کد خبر 499870
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۵

معلم مدرسه روستایی چمرکوه، پس از ۷ سال تدریس، به دلیل عدم پذیرش رشته تحصیلی اش در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، عطای تدریس را به لقایش بخشید.

به گزارش مشرق، سیمین کوهستانی ۷ سال سابقه تدریس در مدارس روستایی را دارد و در این سال ها به صورت نیروی آزاد مشغول به کار معلمی بود. چند سالی است که در مدرسه کوچکی در روستای چمرکوه استان مازندارن معلمی می کند اما پس از ۷ سال سابقه تدریس خانه نشین شد.

فروردین ماه، گزارشی از وضعیت این خانم معلم در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ با عنوان «ماجرای مدرسه ای با ۷ دانش آموز/ تنها خواسته معلم از وزیر» منتشر کرد که در بخشی از این گزارش، کوهستانی درباره‌ی خود می گوید: «ازچالوس به چمرکوه می آیم. چند سالی است که معلم دانش آموزان این روستا هستم. هنگام برگشتن به چالوس از مدرسه تا جاده هفت کیلومتر راه است و دانش آموزانم مرا همراهی می کنند و با ایجاد سروصدا موجب می شوند تا حیوانات وحشی به سمت ما نیایند.  هنگامی که به جاده اصلی می رسم با دست اشاره می کنم تا دانش آموزان به روستا برگردند. من نگران آنها و آنها نگران من هستند.»

روستای چمرکوه تنها ۷ دانش آموز در پایه های مختلف داشت که در این باره نیز معلم این روستا می گفت: «ما یک مدرسه نوساز داریم اما به دلیل نداشتن آب، دسترسی به هیچ امکاناتی برایمان میسر نیست. هر هفته روز شنبه به روستای چمرکوه می روم و در پایان هفته به منزل خودم باز می گردم. مدتی که در این روستا هستم در یکی از اتاق های مدرسه زندگی می کنم. بیمه ندارم و دو سال است که حقوق ناچیزی دریافت می کنم. خرج ایاب و ذهابم هم نمی شود و اگر برایم اتفاقی بیافتد کسی مسئولیتش را برعهده نمی گیرد.دانش آموزان کلاس من بسیار با هوش هستند و فائزه دو هزار بیت شعر و بخشی از قرآن را حفظ است. دو دانش آموز پایه هفتم برای حفظ امنیت من شب ها نزد من می مانند و من نیز به آنان قرآن آموزش می دهم».

اما با همه این روایات ....سال تحصیلی جدید او خانه نشین شده است. او تمام روزنه های امید خود را هنگامی از دست داد که در دفترچه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش هیچ سهمی نداشت. او که مدرک کارشناسی آموزش زبان ا نگلیسی را دارد هنگامی که دفترچه آزمون را تهیه می کند متوجه می شود برای زنان در رشته زبان هیچ سهمیه ای قرار نداده اند.

سیمین کوهستانی  می گوید: امسال نتوانستم در آزمون استخدامی شرکت کنم. چراکه سهمیه ای برای من که سال هاست در مدارس روستایی تدریس کرده ام وجود نداشت. دوباره پیشنهاد کار معلمی به صورت آزاد را از آموزش و پرورش دادند اما دیگر نمی توانم بدون داشتن امنیت شغلی ادامه دهم.

وی افزود: پس از انتشار گزارش ، وزیر آموزش و پرورش دیداری را ترتیب داد و رویکرد مثبتی به بنده داشت گرچه قولی برای استخدام در آن دیدار نداد. فکر میکردم با این همه سختی کار روزنه ای از امید برای استخدام خواهم داشت اما برای سال تحصیلی جدید باز هم باید به عنوان نیروی آزاد کار می کردم. در این سال های تدریس حقوقی معادل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بدون بیمه و آن هم با تاخیرهای زیاد دریافت کردم.

مدرسه ای که تعطیل شد

این معلم با بیان اینکه مدرسه روستای چمرکوه برای سال تحصیلی جدید بسته شد، گفت: خیلی از دانش آموزان برای تحصیل به روستاهای مجاور رفتند. اهالی روستا می گفتند «دوست نداریم معلمی جز شما به این روستا بیاید» اکنون هم کلید مدرسه در دست من است هنوز تحویل آموزش و پرورش نداده ام و به خانه نشینی ام ادامه می دهم اما حقم این نبود.

 بنا بر دفترچه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش تعداد دو هزار و ٩٤١ نفر مرد و تنها ٧٦٢ نفر زن سهمیه قبولی در این آزمون را دارند.

همچنین افرادی باید استخدام شوند که حتماً بومی محل پذیرش باشند و شرط سنی آنها به این شکل است که برای فوق دیپلم ۲۵ سال، لیسانس ۳۰ سال و فوق لیسانس ۳۵ سال در نظر گرفته می‌شود و مدت خدمت سربازی به این سال‌ها اضافه خواهد شد .بسیاری از معلمان و مربیان پیش دبستانی که سال ها به صورت نیروی آزاد و حق التدریس برای آموزش و پرورش خدمت کرده اند این شرایط سنی و جنسیتی را ندارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    خیلی دردناک بود . من دلسوزی شما رو درک میکنم . دوست عزیز ، خانمی 35 ساله با دیپلم کاردانش در سازمان آ . پ استانی کار میکرد با بخشنامه ی استخدام شرکتی ها با هول آمد مدرک پیش دانشگاهی بگیردو سریع به دانشگاه برود چون میخواستن استخدامش کنن !!! پارتی دادن رشوه راه حل همه ی گرفتاری هاست .. دوستان خودم با دادن سکه های طلا استخدام رسمی آ . پ شدن و یک سال خدمت در روستا بودن..
  • عبدالله فرزند روح الله ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    0 0
    ازبرکات دولت تدبیر وامید است دیگه؟ هیچ راهی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس