سرمربی تیم تکواندو آذربایجان گفت: من آدم فروش و وطن فروش نیستم.

به گزارش مشرق، رضا مهماندوست، سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان در مورد مسابقات جام‌جهانی تکواندو اظهار داشت: آذربایجان برای اولین در طول تاریخ ورزشش موفق شد در مسابقات تکواندو جام‌جهانی به مقام قهرمانی برسد و طبیعتا باید از این مسئله خوشحال باشیم. متاسفانه بعد از این مسابقات صحبت‌هایی شد که باعث ناراحتی شد .اینکه مطرح می‌شود تیم آذربایجان ایرانی بوده است اصلا اینطور نبوده و فقط دو بازیکن ما ایرانی بودند که هیچوقت هم عضو تیم ملی نبودند و همیشه جز نفرات سوم و چهرم ایران بودند و اعزام بین‌المللی هم نداشتند. من نمی‌دانم حالا بعد از قهرمانی آذربایجان چرا این نفرات برای همه شیرین شدند ، آنهم در شرایطی که این نفرات در یک سال اخیر در آذربایجان بودند.

سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان در خصوص قهرمانی این تیم عنوان کرد: از روزی که وارد آذربایجان شدم اهداف و برنامه داشتم و در اولین مرحله سعی کردم روی نفرات تیمم شناخت پیدا کنم. بعد از سناخت روی نفرات، سعی کردم تجهیزات و امکانات اینجا را تکمیل کنم چرا که نسبت به ایران ما امکاناتی نداشتیم و امکانات تکواندو آذربایجان در یک تشک خلاصه می‌شد. من بعد از تکمیل امکانات مسابقات انتخابی تیم ملی آذربایجان را برگزار کردم و 30 تکواندوکار را به اردو دعوت کردم که از میان آن جمع به هشت نفر رسیدیم و در یکسال اخیر روی آنها کار کردیم.

وی ادامه داد: در این یک سال در مسابقات مختلفی شرکت کردیم و صعود و پیشرفت را نشان دادیم. ما در مسابقات قهرمانی جهان بعد از چهارده سال موفق به کسب نشان طلا شدیم و این در شرایطی بود که با نامه‌ای که فدراسیون تکواندو ایران به فدراسیون جهانی ارسال کرد من نتوانستم از دو، سه نفر از نفراتم استفاده کنم و با 5 ورزشکار در مسابقات قهرمانی جهان حاضر شدیم. با این اتفاق پشت من خیلی خالی شد اما خدا کمک کرد و توانستیم به یک نشان طلا دست پیدا کنیم.

مهماندوست در ادامه تصریح کرد: یک ماه بعد از مسابقات جهانی ما در مسابقات بازی‌های اروپایی در آذربایجان  که مانند یک المپیک بود با چهار ورزشکار موفق به کسب سه مدال طلا شدیم. در جام‌جهانی مکزیک نیز بچه‌های آذربایجان برای اولین بار در مسابقاتی با این سبک شرکت می‌کردند و قهرمان جام‌جهانی شدند.  ما باید از این موضوع که یک ایرانی موفق به کسب این عنوان شده است خوشحال باشیم. من که هیچ‌وقت ادعایی نکردم از ایران بهتر هستیم و در همه مصاحبه‌هایم نیز عنوان کرد زور ما به ایران نخواهد رسید و حالا حالا کار داریم. در این مسابقات نیز شرایط و تاکتیک ما به گونه‌ای رقم خورد که با شکست ایران قهرمان شویم اما این موضوع چیزی از ارزش ایران، مربیان، بچه‌های تکواندو و از فدراسیونی که حرفه‌ای کار می‌کند و به همه دنیا نیز این را نشان داده است کم نمی‌کند و باعث این اتفاق نیز مربی ایرانی بوده است و من خارجی نبودم که باعث ناراحتی مربیان شود.

 

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو با تاکید بر اینکه هنوز باور نمی‌کند که بیژن مقانلو علیه او صحبت کرده است، گفت: من در تمام مصاحبه‌هایم هیچ اسمی از مقانلو نبردم و هنوز هم باور نمی‌کنم که بیژن این صحبت‌ها را برعلیه من انجام داده است. ایشان عنوان کرده است بعد از باخت اول آذربایجان به ایران اگر به من کارد میزدند، خونم در نمی‌آمد،  در حالی که اصلا چنین چیزی نبوده است. من حتی قبل از مسابقه اول با ایران به بازیکنان تاکید کردم که ما چه ایران را ببریم وچه ببازیم از گروهمان صعود خواهیم کرد و فقط باید یک مبارزه مردانه را انجام بدهیم و اگر هم باختید هیچ ایرادی ندارد. بعد از باخت نیز من خوشحال شدم که ایران حذف نشد که این موضوع را بر گردن من بیاندازند. شیرینی ورزش به این بردها و باخت‌ها است منتها ما باید زرنگ باشیم و از این بردها و باخت‌ها درس بگیریم. من و بیژن دوست بودیم و نباید بعد از این بردها و باخت‌ها علیه هم موضوع می‌گرفیتم.

وی ادامه داد: من قلبم برای ایران می‌تپد، منتها شرایط و فضا برای همکاری من وجود نداشت. من یک مربی بین‌المللی هستم و دوست داشتم پیشرفت کنم و در جاهایی دیگر نیز با حقوق بیشتر علمم را پیشرفت بدهم. من ادعایی نمی‌کنم اما هر کسی دوست دارد حقوق بیشتری دریافت و آینده خانواده خود را تامین کند. مربیگری استانداردی ندارد و مصداق آن نیز بعد از باخت ایران بود که  عده‌ای گفتند شاید مقانلو مربی خوبی نبوده است، در حالی که اینگونه نیست و مقانلو یکی از بهترین مربیان جهان است و این موضوع در مورد بی‌باک نیز صدق می‌کند. مربیان ایرانی تکواندو نشان دادند که مربیان توانمندی است و در حال حاضر نیز این موضوع که من با تیم آذربایجان در گوشه‌ای دیگر از جهان کار می‌کنم ، نباید باعث ناراحتی کسی شود.

مهماندوست خاطر نشان کرد: مقانلو اعلام کرده است که در میان 148 کشور جهان بهترین مربی شده است و این در حالی است که قبل از او، دوبار من این عنوان را کسب کرده بودم و واقعا مطرح کردن این مسائل بچه‌گانه است . من و بیژن نیز دوست هستیم و نباید همدیگر را برنجانیم. من همیشه مقانلو را مثل یک برادر کوچک‌تر دیدم و او سال‌ها به عنوان شاگرد کنار من کار کرده است. زمانی که من مربی باشگاه فتح سپاه بودم و این بچه‌ها عضو تیم ملی نبودم سالیان سال با هم کار کردیم. زمانی که من مربی تیم ملی نیز شدم  با اصرار استاد ذوالقدری او  به کادرفنی تیم ملی اضافه شد. دلیل آن نیز این بود که ما قرار بود در مسابقات جهانی حضور پیدا کنیم و تعداد نفرات تیم ملی نسبت به بازی‌های آسیایی از شش نفر به هشت نفر افزایش پیدا کرده بود. من البته بیژن را قبول داشتم و در کنار آن نمی‌توانستم حرف رئیس فدراسیون را زمین بیاندازیم و در مقابل احضور مقانلو در کادرفنی تیم ملی، اطاعت کردم. هنوز هم مقانلو را قبول دارم و بعد از مصاحبه‌های او نیز از شدت تعجب شاخ درآوردم که این چه حرف‌هایی بوده است که او مطرح کرده است.

وی ادامه داد: مقانلو مدعی شده است من با حقوق 10هزار دلار کار می‌کنم اما خود او شاهد است من با حقوق 60 هزار تومان در مسابقات لیون 2000 در کنار تیم ملی کار می‌کردم و  الان به  پول نرسیدم. انسان مرحله به مرحله پیشرفت می‌کند و خود مقانلو نیز بارها به من گفته است تا المپیک به خاطر قولی که به پولادگر داده است با تیم ملی کار می‌کند و بعد از این مسابقات برای او صرف نمی‌کند با تیم ملی همکاری داشته باشد. بعد از مسابقات اینچئون نیز که پاداش مربیان تیم ملی 30 سکه اعلام شد، مقانلو هم قهر کرد و مدعی شد این پاداش را دریافت نمی‌کند؟ مگر او در آن مقطع او پول را دوست نداشت؟ حتی مربیان تیم‌های ملی نامه‌ای را در این خصوص امضا کردند و من که دیگر در ان مقطع این کارها و حرف‌ها را نزدم.

مربی سابق تیم ملی گفت: ما حق اینکه در زندگی خصوص افراد دخالت کنیم را نداریم و او نیز باید کارش را محکم و  تیمش را قوی کند که تیم ملی خدا را شکر قوی هم هست ولی به عنوان یک بزرگتر به او می‌گویم با این کارها تیم او پاشیده خواهد شد. این حرف‌ها که گفته می‌شود تیم ملی در جام‌جهانی نیز جوان بوده است دروغ است و همه نفرات تیم ملی در سالیان اخیر در مسابقات جهانی و گرندپری حضور داشتند. چطور وقتی تیم ملی می‌بازد حرف از جوانگرایی می‌زنیم اما در مواقع پیروزی از قدرتشان یاد می‌کند. حیف است با این حرف‌ها بچه‌ها را خراب می‌کنند و سطح توانایی تیم را زیر سوال ببرد.

مهماندوست ادامه داد: در وزن یک آرمین هادی‌پور یک بچه‌ 19 ساله است که واقعا قشنگ کار می‌کند و آدم لذت می‌برد او را تماشا می‌کند. محمد کاظمی دو بار عضو تیم ملی بوده است و مسعود حجی‌زواره از زمان من عضو تیم ملی بوده است و قهرمان آسیا و جهان است. امید عمیدی دومین بار است که در مسابقات حضور پیدا می‌کند و سعید رجبی قهرمان دانشجوی جهان و نقره ارتش‌های جهان را دارد. من نیز در تیمم نفراتی دارم که دنیا برای اولین بار آنها را تماشا می‌کرد و کل موجودی تکواندو آذربایجان با 9 میلیون نفر جمعیت این نفرات  است و مانند ایران دو میلیون تکواندوکار ندارد. در آذربایجان تنها 20 باشگاه تکواندو وجود دارد که بدون تعارف سطح مربیان این کشور با ایران قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در آذربایجان اصلا آکادمی المپیک و آکادمی تمرینی وجود ندارد و اینها واقعیت‌هایی بود که من مطرح کرد و مقانلو اعلام کرده است چرا من این مسائل را مطرح کردم و منظورم این بوده است که ما با هیچ چیز ایران را شکست دادیم . به خدا منظور من این نبود و فقط خواستم بگویم آذربایجان می‌خواهد، خرج می‌کند و به دنبال پیشرفت در ورزش است و ما این موضوع را نه فقط در تکواندو که در دیگر رشته‌ها نیز در این کشور شاهد هستیم. در کشتی آنها قهرمان جهان هستند، در بوکس قهرمان جهان دارند و در جودو به قهرمانی المپیک رسیده‌اند و در حال کار کردن هستند.  

سرمربی تیم ملی آذربایجان با تاکید بر وجود فشار روی مربیان تیم ملی تکواندو ایران اظهار داشت: تیم ایران قهرمان جهان در آخرین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی جهان است و در مسابقات گرندپری نیز سه سهمیه المپیک را کسب کرده است و طبیعی است فشار روی کادرفنی به خاطر شکست مقابل آذربایجان که هیچ کجای تکواندو دنیا نبوده است وجود داشته باشد که این موضوع اشتباه است. آذربایجان الان همه جای دنیا است منتها ما را دستکم می‌گیرند. مربیان ما فکر می‌کنند تنها خودشان کار می‌کنند در حالی که ما اینجا خودمان را می‌کشیم تا تیم را آماده کنیم. مربیان ما به عنوان مربی حرفه‌ای باید حواسشان به همه جای دنیا باشد و وقتی آذربایجان در مسابقات قهرمانی اروپا قهرمان می‌شود باید حواسشان را بیشتر جمع می‌کردند و مربیان ما باید خودشان را قوی کنند نه دیگر را ضایع کنند.

مهماندوست در ادامه عنوان کرد: من به پولادگر، ذوالقدر و مربیان تیم ملی موفقیت‌ها اخیر را تبریک می‌گویم و تکواندو ایران بزرگتر و قوی‌تر از این حرف‌ها است که با یک شکست در مسابقات جام‌جهانی روحیه تیمی و مربیگریش را از دست بدهد. دنیا تکواندو ایران را می‌شناید و من خودم نیز ایرانی هستم.  آدم فروش و وطن‌فروش هم نبوده و نیستم . من و دو عضو ایرانی که در اینجا هستیم پاسپورت ایرانی  داریم و این بچه‌ها در آذربایجان لژیونر و در حال تحصیل هستند.این بچه‌ها به خاطر بورسیه‌ای که دریافت کردند برای آذربایجان نیز مسابقه می‌دهند و ورزش درحال حاضر در دنیا تجارت شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  پرفسور سمیعی در آلمان جراحی مغز و اعصاب می‌کند و کمپینگ ضد سرطان راه‌اندازی کرده است. آیا ما باید بگویم او به خاطر خدمت در آلمان،  وطن فروش و آدم فروش است که در خصوص من این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند. در دنیا مرزها در حال برداشته شدن است و دنیای حرفه‌ای دیگر جای احساساتی شدن نیست. اگر 50 سال پیش بود بحث غیرت را مطرح می‌کردند ولی نباید فراموش کرد هنوز هم همه غیرت و تعصب را دارند اما در حال حاضر شرایط حرفه‌ای شده است. در حال حاضر با یک پاسپورت می‌شود به 50 کشور دنیا می‌شود سفر کرد و اگر این مورد در مورد پاسپورت ما صدق نمی‌کند به خاطر ایستادگی جلوی ظلم و ستم است و اگر تحریم‌ها برداشته شود پاسپورت ایرانی نیز مانند همه پاسپورت‌ها خواهد شد. نباید هم فراموش کنیم اگر من و این بچه‌ها افتخار کسب کنیم در پایان گفته خواهد شد ما ایرانی هستیم و افتخار آن برای ایران است.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس