بیشتر از دو هفته می‌شود که ایران DNA زائران مفقودشده‌اش را به عربستان تحویل داده است. مقامات سازمان حج ایران ابراز امیدواری کرده بودند تا 10 روز پس از آن، ماجرا مشخص شود؛ اما یک هفته از آن مهلت تعیین تکلیف گذشته و هنوز هیچ اثری از 17 زائر ایرانی پیدا نشده است.

به گزارش مشرق، 17 روز قبل درحالی که عربستان صدور ویزای نمایندگان پزشکی قانونی ایران را تایید نکرد، رییس سازمان حج و زیارت DNA مفقودان و جان‌باختگان منا را در قالب سه لوح فشرده به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی عربستان تحویل داد.

سعید اوحدی در بازگشت از آن سفر به ایران گفت: قرار شده تا یک هفته بعد، نتیجه این تطبیق آزمایش‌ها مشخص شود و اگر به هر علتی وضعیت زائران مفقودشده مشخص نشد، درباره اعزام بستگان درجه اول این زائران به عربستان برای انجام دوباره آزمایش DNA اقدام شود.

همزمان با این اظهارات، حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: مسؤولان عربستانی گفته‌اند که تا ۱۰ روز آینده نتایج جدید پیگیری‌ها در خصوص وضعیت مفقودین فاجعه منا را اعلام می‌کنند.

اما حالا یک هفته از آن زمانی که مقامات ایرانی امیدوار بودند تکلیف روشن شود گذشته و طبق اظهارات اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، هنوز از سرنوشت 17 زائر ایرانی هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

با آن که طبق تعهد عربستان قرار بود در صورت مشخص نشدن وضعیت زائران مفقودشده، بستگان درجه یک آن‌ها برای انجام تحقیقات بیشتر به این کشور اعزام شوند، اما فعلا از اجرای این تصمیم هم خبری نیست.

هرچند حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه به تازگی اعلام کرده است خانواده رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، به عربستان می‌روند تا به طور مستقیم و میدانی، سرنوشت این دیپلمات ایرانی را بررسی کنند.

طبق اظهارات قشقاوی، خانواده رکن‌آبادی ویزای عربستان را هم گرفته‌اند.

معاون وزیر خارجه همچنین گفته که خانواده‌های زائران مفقودشده دیگر را نیز یکی یکی به عربستان می‌فرستند. او تاکید کرده است: وزارت خارجه تا آخر پیگیر وضعیت این مفقودان از جمله آقای رکن‌آبادی خواهد بود.

با وجود آن که ستادی به مسوولیت سرکنسول ایران در جده با حضور مقاماتی از وزارت بهداشت و حج عربستان پیگیر وضعیت مفقودشدگان و جان‌باختگان منا شده است، اما هنوز دولت عربستان با گذشت دو ماه از فاجعه منا، نه حرفی از غرامت زده و نه کمیته حقیقت‌یابی را برای آن فاجعه تشکیل داده است و حالا هم به نظر می‌رسد شناسایی و یافتن اثری از مفقودشدگان ایرانی با وجود تحویل DNAها روندی کندی را پیش گرفته است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس