کد خبر 504880
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

با فرارسیدن هفته های پایانی و افزایش حساسیت در بازی ها، برخوردها و جرایم نیز به شدت افزایش خواهند یافت. حالا حسن زاده و همکارانش باید متوجه باشند که عملکردشان در آن اتاق زیر ذره بین رسانه ها رفته است.

به گزارش مشرق، هفته ای نیست که گزارش جرایم نقدی صادرشده برای تخلف اهالی فوتبال از سوی کمیته انضباطی در رسانه ها منتشر نشود و در عرصه درآمدزایی حسن زاده رییس کمیته انضباطی فوتبال، یک تنه جای بخش بازاریابی فدراسیون را تا حدی پر کرده است.

در آمار تازه ای که با موشکافی یکی از رسانه ها جمع آوری شده است، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که در یکی، دو‌سال اخیر به صورت دقیق‌تر جزییات پیش‌آمده در فوتبال را مورد بررسی قرار می‌دهد و به تبع آن احکام تنبیهی برای خاطیان درنظر می‌گیرد، بیشتر رو به جریمه نقدی خاطیان آورده است و از هر فرصتی برای تنبیه مالی آنها بهره می برد.

در هر حکمی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای خاطیان مسابقات فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در سطوح مختلف کشور صادر می‌کند، جریمه‌‌های نقدی خودنمایی می‌کند. حتی اگر مشخص شود، افراد یا باشگاه‌ها تخلف آنچنانی که مشمول قانون محرومیت و توبیخ باشد را هم انجام نداده‌اند، یک جریمه نقدی درکنار نام‌شان قرار می‌دهند تا صندوق فدراسیون از این محل منتفع شود.

از ابتدای فصل جاری مسابقات فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی ایران، احکام انضباطی مختلفی صادر شده است که در تمام این احکام جریمه نقدی وجود دارد. با بررسی این احکام دریافتیم که کمیته انضباطی تقریبا از اواخر مردادماه، مبلغ ٧٣٣‌میلیون تومان یعنی بالغ بر 7 میلیارد ریال متخلفان مختلف شامل باشگاه‌ها و اعضای آنها را جریمه کرده است که مبلغی هنگفت به نظر می‌رسد و در صورت تداوم با همین شیب به رقم سرسام آور 20 میلیارد ریال تا پایان فصل می رسد.

نکته مهم اینجاست که با فرارسیدن هفته های پایانی و افزایش حساسیت در بازی ها، برخوردها و جرایم نیز به شدت افزایش خواهند یافت. حالا حسن زاده و همکارانش باید متوجه باشند که عملکردشان در آن اتاق زیر ذره بین رسانه ها رفته است.

لیگ‌برتری‌ها؛ تراکتور پیشتاز است
در بین تیم‌های لیگ‌برتری، ١٢ باشگاه به دلیل انجام تخلفاتی از قبیل فحاشی و رفتار خارج از اخلاقی هواداران، تأخیر از شروع مسابقه، حمله دسته‌جمعی به داور و... با جریمه نقدی تنبیه شدند که این جریمه‌ها به غیر از محرومیت‌ها درنظر گرفته شده است. در این بین تراکتورسازی تبریز با جریمه ١١٠‌میلیون تومانی رکورددار است. به نوشته شهروند، پرسپولیس ٥٤ میلیون،، فولاد ٣٣میلیون، ملوان ٣٣میلیون، سپاهان ٣٠میلیون، استقلال تهران ٢٤میلیون، صبای ‌قم ١٨میلیون، ذوب‌آهن ١٠میلیون، استقلال خوزستان ١٠میلیون، سیاه‌جامگان ٨میلیون، پدیده ٥‌میلیون تومان و سایپا یک‌میلیون تومان مشمول جریمه ‌نقدی شدند. این یعنی باشگاه‌های لیگ‌برتری به‌طورکلی ٣٣٦‌میلیون تومان تا پایان هفته دوازدهم (تخلفات هفته سیزدهم لیگ بررسی نشده) باید به کمیته انضباطی بپردازند.

اشخاص؛ یحیی و برانکو رکورد دارند
در بین اشخاص شاغل در لیگ‌برتر شامل سرپرست‌ها، اعضای کادرفنی و بازیکنان باشگاه‌های لیگ‌برتری هم افراد متعددی جریمه نقدی شده‌اند. مجموع جرایم اشخاصی که درجریان رقابت‌های لیگ‌برتر تخلف‌هایی انجام داده‌اند، ١٢٣‌میلیون تومان است. در این میان یحیی گل‌محمدی، برانکو ایوانکوویچ، محمد آبشک و علیرضا نورمحمدی با جریمه‌ ١٠‌میلیون تومانی رکورددار هستند.

زیرگروه‌ها؛ عجایب خیبر و خونه‌به‌خونه
در سایر بخش‌ها شامل لیگ‌های دسته اول، دسته‌دوم و دسته‌سوم، فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال بانوان هم جمعا ٢٧٤‌میلیون تومان جریمه برای متخلفان درنظر گرفته شده است. در این بین دو باشگاه لیگ‌یکی خیبر خرم‌آباد با ٢٨‌میلیون و خونه‌به‌خونه بابل با ٢٣‌میلیون تومان بیشترین رقم را دراختیار دارند، البته که هواداران این دو تیم از ابتدای مسابقات تخلفات گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

عدم رعایت تعادل
جریمه نقدی متخلفان مسابقات در آیین‌نامه انضباطی تمام فدراسیون‌ها در سرتاسر جهان تعریف شده است و این اقدام به هیچ عنوان خارج از عرف و قوانین بین‌المللی نیست اما دو نکته قابل تامل است؛ عدم رعایت تعادل و محل دریافت میزان مبالغ جریمه. به‌طور مثال، یک باشگاه به خاطر ٣دقیقه تأخیر در ورود به زمین ٩٠‌هزارتومان جریمه شده است و باشگاه دیگری به خاطر همین تخلف ٣٠٠‌هزارتومان. یا در ماجرای درگیری فیزیکی دو بازیکن در زمین مسابقه یکی ١٠‌میلیون و دیگری ٣‌میلیون تومان جریمه شده‌اند.

پول‌ها کجا می‌رود؟
هنوز به‌طور مشخص کسی نمی‌داند مبلغ جریمه‌های انجام‌شده به حساب چه کسی پرداخت می‌شود. حسین عبداللهی، دبیر کمیته انضباطی دراین‌باره می‌گوید: «این پول‌ها که دریافت آن کاملا قانونی است، به حساب فدراسیون فوتبال می‌رود. طبق قانون با باشگاه‌ها یا افرادی که جریمه‌های خود را پرداخت نکنند، باید برخورد انضباطی شدیدتری انجام شود اما در لیگ‌برتر امسال هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم.» عبداللهی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «در سال‌های گذشته روال اینطور بوده که اگر افراد در پرداخت جرایم خود کوتاهی کنند، این مبالغ از محل درآمد آنها در سازمان ‌لیگ کسر شود اما امسال این اتفاق رخ نداده است. ما میزان جرایم را به بخش مالی فدراسیون ارایه می‌کنیم و نمی‌دانم آنها چه تصمیمی برای دریافت مبالغ دارند.»

در انتظار شفاف‌سازی
همواره شاهد مصاحبه‌های متعدد متخلفان انضباطی بوده‌ایم که نسبت به جریمه‌های نقدی خود و باشگاه ‌خود اعتراض کرده و مسئولان کمیته انضباطی را متهم کرده‌اند. قطعا جرایم نقدی تا پایان فصل افزایش چشمگیری خواهد داشت و میزان آن به مرز ٢‌میلیارد تومان می‌رسد؛ شاید بهتر باشد برای این‌که شبهه‌ای در این مورد پیش نیاید،‌ برای یک‌بار هم شده فدراسیون فوتبال درباره جرایم نقدی متخلفان مسابقات شفاف‌سازی انجام دهد.
منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    0 0
    ان شاله این درآمدها از گلوی هیچ فوتبالیست و دلال و مربی پایین نره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس