کد خبر 504419
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱

رسانه کلمبیایی «ال‌پاییس» به نقل از رئیس‌جمهور کلمبیا از کشف یک کشتی غرق شده در آب‌های این کشور پس از 3 قرن خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از «ال‌پاییس»، «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس‌جمهور کلمبیا روز گذشته از کشف کشتی «سان خوزه» که در سال 1708 (1086) در سواحل «کارتاخنا» با محموله‌ای از طلا و نقره غرق شده بود، خبر داد.

وی در این رابطه در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» نوشت: خبر بزرگ: ما کشتی «سان خوزه» را پیدا کردیم و جزئیات این خبر را فردا در یک نشست مطبوعاتی اعلام خواهیم کرد.

طی چند دهه اخیر شرکت‌های تخصصی فراوانی به جستجوی این کشتی پرداخته‌اند و حتی شرکت بزرگ آمریکایی «ارتش گشت دریایی» نیز برای یافتن این کشتی وارد عمل شده بود که در نهایت این امر موجب ایجاد یک درگیری قانونی بین دو طرف شد.

این کشمکش در سال 1979 (1357)، زمانی که شورای ملی امور دریایی کلمبیا با امضای قراردادی کشف این کشتی در آب‌های کلمبیا را برعهده این شرکت آمریکایی گذاشت، آغاز شد.

براساس این قرارداد بنا بود گنجینه‌ای که در زمان کشف این کشتی به دست خواهد آمد، بین دولت کلمبیا و شرکت آمریکایی «ارتش گشت آمریکایی» به صورت مساوی تقسیم شود.

در سال 1982 (1360) این شرکت آمریکایی اعلام کرد که در نزدیکی «کارتاخنا» کشتی شکسته‌ای را کشف کرده است؛ در همین زمان رئیس‌جمهور وقت کلمبیا با نادیده گرفتن قرارداد بین شورای ملی امور دریایی این کشور و شرکت آمریکایی «ارتش گشت دریایی»، سهم این شرکت را 5 درصد اعلام کرد.

در 8 ژوئن 1708 (17 دی 1086)، کشتی «سان خوزه» که در تعقیب کشتی‌های انگلیسی قرار داشت، با محموله‌ای شامل فلزهای گرانبها در سواحل «کارتاخنا» غرق شد؛ محاسبات صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ کلمبیا نشان می‌دهد که ارزش گنجینه موجود در این کشتی در حدود 10 میلیارد دلار خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس