پدرم مرا به سه چيز ادب آموخت و از سه چيز نهى‏ فرمود...دوستى با كسى كه چشم ديدن نعمت كسى را ندارد، و با كسى كه از مصيبت ديگران شاد مى‏‌شود و با سخن‏ چين.

مشرق- امام جعفر صادق عليه‏ السلام فرمودند: پدرم مرا به سه چيز ادب آموخت و از سه چيز نهى ‏ فرمود. سه نكته ادب اين بود كه فرمود:
فرزندم! هركس با دوست بد بنشيند، سالم نمى‏‌ماند و هر كس گفتارش را كنترل نكند، پشيمان مى‏‌شود، و هر كس به جايگاه‏ هاى بد وارد شود، مورد بدگمانى قرار مى‏‌گيرد(زير سؤال مى‌رود)
و آن سه چيز كه مرا از آن نهى فرمود: دوستى با كسى كه چشم ديدن نعمت كسى را ندارد، و با كسى كه از مصيبت ديگران شاد مى‏‌شود و با سخن‏ چين.

متن حدیث:


اَدَّبَنى اَبى بِثَلاثٍ ... و نَهانى عَن ثَلاثٍ: قالَ لى: يا بُنَىَّ مَن يَصحَب صاحِبَ السّوءِ لا يَسلَم وَ مَن لا يُقَـيِّد اَلفاظَهُ يَندَم، وَ مَن يَدخُل مَداخِلَ السَّوءِ يُتَّهَم... وَ نَهانى اَن اُصاحِبَ حاسِدَ نِعمَةٍ وَ شامِتا بِمُصيبَةٍ، اَو حامِلَ نَميمَةٍ.


«تحف العقول، صفحه376»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
  • محمد ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    اللهم صل علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
  • محمد باقر ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    با تشکر از ارائه روایت از امام محمد باقر ع همچنین ایشان می فرمایند با پنج گروه رابطه نداشته باشید که خلاصه آن میشود ( افق بد) 1- با افراد احمق 2- با افراد فاسق 3- با افراد قاطع رحم 4- با افراد بخیل 5- با افراد دروغگو انشاء ا... بتوانیم به آن عمل نمائیم. صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس