کد خبر 500537
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

آمریکا مدت‌هاست با حمایت خاموش از راست‌گرایان افراطی در ونزوئلا و تلاش برای انجام کودتا در این کشور درصدد تضعیف دموکراسی در این کشور است.

به گزارش مشرق به نقل از «تله‌سور»، از آخرین تلاش آمریکا برای سرنگونی دموکراسی در ونزوئلا از طریق انجام کودتا در این کشور، یک دهه می‌گذرد و اکنون «واشنگتن» (پایتخت آمریکا) بار دیگر در تلاش است تا به این هدف دست پیدا کند.

سال 2002

در ماه آوریل سال 2002 (اردیبهشت 1381) «هوگو چاوز» اندکی پس از آنکه به عنوان ریاست جمهوری ونزوئلا دست پیدا کرد، هشدار داد که آمریکا از همین اکنون در حال برنامه‌ریزی برای توطئه‌های بعدی خود در این کشور آمریکای جنوبی است.

چند روز پس از اعلام این اظهارات از سوی «چاوز»، کودتایی در ونزوئلا توسط مدیران شرکتی و نیروهای نظامی اخراج شده این کشور با همراهی آمریکا صورت گرفت که سبب برکناری 48 ساعته رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا شد.

مداخلات آمریکا در ونزوئلا؛ از «بوش» تا «اوباما»

مداخلات آمریکا در ونزوئلا؛ از «بوش» تا «اوباما»

«هوگو چاوز» رئیس جمهور سابق ونزوئلا

در اوایل ماه اکتبر سال 2002 (آبان 1381) نیز «چاوز» اعلام کرد که مقامات ونزوئلایی یک طرح کودتایی دیگر در این کشور را کشف کرده‌اند؛ دو هفته بعد، رئیس‌جمهور ونزوئلا توانست از یک ترور نافرجام علیه خود بگریزد؛ تروری که با انجام چندین تظاهرات ضددولتی در این کشور همزمان شده بود.

سال 2005

در سال 2005 (1384) «جورج دبلیو بوش» برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد و تلاش‌های وی برای حذف «چاوز» از حاکمیت ونزوئلا تشدید گردید؛ یک ماه بعد از سوگند یاد کردن «بوش» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، «چاوز» اعلام کرد که دولت وی به اسناد جدیدی درباره طرح ترور مجدد رئیس‌جمهور ونزوئلا دست یافته است؛ پرده‌برداری از توطئه جدید آمریکا در ونزوئلا در حالی صورت گرفت که «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه وقت آمریکا «چاوز» را نیروی بی‌ثبات‌کننده خوانده بود.

در ماه سپتامبر (مهر) همان سال «بوش» بار دیگر دولت ونزوئلا را مورد حمله قرار داد و حاکمیت این کشور را به عدم موفقیت در مبارزه با قاجاق مواد مخدر متهم کرد.

سال 2006

در سال 2006 (1385) مقامات ونزوئلا اعلام کردند: به شواهدی دست یافته‌اند که براساس آن سفارت آمریکا در ونزوئلا در حال جمع‌آوری اطلاعات نظامی این کشور آمریکای جنوبی می‌باشد.

مداخلات آمریکا در ونزوئلا؛ از «بوش» تا «اوباما»

سفارت آمریکا در ونزوئلا

در همان سال آمریکا فروش برخی سلاح‌های خاص به ونزوئلا را ممنوع کرد و «تحریم» به مبارزه سیاسی جدید «واشنگتن» علیه «کاراکاس» تبدیل شد.

سال 2011 تا 2015

در سال 2013 (1392) آمریکا شرکت نفتی دولتی ونزوئلا و شرکت دولتی ساخت اسلحه در این کشور آمریکای جنوبی را تحریم کرد؛ موج تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال 2014 دامنگیر برخی مقامات دولتی این کشور شد.

در ماه مارس سال 2015 (فروردین 1394) نیز «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک حکم اجرایی دولت ونزوئلا را تهدیدی غیرعادی علیه امنیت آمریکا خواند و تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور آمریکای جنوبی وضع کرد.

این گروه از تحریم‌ها بحث‌برانگیزترین تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بودند که حمایت تمامی کشورهای قاره آمریکا از ونزوئلا را برانگیختند؛ پس از آن آمریکا مجبور شد این تحریم‌ها را از اعتبار ساقط کند و بپذیرد که ونزوئلا تهدیدی علیه امنیت آمریکا نخواهد بود.

دگرگونی تمهیدات اقتصادی صورت گرفته علیه ونزوئلا و ایجاد بحران اقتصادی در این کشور را می‌توان بارزترین مثال برای ادامه سیاست‌های ضد ونزوئلایی دولت «بوش» توسط «اوباما» در آمریکا دانست؛ این تمهیدات اقتصادی اقدامات ویرانگری هستند که از زمان کودتای سال 2002 به یادگار مانده‌اند.

ونزوئلا و «ویکی لیکس»

در سال 2006 (1385) سایت «ویکی لیکس» اسنادی از «ویلیام برونفیلد» سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا را فاش کرد که براساس آن نماینده آمریکا برای توسعه بین‌المللی و نماینده اداره پیشگامی در تحول آمریکا در ونزوئلا نقش اساسی در راهبرد امپریالیسم برای سرنگونی «چاوز» داشته‌اند، به صورتی که این امر مهمترین مأموریت آنان در این کشور آمریکای جنوبی به شمار می‌رفته است.

مداخلات آمریکا در ونزوئلا؛ از «بوش» تا «اوباما»

از سال 2004 (1383) تا زمان افشای این اسناد از سوی «ویکی لیکس» نماینده آمریکا برای توسعه بین‌المللی مبلغ 15 میلیون دلار را به عملیات‌های خود در ونزوئلا اختصاص داده که بخش عظیمی از آن در اختیار 300 گروه راست‌گرای افراطی قرار گرفته بود.

علی رغم اینکه دولت ونزوئلا سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه فعالیت‌های سیاسی در این کشور را از سال 2010 ممنوع کرده بود، آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بودجه سالانه نماینده آمریکا برای توسعه بین‌المللی در ونزوئلا مبلغی بالغ بر 5 میلیون دلار بوده است.

با وجود اینکه آمریکا خود از داشتن چنین قانونی بهره می‌برد، وزارت امور خارجه این کشور ممنوعیت صورت گرفته از سوی دولت ونزوئلا را محکوم کرد.

اهمیت داشتن این قبیل قوانین برای ونزوئلا از آن جهت است که این کشور برخلاف آمریکا همچنان با تلاش‌های کودتاگرانه اپوزیسیون این کشور، تحت حمایت نیروهای خارجی، روبرو است.

در اوایل سال 2015 دولت ونزوئلا طرح کودتای دیگری در این کشور را کشف کرد؛ این بار توطئه‌گران دستمزدهای خود را به صورت دلار آمریکایی دریافت کرده بودند و می‌بایست با ایجاد خشونت‌های خیابانی، ساختمان‌های کلیدی دولت ونزوئلا را هدف بمب‌گذاری قرار دهند.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در این رابطه رهبران اپوزیسیون کشور را به کودتاگری متهم کرد و هدف آنان از این اقدام را سرنگونی دولت خود دانست.

اکنون ونزوئلا در آستانه برگزاری انتخابات مجلس در 6 دسامبر (15 آذر) قرار دارد و نگرانی درباره اقدامات بی‌ثبات‌کننده اپوزیسیون این کشور در بین مقامانت ونزوئلایی کاملا مشهود است.

علاوه بر این موضع آمریکا در این‌باره نیز همچنان نامشخص است و هیچکس نمی‌داند که آیا آمریکا به سیاست‌های حیله‌گرانه خود برای بی‌ثبات‌سازی ونزوئلا ادامه می‌دهد و یا همچون سال 2002 به انجام کودتا در این کشور روی خواهد آورد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس