یک نشریه آلمانی نوشت که عربستان با پرداخت پول به کشورهای دیگر سعی در گردآوری نیرو برای جنگ در یمن دارد و این در شرایطی است که این جنگ برای ریاض مهمتر از مبارزه با داعش است.

به گزارش مشرق، «عربستان، کشوری که با دسته چک جنگی را علیه یمن به راه انداخته است»، این عنوان گزارشی است که نشریه آلمانی «اشپیگل» درباره تلاش‌های دولت سعودی به منظور پیشبرد اقدامات نظامی در یمن صورت داده است.

در این گزارش آمده است: «راهی که عربستان در پیش گرفته است مانند رژه پیروزی است. نیروهایی که برای عربستان می‌جنگند، به گردانی تعلق دارند که نیروهای سودانی هم به آنها پیوسته‌اند. این نیروها به تازگی وارد بندر عدن شده‌اند. شمار سودانی‌ها در جنگ یمن به هزاران نفر رسیده است. این موضوع از این جهت جالب است که ارتشی به خدمت عربستان درآمده است که مدتها به جنایت جنگی متهم شده است.»

«ارتش سودان بنابر اعلام گروه‌های حقوق‌بشری به نسل‌کشی مردم در استان‌های جنوبی سودان از جمله دارفور متهم است. در جریان این نسل‌کشی‌ها هزاران تن کشته شدند. از این رو اتهاماتی از جمله جنایت‌جنگی علیه "عمر البشیر" مطرح است. باید گفت که اعزام نیروهای زمینی سودانی برای حضور در جنگ یمن، تازه‌ترین اپیزود این جنگ است. جنگی که کشورهای بیشتری در آن حضور می‌یابند. در هفته‌های اخیر صدها نیرو از موریتانی و سنگال هم به یمن اعزام شده‌اند.»

از هر 2 یمنی یک نفر هیچ دسترسی به آب آشامیدنی ندارد

«این‌ها بخشی از اهداف سعودی‌ها در ائتلاف نظامی بوده‌اند که از ماه مارس سعودی‌ها حملات در‌آنها را پیگیری کرده‌اند تا حوثی‌ها را عقب برانند و دولت عبدربه منصور هادی را بار دیگر به قدرت برسانند. در جریان این درگیری‌ها تاکنون بیش از 5 هزار نفر کشته شده‌اند. این آماری است که سازمان ملل ارائه داده است. بنابر این آمار نیمی از این افراد غیرنظامی هستند.»

«2.5  میلیون نفر هم آواره شده‌اند که حدود 10 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. 6 میلیون یمنی هم بنابر اعلام سازمان جهانی غذا در معرض خطر گرسنگی قرار دارند و حدود 13 میلیون تن هم هیچ دسترسی به آب آشامیدنی ندارند.»

این نشریه آلمانی در ادامه نوشت که همه این اوضاع در شرایطی به وجود آمده است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان در ماه‌های گذشته کمتر به اهداف خود رسیده است. شاید حوثی‌ها و هم‌پیمانانشان از بندر عدن به عقب رانده شده‌اند اما همچنان کنترل صنعا و تعز را در دست دارند. در جنوب غربی کشور هم توانسته‌اند بخش بزرگی که اراضی از دست‌رفته را باز پس بگیرند.

عربستان اقدامات خشونت‌بار خود را با عنوان موفقیت توصیف می‌کند و «احمد الاسیری» سخنگوی ائتلاف می‌گوید: «آمریکا و 28 کشور عضو ناتو 11 سال در افغانستان بودند و نتوانستند در مدت این 7 ماه آنچه که ائتلاف ما انجام دادند را صورت دهند.» البته وی نمی‌گوید منظورش از موفقیت دقیقا چیست.

پیگیری دیپلماسی چک

«اما در واقع برای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، آنچه که انجام می‌دهد مبارزه با حوثی‌هایی است که تحت حمایت ایران قرار دارند و این اقدام برای آنها مهمتر از مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق است. امارات در مارس گذشته حمله‌ای هوایی علیه داعش را صورت داد. سعودی ها هم در سپتامبر حمله‌ای به مواضع این گروه تروریستی داشتند اما همچنان بمباران مواضع حوثی‌ها را با قدرت پیگیری می‌کنند.»

«آنچه عربستان در پیش گرفته است را می‌توان به دیپلماسی پرداخت با چک تعبیر کرد. چرا که شرکت‌کنندگان از پرداخت‌های دست و دل بازانه سعودی‌ها برخوردارند. مثلا یک روز پس از اینکه سربازان سودانی به نیروهای ائتلاف پیوستند، عربستان یک میلیارد دلار به بانک مرکزی در خارطوم داد. قطر هم از مبلغ مشابهی برخوردار شد. باید گفت برای دولت خارطوم که تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد، اعطای چنین مبلغی کمک قابل توجهی محسوب می‌شود.»

«سنگال هم پس از اینکه عربستان اعلام کرد که در طرح توسعه در این کشور شرکت خواهد کرد، اقدام به اعزام نیرو برای ائتلاف کرد. همه اینها در شرایطی است که در اکتبر هم شماری از سربازان پیشین (ارتش) کلمبیا به یمن آمدند تا به سعودی‌ها بپیوندند. این را رادیو دولتی کلمبیا اعلام کرده است.  ریاض قرار است به هر سرباز کلمبیایی هزار دلار برای یک هفته جنگ در یمن بپردازد.»

اشپیگل نوشت: «هر چه شمار کشورهایی که در جنگ یمن مشارکت می کنند بیشتر شود، امکان اینکه این جنگ زودتر به پایان برسد هم کمتر خواهد شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    ای نادان ! عربستان مادر داعش است
  • سلام ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    خوب مهد داعش هست انتظار دوری نیست اگه با دشمنان داعش وارد جنگ بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس