کد خبر 507997
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹

در حالی که ارتش نیجریه، شیعیان این کشور را به تلاش برای کشتن رئیس ستاد مشترک این کشور در "زاریا" متهم کرده است، جنبش شیعیان موسوم به "جنبش اسلامی" با رد این ادعاها، این سؤال را مطرح کرد: چگونه شهروندان عادی می توانند رئیس ستاد مشترک ارتش را به قتل برسانند و چرا هیچ فردی از نیروهای ارتش آسیبی ندیده است؟

به گزارش مشرق، به دنبال حمله ارتش نیجریه به مراسم آغاز ماه ربیع الاول که توسط شیعیان این کشور در حسینیه "بقیة الله" برگزار شده بود و شهادت 33 نفر، ارتش با صدور بیانیه ای شیعیان را به تلاش برای کشتن رئیس ستاد مشترک ارتش در منطقه زاریا متهم کرد.

سرگرد سانی عثمان، سخنگوی ارتش نیجریه در پیامی بر روی صفحه شخصی اش بر روی پایگاه تویتر و سایت رسمی ارتش، این اتهام را به شیعیان وارد کرد.

به دنبال آن، ارتش نیجریه با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد: شیعیان بنا به دستور رهبرشان، ابراهیم الزکزاکی در منطقه زاریا به کاروان رئیس ستاد مشترک ارتش که به همراه 74 نفر نظامی در مسیر عزیمت برای دیدار عالیجناب شیهو ادریس بودند حمله کردند و صدها شیعه مسلح در مسیر راه کمین کرده بودند. هیچ روشی برای متفرق کردن آنها افاقه نکرد. پس از آن اقدام به شلیک گلوله نموده و مواد خطرناکی به سوی کاروان پرتاب کردند.

جنبش اسلامی نیجریه با رد این ادعاها، آن را دروغ دانست و با مطرح کردن این سؤال که شهروندان عادی چگونه می توانند رئیس ستاد مشترک ارتش را به قتل برسانند اعلام کرد: ظهر روز [شنبه] که شماری از اعضای جنبش برای برافراشتن پرچم آغاز ماه جدید (ربیع الأول) که ماه ولادت پیامبر اکرم (ص) است تجمع کرده بودند ، افراد مسلح وارد حرم حسینیه بقیه الله شدند.

در گذشته نیز مراسم با ترافیک کاملا روانی تحت نظارت اعضای کنترل ترافیک برگزار شده بود. اما زمانی که شماری از اعضای جنبش به محل تجمع نیروهای ارتش رفتند تا درباره نوع مأموریت آنها سؤال کنند، سربازان به طور بی هدف به سوی آنها هدف گشودند و هفت نفر از آنها را با خود بردند.

این جنبش افزود: براساس آنچه گفته شد بر این باوریم که ارتش از قبل برای این حادثه برنامه ریزی کرده بود و نیروهای ارتش براساس دستورات عمل کرده اند. به ویژه اینکه آنها به همراه عکاس و فیلمبرد به این منطقه آمده بودند.

جنبش اسلامی نیجریه تصریح کرد: در کمال شگفتی سرگرد کوکا شکا، سخنگوی ارتش بیشرمانه در بیانیه ای ادعا کرد که تلاشی برای ترور رئیس ستاد مشترک ارتش بنا به دستور رهبر جنبش ما در کار بوده است. حال سؤال این است: اگر تلاش برای سوء قصدی در کار بوده چرا هیچ نیرویی از ارتش کشته نشده است؟ آنچه اتفاق افتاد نه یک رویارویی و برخورد بلکه ادامه سلسله اقدام های تروریستی از سوی ارتش نیجریه علیه جنبش بود.

یادآور می شود حمله خونین اخیر، اولین حمله از نوع خود نیست. سال گذشته نیز تظاهرات مردم مسالمت جوی نیجریه در دفاع از قضیه فلسطین به مناسبت روز جهانی قدس از سوی نیروهای امنیتی این کشور به خاک و خون کشیده شد و ارتش به سوی تظاهرکنندگان آتش گشود که در نتیجه آن 33 نفر از جمله سه تن از فرزندان شیخ ابراهیم الزکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه به نامهای "احمد"، "حمید" و "محمود" کشته شدند و چهارمین فرزند وی به نام "علی" نیز در این حمله زخمی گردید.

گروهک افراطی و تروریستی "بوکو حرام" نیز به همراه ارتش، جنبش اسلامی نیجریه را به علت پیروی از مذهب تشیع مورد هدف قرار می دهد. به طوری که دو هفته پیش، این گروهک با حمله به یک کاروان وابسته به جنبش اسلامی در ایالت کانوی شمالی، 22 نفر از اعضای آن را به شهادت رساند.

گروه تروریستی بوکوحرام که از سوی عربستان حمایت مالی می شود در سال 2009 اعلام موجودیت کرد. بوکوحرام در زمان حاضر در شمال نیجریه به فعالیت تروریستی می پردازد و تاکنون بیش از 20 هزار نفر را به قتل رسانده و باعث آوارگی بیش از 3.2 میلیون نفر از منازلشان شده است.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس