رییس پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در پی ابلاغ تشکیلات جدید این پژوهشگاه، پرتاب انسان به صورت زیر مداری تا پایان برنامه ششم توسعه، به عنوان یکی از برنامه های اصلی این پژوهشگاه است.

به گزارش مشرق، 'فتح الله امی' افزود: تشکیلات جدید پژوهشگاه هوا فضا اخیرا ابلاغ شد. بعد از ادغام این پژوهشگاه با وزارت ارتباطات و سپس منفک شدن آن از این وزارتخانه، اکنون ما به وضعیت سابق پژوهشگاه هوافضا برگشته ایم. در فعالیت جدید پژوهشگاه، راهبرد ما سند هوا فضا، به ویژه فصل پنجم این سند است که درحوزه فضائی بحث پرتاب ماهواره به مدار زمین را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به این که این بخش برعهده پژوهشگاه فضائی وزارت ارتباطات است، بیان کرد: پژوهشگاه هوافضا در این زمینه در صورتی که پژوهشگاه فضائی بخواهد، در رابطه با انجام تست های پرتاب های زیرمداری ماهواره کمک خواهد کرد.

امی اظهارکرد: براساس فصل پنجم سند هوافضا مبنی بر پرتاب موجود زنده به فضا، پژوهشگاه هوافضا تا پایان برنامه ششم توسعه، پرتاب انسان را به صورت زیرمداری انجام خواهد داد تا در راستای برنامه هفتم چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 که رفتن انسان به مدار زمین در آن دیده شده است، حرکت کند.

وی ادامه داد: پژوهشگاه در بخش هوایی نیز روی هوانوردی عمومی براساس سند هوافضا فعالیت خواهد داشت که لازمه آن طراحی هواپیماهای سبک و فوق سبک تا 19 نفره است.

در سال ۱۳۸۹ با مصوبه شورای عالی اداری، جایگاه سازمان فضائی ایران ارتقا یافت و با بیرون آمدن آن از زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نهاد ریاست جمهوری انتقال پیدا کرد، مطابق همین مصوبه مدتی بعد پژوهشگاه هوافضا نیز با ادغام با پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی و پژوهشکده تحقیقات فضائی ایران توسعه قابل توجهی یافت، در سال ۹۱ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، اساسنامه جدید این پژوهشگاه را تصویب کرد، بر اساس این مصوبه پژوهشگاه با نام جدید پژوهشگاه فضائی ایران به فعالیت پرداخت.

بخش اصلی پژوهشگاه هوافضا در این ادغام تحت عنوان پژوهشکده سامانه های فضانوردی با ماموریت اعزام حیات به فضا به فعالیت خود ادامه داد، پس از بازگشت مجدد سازمان فضائی ایران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مصوبهٔ شورای عالی اداری در بهمن ماه سال ۱۳۹۳، پژوهشگاه فضائی ایران نیز به این وزارتخانه منتقل شد و پژوهشکده سامانه های فضانوردی مجددا به وزارت علوم بازگشت و این بارفعالیت خود را در 25 اسفند ماه 93 بر اساس حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان پژوهشگاه هوافضا آغاز کرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس