وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم ایران با نمایشی بسیار ضعیف و در اوج ناهماهنگی با کادر فنی از گردونه رقابتها کنار رفت و مدال و امتیازی ارزشمند از کف ایران رفت.

به گزارش مشرق، دسته 105 کیلوگرم، یک وزن مانده به آخر رقابتهای وزنه‌برداری است پس بدین ترتیب وزنه سنگین و سنگین‌تر می‌شود و کم کم شاهد هستیم که حتی در یک ضرب ورزشکاران به رکوردهای بالاتر از 190 کیلوگرم هم می‌رسند. نواب نصیرشلال، نایب قهرمان المپیک لندن که پس از آن موفقیت در یک رقابت رسمی شرکت کرده و آن هم از دور رقابتهای وزنه‌برداری بازیهای آسیایی حذف شده بود، حالا در اولین حرکت خود که وزنه‌ی 181 کیلوگرم را انتخاب کرده بود، موفق نبود تا تشویقهای تمشاگران پرتعداد سالن جورج آر براون به سردی بگراید. او دو دقیقه فرصت داشت تا دوباره به روی تخته بیاید، ولی این بار با فکری جمع و تمرکزی بیشتر به روی صحنه آمد و در مهار وزنه 181 کیلوگرم موفق بود. بهترین عملکرد نواب نصیرشلال در یک ضرب به رقابتهای قهرمانی آسیایی سال 2012 بازمی‌گردد که وزنه 187 کیلوگرم را بالای سر برد، اما در همان مسابقات در دوضرب حذف شد. با این سابقه نواب در حرکت سوم دوضرب وزنه 185 کیلوگرم را انتخاب کرد. وزنه‌ای که در این گروه بسیار سخت شانسی برای رسیدن به مدال نداشت، اما جایگاه مناسبی در جدول به نصیرشلال می‌داد. او پس از اینکه توسط گوینده سالن برای مهار حرکت سوم یکضرب فراخوانده شد، یک کیلوگرم بر وزنه‌اش افزود تا هم در رقابت شرایطش بهتر شود و هم کمی بیشتر در پشت صحنه استراحت کند. او در حالیکه حداقل پنجاه پرچم ایران توسط تماشاگران در سالن به اهتزاز درآمده بود و همگی یک صدا ایران - ایران می‌گفتند، به روی صحنه آمد و پس از گذشت چند ثانیه نشان داد که درمهار این وزنه ناموفق است. او اگرچه در قیاس با رقبا در یکضرب عملکرد بالایی نداشت، اما اگر بتواند در دوضرب خوب کار کند و درعوض برخی رقیبان چندان خوب نباشند، همچنان شانس رسیدن به سکوی جهان را خواهد‌داشت.

او در پایان حرکت یکضرب درحالیکه رقابت نزدیکی بین وزنه‌برداران ارمنستان، ازبکستان و قزاقستان بود، در مکان ششم جدول رده‌بندی جای گرفت تا در دوضرب بتواند شانس خود را برای عملکردی بهتر امتحان کند.

*** حرکت دوضرب

او برای آغاز حرکت دوضرب وزنه 215 کیلوگرم را انتخاب کرده بود که بار دیگر با فراخوانده شدن از سوی گوینده سالن، وزنه انتخابی را افزایش داد و به یک باره درخواست وزنه 222 کیلوگرم را کرد. او با این افزایش شاید می‌خواست در کورس مدال‌آوران مسابقه قرار گیرد، اما با این انتخاب ریسک خطا شدن را به جان خرید. به هرحال هیچ موفقیتی بدون ریسک بدست نمی‌آید. او دو بار در تاریخ حضورش در رقابتهای رسمی توانسته بیش از 220 کیلوگرم در دوضرب وزنه بزند. یک بار در بازیهای المپیک 2012 لندن که به رکورد 227 کیلوگرم رسید و بار دیگر در رقابتهای قهرمانی جهان در پاریس، یک سال پیش از المپیک لندن. حالا او بود و این وزنه سنگین در اولین حرکت دوضرب.

پیش از اینکه نایب قهرمان المپیک لندن به روی تخته بیاید، وزنه‌بردار ازبک که به مدال طلای یکضرب رسیده بود، در دوضرب با رکورد بسیار ضعیف 204 کیلوگرم به کار خود پایان داد تا شانس حضور بر روی سکوی مجموع را از دست دهد. پس از او، وزنه‌بردار ارمنستانی که در یک ضرب به برنز رسیده بود نیز با رکورد 216 به کار خود پایان داد تا او نیز شانسش برای رسیدن به سکوی مجموع جهان بسیار کمتر از قبل شود. بدین ترتیب دو وزنه‌برداری که در یکضرب بالاتر از نواب بودند، شانس خود را برای موفقیت در مجموع از دست دادند و این یعنی یک خبر بسیار خوب برای نماینده ایران. حالا او اگر تنها در نخستین حرکت دوضرب خود هم موفق می‌بود، شانسش برای مدال به مراتب بالا می‌رفت، چراکه در دسته‌های سنگین‌تر، حرکت دوضرب بسیار تاثیرگذار است.

نصیرشلال پیش از اینکه به روی تخته بیاید، باز هم وزنه‌اش را عوض کرد. او این بار خواست برای مهار وزنه 220 کیلوگرم به روی تخته بیاید. درواقع علت این تغییرهای مکرر با توجه به جدول چندان مشخص نبود، اما نصیرشلال در نخستین حرکت دوضرب با همان دوبنده مشکی به روی تخته آمد و خیلی زود وزنه را به روی سینه برد و ایستاد، اما در بالای سر نگه داشتن موفق نبود تا وزنه از دستانش بر زمین بیفتد. او در این لحظه حرکتی نه چندان مودبانه و خوشایند از خود نشان داد و با عصبانیت با پا به میله هارتل کوبید که این رفتار در دنیای وزنه‌برداری پسندیده نیست. او پس از این عدم موفقیت، چهار کیلوگرم دیگر به وزنه افزود و خواست برای بار دوم در حرکت دوضرب برای مهار وزنه 224 کیلوگرم به روی تخته بیاید.

نواب نصیرشلال گویا در این رقابت آمده بود تا به تکرار وزنه‌های انتخابی‌اش را عوض کند. گویا بین او و مربیان برای انتخاب وزنه چندان هماهنگی نبود. نواب پیش از به روی سکو آمدن بار دیگر یک کیلوگرم وزنه انتخابی را کم کرد و برای مهار وزنه 223 کیلوگرم به روی تخته آمد، اما درحالیکه این بار تشویق تماشاگران به مراتب کمتر از قبل شده بود، وزنه را انداخت تا در یک قدمی حذف از گردونه رقابتهای جهانی وزنه‌برداری در سال 2015 قرار گیرد.

نصیرشلال که تا اینجای رقابت عملکردی بسیار ضعیف را به نمایش گذاشته بود، برای آخرین شانسش در این دوره از رقابتها وزنه 227 کیلوگرم را انتخاب کرد و این وزنه هم پیش از آمدن به صحنه تبدیل شد به وزنه 226 کیلوگرم. مربی او در این حرکت به جای اینکه توکلی و پانزوان باشند، مجید عسگری وزنه‌بردار دسته 62 کیلوگرم ایران او را هدایت می کرد. نصیرشلال که بارها و بارها در اردوی وزنه‌برداری خبر اختلاف نظرهایش با مربیان تیم ملی به گوش رسیده بود، این بار در آخرین حرکت دوضرب در مهار وزنه 226 کیلوگرم ناموفق بود تا شانس ایجاد شده در این دسته را به بدترین شکل ممکن به شکست بدل کند. او نه تنها برای ایران امتیازی نداشت، بلکه خستگی را برتن ایرانیان حاضر در سالن گذاشت. ایرانیانی که برای رقابت این وزنه بردار خوزستانی و مسجدسلیمانی انواع تبلیغات مثبت و حمایتهای لازم را در هیوستون انجام داده بودند.

بدین ترتیب نواب نصیرشلال بار دیگر در سه سال اخیر برای سومین بار از گردونه رقابتهای رسمی حذف شد تا هیچ ارزش افزوده‌ای برای ایران نداشته باشد.

در پایان این رقابت، الکساندر زایچیکوف از قزاقستان را رکورد 421 کیلوگرم به عنوان قهرمانی رسید. دیوید بدژانیان که در یکضرب نهم شده بود، در مجموع به عنوان نایب قهرمانی دست یافت و وزنه بردار لیتوانیایی که در یکضرب دهم شده بود، در مجموع در مکان سوم جهان ایستاد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس