روزنامه گاردین در مقاله ای به قلم ژان ایو لودریان وزیر دفاع فرانسه درباره گروه تروریستی داعش که مورد حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان است نوشت: انگلیس و فرانسه به دیگر کشورها در مبارزه با این گروه تروریستی نیاز دارند.

 به گزارش مشرق، بر اساس این مقاله، فرانسه در روز سیزده ماه نوامبر به شدت تحت تأثیر حملات تروریستی قرار گرفت. این اقدامات تروریستی خونین ترین و وحشتناک ترین حملاتی بودند که فرانسه طی بیش از نیم قرن تجربه کرده بود.

این حملات سبب کشته و زخمی شدن صدها نفر از جمله یک شهروند انگلیسی شد و همچنین خشم میلیون ها نفر را در سراسر فرانسه، اروپا و جهان برانگیخت و سبب شد آنها در جنبشی مشترک با مردم فرانسه ابراز همبستگی کنند، اقدامی که در این روزهای دشوار سبب دلگرمی همه مردم فرانسه شده است.

لودریان در این مقاله نوشت ما تحت تأثیر واکنش های رسمی و غیر رسمی انگلیس قرار گرفتیم. شهروندان انگلیسی برای گرامی داشت یاد قربانیان تجمع برگزار و یک دقیقه سکوت کردند. مردم همه مناطق اطراف لندن به سفارت خانه ما آمدند تا همبستگی خود را با مردم فرانسه نشان دهند. و ما صدای هزاران طرفدار فوتبال در انگلیس را در ورزشگاه ومبلی فراموش نمی کنیم.

این گونه اقدامات و بیان احساسات نه تنها با بروز عواطف انسانی همراه بودند بلکه مردم همچنین دشمن فرانسه را محکوم و اعلام کردند دشمن فرانسه دشمن انگلیس نیز است.

همان گونه که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: «مردم ما در کنار یکدیگر ایستاده اند همانند همان کاری که بارها در طول تاریخ در مواجهه با شیطان انجام دادند. و بار دیگر ما با کمک یکدیگر پیروز خواهیم شد.»

انگلیس و فرانسه اخیرا پنجمین سالگرد امضای معاهده لنکستر هاوس را جشن گرفتند. معاهده لنکستر تعهدی تاریخی برای ایجاد شراکت طولانی مدت و پایدار در زمینه دفاع و امنیت است.

با وجود چنین معاهده ای، فرانسه و انگلیس در حال حاضر در سطحی مهم و قابل توجه از اعتماد دو جانبه قرار دارند. مایکل فالون (وزیر دفاع انگلیس) و من -ژان ایو لودریان- تنها طی امسال حدود ده بار با یکدیگر دیدار کردیم. هیچ تصمیم مهمی درباره موضوعات امنیتی وجود ندارد که ما بدون رایزنی با یکدیگر اتخاذ کرده باشیم.

معاهده لنکستر هاوس منعکس کننده تاریخ، منافع، ارزش ها، مسئولیت ها و درک ما در مواجهه با تهدیدهاست. این معاهده تجسم این موضوع است که هیچ تهدیدی برای هر یک از این دو کشور وجود ندارد که برای دیگری تهدید محسوب نشود. در نهایت این که، فرانسه و انگلیس شانه به شانه یکدیگر به مقابله با این چالش های امنیتی مشترک ادامه می دهند.

انگلیس و فرانسه همواره مشارکتی تعیین کننده در زمینه برقراری امنیت در سطح بین المللی داشته اند. از زمان جنگ جهانی دوم، آنها سهم قابل توجهی از دارایی های ملی خود را به بخش دفاعی اختصاص داده اند که منعکس کننده این حقیقت است که آنها مسئولیت های خود را به عنوان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورتی بسیار جدی می پذیرند.

هر دو کشور تصمیم گرفتند بودجه های دفاعی خود را افزایش دهند و دولت انگلیس تصمیماتی شجاعانه در زمینه قانون بازنگری امنیت و دفاع راهبردی اتخاذ کرده است که ما به گرمی از آن استقبال می کنیم.

ما همچنین با یکدیگر به توافقی بزرگتر دست یافته ایم. ما ائتلاف بین المللی را به حفاظت از غیر نظامیان بی گناه در لیبی در سال دو هزار و یازده رهنمون کردیم. ما با کمک یکدیگر علیه طالبان در افغانستان عملیات انجام دادیم و در کنار یکدیگر در مبارزه با داعش در عراق ادامه می دهیم.

انگلیس همانند فرانسه در تلاش برای شکست دادن داعش، آموزش نیروهای محلی، حمله به اهداف این گروه در عراق و ارائه کمک های اطلاعاتی است که امری مهم محسوب می شود. جنگنده های انگلیسی در سوریه با ارائه حمایت های اطلاعاتی ، شناسایی و نظارتی در حال حمایت از ائتلاف هستند.

شورشیان داعش فقط در عراق فعال نیستند. این گروه در آنسوی مرز در سوریه نیز فعالیت دارد. مقر این گروه در سوریه شهر رقه است. تهدیدهای اصلی علیه دیگر کشورها در رقه برنامه ریزی و هماهنگ می شوند . به همین دلیل اکنون هدف قرار دادن مواضع داعش در سوریه به منظور تضعیف و در نهایت شکست آن امری ضروری است .

در حال حاضر، برای نخستین بار از زمان آغاز درگیری های سوریه، به نظر می رسد تلاش هایی دیپلماتیک در وین در حال هماهنگ شدن است. کشورهای غربی، روسیه، ایران، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) برای ادغام تلاش هایشان علیه تهدید ناشی از داعش توافق کرده اند. ما باید به صورت مشترک این فرصت را برای ایجاد ائتلافی گسترده تر غنیمت شماریم زیرا این کار برای شکست دادن داعش امری ضروری است.

کنار رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت پیش نیاز اقدام نظامی علیه شورشیان داعش نیست. ما علاوه بر این به قابلیت های دفاعی انگلیس برای پیروزی در این جنگ نیاز داریم. نیروی هوایی انگلیس تقریبا در عراق حضور دارد. ورود این نیرو به سوریه یک فرق اساسی ایجاد می کند. نیروی هوایی انگلیس از قابلیت های قابل توجهی برای انجام حملات هوایی دقیق، انجام عملیات شناسایی هوایی و سوخت رسانی در هوا برخوردار است. هواپیماهای تورنادو و همچنین هواپیماهای بدون سرنیشن انگلیس تقریبا هر روزه خساراتی سنگین به شورشیان داعش در عراق تحمیل می کنند. استفاده از چنین قابلیت هایی در سوریه سبب تحت فشار قرار گرفتن بیش از پیش شبکه تروریستی داعش می شود.

با بازنگری در مفاد قانون معاهده امنیتی و دفاع راهبردی -که ابزارهای لازم و راهبردی را برای انجام مسئولیت های امنیتی در اختیار انگلیس قرار می دهد- ممکن است دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از مجلس عوام بخواهد به نفع گسترش حملات هوایی انگلیس به سوریه رأی گیری کند.

امید می رود نیروهای انگلیسی به زودی در کنار همتایان فرانسوی خود در مبارزه با شورشیان داعش حضور داشته باشند و این گروه را شکست دهند تا کشورها و مردم ما در شرایطی امن تر قرار گیرند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس