کد خبر 498259
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۶

«محمدباقر قالیباف» با «گئورگی پولتاوچنکو» فرماندار شهر سن پترزبورگ موسوم به پایتخت شمالی روسیه دیدار کرد و دو طرف برای توسعه و تحکیم همکاری ها درعرصه های مختلف به ویژه مبادلات بازرگانی و اقتصادی تبادل تجربیات با یکدیگر توافق کردند.

به گزارش مشرق، این دیدار عصر جمعه برگزار و در آن «اولگ مارکوف» معاون فرماندار سن پترزبورگ و «علیرضا صانعی» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز حضور داشتند.

قالیباف در ابتدای دیدار، سانحه هوایی ایرباس 321 در صحرای سینا که جام 224 نفر اکثرا ساکنان شهر سن پترزبورگ را گرفت به فرماندار این شهر و ساکنان سن پترزبورگ تسلیت گفت.

پولتاوچنکو نیز در پاسخ با بیان این که این حادثه ضایعه بزرگی برای ما است، اظهار داشت: اطمینان دارم فقط با اتحاد و تشریک مساعی می توانیم بر تروریسم بین المللی غلبه یابیم.

وی با اشاره به این که سن پترزبورگ شهر چند مذهبی است و پیروان مذاهب مختلف درآن سکونت دارند، یادآوری کرد یکی از مساجد بزرگ اروپا در این شهر واقع شده و مسئولان شهر تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن شرایط زندگی خوب در این شهر برای پیروان تمام مذاهب و آزادی دینی را به عمل می آورند.

فرماندار سن پترزبورگ خاطرنشان کرد: همکاری روسیه و ایران در سال های اخیر به سرعت توسعه می یابد و دو کشور در عرصه های مختلف با یکدیگر همکاری می کنند.

وی یادآوری کرد: شهر اصفهان شریک سنتی و خواهر خوانده سن پترزبورگ محسوب می شود. دیدار هیات شهر تهران به سرپرستی شهردار پایتخت از سن پترزبورگ فصل جدیدی را در روابط دو شهر می گشاید.

فرماندار سن پترزبورگ ازجمله جهات مهم همکاری به کشتی سازی و ماشین سازی و حوزه داروسازی و دستگاه های پرشکی، شهرسازی و ارائه خدمات شهری، توسعه زیرساخت های حمل و نقل و صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی همچنین از افزایش شمار گردشگران ایرانی در سن پترزبورگ در سال های اخیر خبر داد و گفت: ایران کشور دارای فرهنگ غنی و تمدن کهن است و این کشور با چنین ویژگی هایی برای گردشگران روس جذابیت خاص دارد.

شهردار تهران هم در این دیدار به نوبه خود بر لزوم اتخاذ رویکردهای جدید در روابط پایتخت کشورمان با سن پترزبورگ در عرصه های انسانی، آموزش و فرهنگ و گردشگری تاکید کرد.

قالیباف گفت: برای همکاری تهران با سن پترزبورگ در عرصه های مختلف آمادگی داریم و برای گام نهادن در این مسیر پیشگام هستیم.

شهرداران تهران و سن پترزبورگ در این دیدار برای تشکیل گروه کاری به منظور تنظیم پیش نویس توافقنامه همکاری میان این دو شهر به توافق رسیدند.

بر اساس اطلاعات شهرداری سن پترزبورگ، این شهر با جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک دارد و در نیمه نخست سال جاری میلادی حجم مبادلات بازرگانی این شهر روسیه با شهرهای کشورمان با رشد 16درصدی به 17/2 درصد افزایش یافت.

توسعه همکاری‌های تهران و سن پترزبورگ

سن پترزبورگ با وسعت 1439 کیلومتر مربع و جمعیت پنج میلیون و 192هزار نفر در ساحل خلیج فنلاند قرار گرفته و شهر بسیار پیشرفته و صنعتی است و به همین دلیل پایتخت شمالی روسیه نام گرفته است.

در راستای توسعه مناسبات و همکاری های دوجانبه و تحکیم همکاری ها میان تهران و مسکو، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در راس هیات بلندپایه مقامات شهری شامل مدیران شهرداری تهران و دو تن از اعضای شورای شهر روز چهارشنبه وارد مسکو شد.

«محمدباقر قالیباف» و «سرگئی سابیانین» شهرداران تهران و مسکو، روز چهارشنبه برنامه همکاری سه ساله میان دو شهرداری را امضا کردند.

توسعه حمل و نقل شهری، برنامه ریزی شهری، خدمات همگانی، مسکن و زیر ساخت های شهری، توسعه کسب و کار و تجارت،خدمات اجتماعی و مدنی و توسعه صنعت و نو آوری از جمله محورهای همکاری میان دو شهرداری است که در سند برنامه همکاری مورد تاکید قرار گرفت.

توسعه همکاری‌های تهران و سن پترزبورگ

شهرداران پایتخت های ایران و روسیه در آن دیدار در مسکو در خصوص همکاری های دوجانبه و توسعه روابط گفت و گو و مذاکره کردند.

سابیانین با اشاره به اقدامات گسترده انجام گرفته در تهران از توسعه همکاری های با پایتخت کشورمان استقبال کرد.

قالیباف شهردار تهران نیز به تاریخچه همکاری و روابط کلان شهر تهران با مسکو اشاره و ادامه همکاری های دو پایتخت و تبادل تجربیات را به نفع دو طرف و ساکنان این شهرها خواند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس