کد خبر 497601
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

در حالی که نیروهای ائتلاف و شورشیان در «تعز» یمن در دام ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گرفتار شده‌اند، جنبش انصارالله از بازگشت به مذاکرات عمان در آستانه نشست ژنو خبر داد.

به گزارش مشرق، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی، تلاش دارد تا پیش از رفتن به مذاکرات سیاسی که قرار است به زودی در ژنو برگزار شود، دستاوردهای سیاسی و نظامی بیشتری در جنگ یمن برای خود رقم زند. اما حتی نبرد تعز در جبهه‌های مختلف و بازگشت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به عدن که به شهر درگیری گروه‌های تکفیری تبدیل شده، نتوانسته، توانمندی ائتلاف را اثبات کند.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس هیأت این جنبش در مذاکرات مسقط گفت: انصارالله ملاحظات خود درباره پیش‌نویس مذاکرات ژنو را اعلام کرده است. پیش‌نویسی که هفته پیش «اسماعیل ولد الشیخ» به ما ارائه کرده بود و ما نیز 2 روز پیش به طور رسمی، پاسخ خود را به او ابلاغ کردیم.

وی در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار»، اظهار داشت: ولدالشیخ در پاسخ به ما، خواستار دیدار با ما در مسقط به منظور مناقشه درباره برخی مسائل شد که هنوز محل اختلاف هستند. لذا به همین دلیل ما اواخر هفته جاری بار دیگر برای دیدار با ولد الشیح عازم مسقط می‌شویم تا با ولدالشیخ درباره پیش‌نویس مذاکرات ژنو گفت‌وگو کنیم.

عبدالسلام تصریح کرد: ولدالشیخ، ملاحظات انصارالله درباره پیش‌نویس ارائه شده را مثبت ارزیابی می‌کند.

 بازگشت موقت و صوری هادی به عدن

در حالی که بازگشت هادی به عدن، افکار عمومی را به خود مشغول کرده و سوالات زیادی درباره اهداف و امکان تداوم آن، ایجاد کرده، عبدالسلام، این بازگشت را در چارچوب تلاش برای افزودن بعد سیاسی به تحولات یمن که صرفا اکنون دارای بعد نظامی است، دانست و گفت که این اقدام با هدف به حرکت در آوردن آبهای راکد صورت می‌گیرد.

وی معتقد است که زمان مناسبی برای بازگشت هادی به یمن در نظر گرفته شده زیرا این امر این چنین برداشت می‌شود که یک دستاورد سیاسی در آستانه مذاکرات سیاسی در ژنو برای ائتلاف کسب شده است.

این رهبر انصارالله درباره امکان اداره نهادهای دولتی از عدن، گفت: هادی نمی‌تواند از داخل عدن، نهادی را اداره کند زیرا عدن تحت سیطره شبه‌نظامیان او نیست و وی اگر سربازان اماراتی و سودانی  نبودند، امنیتی برای ماندن در عدن نداشت. لذا وی اعتمادی به امنیت در عدن با ساکنان این شهر ندارد. لذا بازگشت او به عدن صرفا برای منحرف کردن افکار عمومی صورت گرفته و می‌خواهد این‌ فکر را القاء کند که تغییر بزرگی در عرصه یمن روی داده است. ضمن اینکه رسانه‌ها نیز مدعی می‌شوند که قرار است هادی عملیات نظامی در تعز را مستقیما اداره کند این درحالی است که وی توانایی انجام چنین کاری را نداشته و ندارد. حتی او نمی‌تواند از خودش دفاع کند و نیروهای خارجی در حال حفاظت از او هستند.

ائتلاف عربی در تعز زمین‌گیر شد

عرص دیروز، نیروهای وابسته به هادی در کمین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در منطقه «وعرة» در بخش «الوازعیه» در استان تعز گرفتار آمدند و همین امر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از آنها منجر شد. گفته می شود که این تله بزرگتر از تله باب‌المندب در چند روز پیش بود که 200 مزدور طی آن کشته شدند.

نبرد تعز در جبهه‌های «الوازعیه»، «ذوباب» و «المضاربة» همچنان ادامه دارد. شبکه المسیرة نیز به نقل از یک منبع نظامی نوشت: شب گذشته، ده‌ها عضو ائتلاف سعودی و افراد مسلح کشته و صدها نفر از آنها زخمی شدند.

پیش از این نیز منابع ویژه از رساندن 400 جسد به بیمارستانهای عدن از نیروهای ائتلاف و مزدوران آن که بر اثر حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جانشان را از دست داده بودند، خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش، اکنون در ذوباب، الوازعیه و نجدقسیم آرامشی نسبی برقرار شده و برخی از گروه‌های مسلح اکنون در برخی از کوه‌های مشرف به روستای «الظریفه» در مرزهای الوازعیه با استان «لحج» مستقرند و از روز گذشته تلاش دارند به سوی روستای «الظریفه» با پشتیبانی نیروی هوایی ائتلاف پیشروی کنند، اما کمیته‌های مردمی و ارتش یمن تاکنون تمامی این پیشروی‌ها و حملات را خنثی کرده‌اند و 3 تپه مشرف بر یک بازار را تحت کنترل دارند و 3 خودروی زرهی امارات را نیز به آتش کشیدند. اما با این وجود یک گروه از مزدوران هادی، وارد یکی از بازارهای منطقه الوازعیه شدند اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چند ساعت بعد، این بازار را محاصره کردند.

بر اساس این گزارش شخصی به نام «ترکی الصبیحی» با نیرویی مجهز به 100 تانک و خودروی زرهی، جبهه الوازعیه را که از منطقه المضاربة تا الوازعیه امتداد دارد، اداره می‌کند.

در منطقه «کرش» در جنوب شرق تعز نیز درگیری‌های خشونت باری در طول روز گذشته تا نزدیکی استان لحج، ادامه داشت جنگنده‌های ائتلاف نیز همچنان این مناطق را بمباران می‌کردند.

در استان الضالع نیز، پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی همچنان ادامه داشت و ارتش و کمیته‌های مردمی بر برخی از پایگاه‌های نظامی مزدوران ائتلاف از عناصر حزب الاصلاح و القاعده در «مریس» سیطه یافتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس