10 ساله غرب را علیه ایران را پایان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از نتایج مسئله هسته‌ای این بود که شب گذشته ایران توانست ماجرای PMD را که دستاویزی برای ماجراجویی علیه ایران بود را خاتمه دهد.

وی با اشاره به اینکه از 10 سال پیش کشورهایی علیه ایران گزارشی دروغ مبنی بر تولید سلاح هسته‌ای داده بودند، خاطرنشان کرد: این کشورها در شورای حکام آژانس انرژی هسته‌ای، سر و صدا راه انداخته و پرونده PMD را علیه ایران تشکیل دادند. این کشورها ادعا می‌کردند که ایران در مسئله هسته‌ای به سمت سلاح رفته اما براساس گزارش‌های مدیرکل آژانس، این پرونده بسته شد و غرب پذیرفت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نرفته است.

لاریجانی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که سبب ایجاد مشکل برای سفر به ایران توسط اتباع 38 کشور و اتباع ایرانی با تابعیت مضاعف می‌شود، گفت: این مسئله امر خیلی مهمی نیست، اما در برجام رفتارهایی در ارتباط با کشورهای دیگر سنجیده شده بود که این اقدام آمریکا خلاف آن است، اگر این اقدام دنبال شود، مسیر طی شده را با دستان خود خراب کرده و خلاف برجام است.

وی با اشاره به اینکه شواری حکام پس از بررسی‌ها متوجه شد که ایران در مسئله هسته‌ای انحرافی نداشته و به سمت سلاح نرفته است، گفت: غرب پس از بررسی‌ها متوجه شد که ایران هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم در مواقعی می‌تواند صحیح باشد که کشوری عضو آژانس باشد و PMT را پذیرفته باشد اما به تولید سلاح اقدام کرده باشد، افزود: این تحریم‌ها کاملاً ظالمانه بوده و ایران قریب به 10 سال گرفتار یک شرارت بین‌المللی شده بود.

وی خاطرنشان کرد: مسیر دیپلماتیک ارتباط با کشورهای غربی و مذاکرات مسیر درستی بود که طی شد و در این مسیر اثبات شد که طرز فکر غرب غلط بوده و جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در مسئله هسته‌ای از مسیر منحرف نشده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی در داخل با انجام مذاکرات مخالف بودند، تصریح کرد: این موفقیت و پیروزی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران و در صدر آن رهبر معظم انقلاب، تصمیم سنجیده‌ای را در این زمینه اخذ کرده بودند و در این راه عیار کشورها هم مشخص شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درپی این مذاکرات سختِ چند ساله، هم قطع‌نامه‌های شورای امنیت و هم قطع‌نامه‌های شورای حکام لغو شد و لغو تحریم‌ها نیز منوط به اقدامات ایران شد که از امروز باید این اقدامات عملی آغاز شود و ظرف چند هفته آینده منتظر اجرایی‌شدن آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایران از مسیر دیپلماتیک توانست دانش هسته‌ای بومی خود را تثبیت کند، تصریح کرد: مذاکرات تصمیمی درستی بود که ایران از طریق آن توانست هم تحقیقات هسته‌ای و دانش هسته‌ای را در ظرفیتی مشخص حفظ کند و هم به ماجراجویی غرب علیه خود خاتمه دهد؛ این یک پیروزی دیپلماتیک است.

لاریجانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه هلال احمر یکی از سازمان‌های پرتحرک در همه کشورهاست، افزود: هلال احمر خصوصاً در ایران که با حوادث بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، حضوری فعال داشته و همواره در همه عرصه‌ها بک بازوی مدیریت بحران بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتباطات عاطفی که این نهاد در بین مردم ایجاد می‌کند، بسیار ارزشمند است به‌گونه‌ای که بسیاری از اقداماتی که این نهاد انجام می‌دهد، در بین مردم درهم تنیدگی ایجاد کرده و سبب می‌شود روابط مردم مسنجم‌تر شود.

وی با بیان اینکه مردم در جامعه براساس قواعد اجتماعی روابط خود را سامان می‌دهند، تاکید کرد: هرچه روابط عاطفی بیشتر در جامعه موج بزند، این جامعه زنده‌تر است و هلال احمر در این راستا گام بر می‌دارد.

لاریجانی در خاتمه با بیان اینکه هلال‌احمر را باید بستری برای تمرین حرکت‌های بزرگ‌تر اجتماعی دانست، افزود: هر سال نمایندگان مجلس هم برای کمک به هلال‌احمر و ایجاد زمینه بیشتر فعالیت، برای این نهاد تلاش می‌کنند و در تدوین برنامه ششم توسعه هم تلاش می‌شود امکان بیشتری برای فعالیت این نهاد بزرگ مردمی ایجاد شود.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس