کد خبر 504711
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۹

در موزه‌ای که بازدید کامل آن 11 سال به طول می‌انجامد، تاریخ به شیوه‌ای جذاب و نوین به کودکان آموزش داده می‌شود.

به گزارش مشرق، اهمیت تاریخ بر هیچ‌کس پوشیده نیست و ضرورت توجه به آن از دیدگاه قرآن،‌ بزرگان دین و صاحبنظران این حوزه همواره مورد تأکید بوده است، از این رو می‌توان گفت موزه‌ها نقش بی بدیلی در انتقال فرهنگ،‌ هنر، تمدن و  تاریخ گذشتگان دارند اما بهترین مخاطب موزه‌ها چه کسانی هستند؟

بر اساس سخنان صاحبنظران این حوزه، کودکان بهترین مخطبان موزه‌ها هستند چراکه اشیاء موزه‌ای، فضا‌ها و بناهای تاریخی همه می‌توانند تأثیر بسزایی بر ذهن کودکان داشته باشند و از سوی دیگر آموزش برای کودکان زیر سه سال که از مهم‌ترین دوره‌های رشد سیناپس‌های مغزی است باید از موزه‌ها آغاز شود‌، کاری که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا انجام می‌شود و حالا زمزمه توجه هر چه بیشتر به این موضوع در کشور ما جان گرفته است!

*‌ برای دیدن کل موزه آرمیتاژ 11 سال زمان نیاز است

در سفری که محمدباقر قالیباف شهردار تهران و هیئت همراهش به روسیه داشتند، بازدیدی از موزه آرمیتاژ که در سواحل رودخانه نوا در شهر سنپترزبورگ قرار دارد، صورت گرفت. این موزه محل اقامت امپراتور و کارتین کبیر بوده است و طیف گسترده‌ای از هنر جهان در زمان باستان، آثار قرن بیستم روسیه و اروپا، نقاشی‌های امپرسیونیسم، سقف طلا و نقره،‌ جواهرات سلطنتی، چلچراغ‌های کریستال و موزاییک‌هایی که استادانه طراحی شده‌اند را در خود جای داده است. اگر برای دیدن هر قطعه از این موزه عظیم که بیش از یک هزار سالن مختلف و سه میلیون اثر دارد یک دقیقه زمان صرف شود، 11 سال زمان نیاز است.

در راستای اهمیت تاریخ و آموزش و پروش کودکان، در این شهر از شیوه‌ جذابی برای معرفی آثار موجود در موزه به کودکان استفاده می‌شد که می‌تواند الگوی خوبی برای نظام آموزشی کشورمان باشد. علاوه بر اینکه تعداد قابل توجهی از کودکان به صورت گروهی برای بازدید از موزه ‌آمده بودند، یک مربی با در دست داشتن یک عروسک بخش‌های مختلف موزه را برای کودکان همراه خود توضیح می‌داد.

به نظر می‌رسد نظام آموزشی ما نیز باید به سمتی حرکت کند که برای جذب کودکان در مهدهای کودک و مدارس، آموزش‌های خود را به کلاس‌های درس محدود نکند بلکه از محیط‌های متنوع یادگیری که قطعا موزه یکی از آنهاست بهره‌مند شود و از این فرصت برای معرفی تاریخ،‌ فرهنگ و تمدن کشور به کودکان استفاده کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس