کد خبر 498175
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی با اشاره به سقوط «یمگان» به دست طالبان، نوشت: از زمانی که این گروه جای پای خود را در «بدخشان» به دست آورده، این ولایت به یکی از ناامن‌ترین ولایت‌های شمالی افغانستان تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، گزارش‌ها حاکی از این است که طالبان افغانستان در فصل جنگی سال جاری نسبت به گذشته در حالی بر شدت حملات خود افزوده است که دولت کابل در مورد گسترش نفوذ این گروه پنهان‌کاری می‌کند.

طالبان از پایگاه قومی پشتون فراتر رفته است

چندی پیش سازمان ملل متحد اطلاعات جدیدی از پیشروی‌ طالبان در افغانستان منتشر کرد و در مورد وضعیت نابسامان امنیتی در این کشور هشدار داد و به مقامات نظامی آمریکا پیشنهاد داد تا در مورد اتفاقات و اوضاع افغانستان صادق باشند.

سقوط اخیر شهر شمالی «قندوز» به دست طالبان، بعضی از تحولات نگران کننده در اوضاع امنیتی کشور را برجسته کرد؛ 2 موضوعی که بیشترین اهمیت را دارند با یکدیگر ارتباط نیز دارند: سربالا کردن طالبان در شمال افغانستان و فراتر رفتن این جنبش از پایگاه قومی پشتون در جنوب افغانستان و شمال غرب پاکستان.

برخی از اعضای طالبان در سال 2001 میلادی پس از تجاوز نیروهای خارجی به خارج از این کشور فرار کردند و برخی دیگر از آنان در ولایات مختلف این کشور بطور پراکنده مخفی شدند و به مبارزه خود با نیروهای خارجی ادامه دادند.

این در حالی است که برخی منابع خبری با انتشار خبر دیدار پنهانی فرماندهان عملیاتی طالبان افغان در شمال این کشور با مقامات روسیه در تاجیکستان، از احتمال آغاز «بازی بزرگ» مسکو در افغانستان خبر می‌دهند.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی نوشت: منطقه «یمگان» در ولایت بدخشان به تصرف طالبان درآمد اما نیروهای امنیتی افغانستان می‌گویند که در حال مبارزه برای بازپس گیری آن هستند.

بنابر اظهارات مقامات امنیتی افغانستان، جنگجویان طالبان روز چهارشنبه پس از ساعت‌ها درگیری شدید با ارتش این کشور، موفق به تصرف منطقه «یمگان» شدند.

«نوید فروتن» سخنگوی فرماندار یمگان در گفت‌وگو با خبرنگار الجزیره گفت طالبان اواخر روز پنج‌شنبه موفق شدند کنترل یمگان را به دست گیرند اما نیروهای امنیتی افغانستان در حال مبارزه با آنها هستند و با رسیدن کمک‌های هوایی به این نیروها، همه چیز برای بازپس‌گیری این منطقه فراهم شده است.

وی افزود: ساکنان یمگان از جنگ طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان به ستوه درآمده‌اند، اگرچه این منطقه به زودی تحت کنترل دولت درمی‌آید.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز به الجزیره گفته که این گروه یمگان را به طور کامل تصرف کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه طالبان چندین ماشین نظامی و تسلیحات ارتش افغانستان را در اختیار دارد و آماده مبارزه با نیروهای امنیتی این کشور است، گفت: ما پرچم خود را بر فراز این منطقه به اهتزاز درمی‌آوریم و دشمنانمان دوباره شکست می‌خورند.

یکی از ساکنان یمگان به خبرنگار الجزیره گفته که طالبان پس از تصرف یمگان، شعارهای خود را تغییر داده و درحالی که مسلح بودند با پرچم‌های برافراشته خود در سراسر این منطقه حضور داشتند.

وی در ادامه گفت که ساکنان یمگان صلح می‌خواهند و از دست این موش و گربه بازی‌ها به ستوه درآمده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: بنابر اظهارات مقامات امنیتی افغانستان این دومین بار است که طالبان طی 6 ماه اخیر کنترل یمگان را به دست گرفته است؛ از زمانی که طالبان جای پای خود را در «بدخشان» به دست آورده، این ولایت به یکی از ناامن‌ترین ولایت‌های شمالی افغانستان تبدیل شده است.

در اواخر ماه گذشته، طالبان با تصرف شهر استراتژیک و مهم «قندوز» که توسط نیروهای امنیتی آمریکا حمایت می‌شد، به بزرگترین دستاورد خود طی سالهای اخیر دست یافت.

اوایل ماه جاری نیز یک جناح جدایی‌طلب طالبان، «ملامحمدرسول» را به عنوان رهبر جدید خود انتخاب کردند و به همین دلیل گمانه‌زنی‌ها در خصوص اتحاد این گروه و تصمیمات آتی آن بالا گرفت؛ این موضوع موجب درگیری‌های خشونت‌آمیز 2 گروه رقیب طالبان در جنوب افغانستان شد که نتیجه آن کشته شدن چندین جنگجو از هر 2 گروه بود.

الجزیره در پایان نوشت: این در حالی است که آلمان، سومین حامی بزرگ جهان برای افغانستان روز چهارشنبه اعلام کرد که به منظور حمایت از این کشور در مبارزه با شبه‌نطامیان، 130 نیروی نظامی به این کشور اعزام خواهد کرد و برنامه افزایش آنها به 980 نفر در دست اجراست.

ماه گذشته «باراک اوباما» رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که به دلیل افزایش حملات طالبان، این کشور به حضور نظامی خود در افغانستان ادامه می‌دهد و 9 هزار و 800 نیروی کنونی خود در این کشور را حفظ می‌کند.

پیش از این قرار بود خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان پیش از اتمام دوره دوم ریاست جمهوری اوباما یعنی ماه ژانویه سال 2017 میلادی انجام بگیرد. بر اساس برنامه جدید، تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان با آغاز سال 2017 به 5 هزار و 500 نفر حاضر در افغانستان کاهش می‌یابد.

ائتلاف آمریکایی حاضر در افغانستان، سال 2014 میلادی به ماموریت نظامی خود در این کشور بعد از 13 سال پایان داد و از آن زمان نیروهای نظامی افغانستان با کمک نیروهای نظامی آمریکایی و ناتو مسئولیت محافظت از کشور را به عهده دارند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس