وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر بتوانیم بین مخالفان و اطرافیان اسد، ملاقات برقرار کنیم می توانیم به آتش بس دست یابیم.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه 5 فرانسه، از نظر جان کری افزایش حملات نظامی علیه داعش نمی تواند به ترغیب جوانان به حملات انتحاری با هدف کشتن سایرین پایان بدهد.

مجری تلویزیون پنج فرانسه با اعلام این مطلب افزود :جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که برای اعلام حمایت این کشور از فرانسه، به پاریس سفر کرد و با فرانسوا اولاند دیدار و گفت و گو نمود. شبکه پنج فرانسه با کری مصاحبه ای ترتیب داد.

کری در ابتدای گفت و گو خاطر نشان کرد : من مطمئن هستم که ما داعش را شکست خواهیم داد.

مجری در ادامه پرسید : فرانسوی ها پس از حوادث یازدهم سپتامبر دو هزار و یک می گفتند که همه ما آمریکایی هستیم. آیا امروز هم شما جمله همه ما فرانسوی هستیم را می گویید؟
کری: قطعا. من عصر دیروز گفتم که همه ما پاریسی هستیم. همه ما از یک خانواده هستیم. ما دو متحد قدیمی هستیم. به همین دلیل ما همیشه از همکاری با فرانسه به خود می بالیم.

مجری: برخی کارشناسان بر این باورند که بدون جنگ زمینی امکان پیروزی در این نبرد وجود ندارد. شما قدرتمند ترین ارتش جهان را در اختیار دارید. آیا خودداری از اعزام نیروی زمینی برای نبرد با داعش به این دلیل است که جنگ افغانستان و عراق آنقدر دشوار بوده که شما دیگر قادر نیستید نیروی زمینی اعزام کنید؟

کری: نه. این طور نیست. من فکر می کنم که دلیل خودداری از جنگ زمینی این است که این کار بهترین استراتژی نیست. شما به نیروی زمینی نیاز دارید، اما نه به نیروهای ما. چرا که تجربه نشان داده است که این نیروی ها موثر نیستند. کسانی که در همان سرزمین ها زندگی می کنند باید داعش را ناگزیر به نقل مکان کنند و قدرت را در دست بگیرند. به همین دلیل است که راه حل سیاسی اهمیت می یابد.

ما برای اولین بار ایران و روسیه را دور میز مذاکرات می بینیم. اگر در هفته های آینده بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که مخالفان و اطرافیان بشار اسد با یکدیگر ملاقات کنند، می توانیم به یک آتش بس دست یابیم. ما فکر می کنیم که امکان برقراری آتش بس در چند هفته آینده وجود دارد. سپس می توانیم به انتقال سیاسی قدرت مبادرت کنیم و نیروهای دولتی را به همراه مخالفان برای نبرد با گروه دولت اسلامی وارد عمل نماییم. این تنها راه حل موثر است.

مجری: پس این بدان معناست که شما برای براه انداختن یک گفت و گوی جامع و تشکیل ائتلاف با روسیه، دیگر برکناری بشار اسد را به عنوان یک پیش شرط مطرح نمی کنید؟

کری: نه. برکناری بشار اسد همچنان مسئله اصلی است. نه به خاطر این که من، فرانسه و یا سایر کشورها خواستار برکناری اسد هستند؛ به این دلیل که در صورت ادامه حضور اسد در راس قدرت، نمی توان به جنگ پایان داد. اسد برای تمامی مبارزان خارجی که برای نبرد به سوریه می روند یک آهن رباست. آن ها می خواهند که اسد برکنار شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس