کد خبر 497061
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

در حالی که یازده هفته از آغاز لیگ برتر فوتبال می‌گذرد هنوز شرکت ایران نوین برای قرارداد امسال خود "ریالی" بابت تبلیغات محیطی دور زمین پرداخت نکرده است.

به گزارش مشرق، در حالی که حدود یک سال و نیم از قرارداد شرکت ایران نوین با سازمان لیگ می‌گذرد هنوز کسی از نحوه فعالیت این شرکت خبر ندارد. در حال حاضر باشگاه‌های لیگ برتری روی قرارداد سازمان لیگ با شرکت ایران نوین حساب ویژه‌ای باز کرده اند ولی هنوز کسی نمی‌داند چقدر روی این پول می‌توان حساب کرد.

سال گذشته و زمانی که سازمان لیگ از طریق مزایده در ازای قراردادی 160 میلیاردی برای 2 سال تبلیغات محیطی دور زمین را به شرکت ایران نوین واگذار کرد کاملا مشخص بود که این مبلغ رقمی نیست که به راحتی قابل وصول باشد. در فوتبالی که شرکت‌های تجاری حاضر نیستند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای آن انجام بدهند و حتی مردم هم چندان تمایلی به حضور در استادیوم‌ها ندارند، کاملا طبیعی است که داشتن درآمد 160 میلیاردی از تبلیغات محیطی دور زمین کار چندان ساده‌ای نیست. هرچند در آن روزها مهدی تاج از این قرارداد به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد می‌کرد اما از همان ابتدا هم رسانه‌ها تردیدهای زیادی در مورد نحوه درآمدزایی این شرکت داشتند. تردیدهایی که با گذشت حدود یک سال و نیم از قرارداد سازمان لیگ با شرکت ایران نوین نشان می‌دهد که چندان هم اشتباه نبوده است. حالا سازمان لیگ مانده و قراردادی که با شرکت ایران نوین امضا کرده است و باید دید آیا می‌تواند از قرارداد سال دوم که 100 میلیارد تومان است را دریافت کند یا نه.

ماجرای تخفیف 40 میلیاردی
یکی دو هفته پیش بود که ماجرای درخواست شرکت ایران نوین از هیأت رئیسه سازمان لیگ بابت تخفیف 40 میلیاردی برای قرارداد سال دوم در رسانه‌ها مطرح شد. گفته می‌شود شرکت ایران نوین به خاطر اینکه نتوانسته درآمدزایی مورد نظرش را از فوتبال داشته باشد، از هیأت رئیسه خواسته که به جای 100 میلیارد قرارداد سال دوم 60 میلیارد تومان پرداخت کند. ظاهرا آنها در محاسبات خود اشتباه کرده‌اند و به همین دلیل هم درخواست چنین تخفیفی کرده‌اند که البته با مخالفت سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال روبرو شده است. گفته می‌شود شرکت ایران نوین در این روزها با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو شده است و به همین دلیل هم تصمیم به چنین کاری گرفته است. البته امیر عابدینی، عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در این باره می‌گوید: آنها چنین درخواستی داده‌اند اما ما به هیچ عنوان قبول نکرده‌ایم. ما به آنها اعلام کرده‌ایم که قرارداد باید مطابق توافق قبلی اجرا شود. ما اصلا در گرفتن حقوق فوتبال کوتاه نخواهیم آمد.

سوال بزرگ از سازمان لیگ
گفته می‌شود زمانی که سازمان لیگ قصد داشت بابت تبلیغات محیطی دور زمین با شرکت ایران نوین قرارداد امضا کند، اعضای هیأت رییسه فدراسیون فوتبال از مدیران سازمان لیگ خواسته بودند که حتما از این شرکت ضمانت‌نامه بانکی بگیرند تا آنها نتوانند به بندهای قراردادشان عمل نکنند. حالا سوال اصلی این است که اگر این ضمانت نامه بانکی از شرکت ایران نوین گرفته شده است چطور سازمان لیگ نمی‌تواند پول فوتبال را از این شرکت بگیرد؟ طبق قرار قبلی گفته می‌شود که شرکت ایران نوین باید تا بدین جای فصل 40 میلیارد تومان به فوتبال پرداخت می‌کرد که تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است و به نظر می‌رسد سازمان لیگ هم قدرت گرفتن این پول را ندارد. البته عابدینی ادعا می‌کند که این ضمانت نامه گرفته شده است: من با اطمینان به شما می‌گویم که این ضمانت نامه‌ها گرفته شده است. شرکت ایران نوین هم سند ملکی به ما داده است و هم ضمانت نامه بانکی. ما تمام محکم کاری‌ها را انجام داده‌ایم و آنها نمی‌توانند زیر قراردادشان بزنند.

سازمان لیگ دوباره ناچار به دادن خسارت می‌شود؟
سازمان لیگ فصل گذشته مجبور شد خسارت 23 میلیاردی به شرکت ایران نوین بدهد. یکی از دلایل آن این بود که 3 هفته بازی‌های لیگ برتر پخش نشد و دلیل مهمتر هم این بود که به جای 3 ردیف، 2 ردیف تابلوی تبلیغاتی در دور زمین وجود داشت که با قرارداد سازمان لیگ با شرکت ایران نوین همخوانی نداشت. جالب است که در این فصل هم از 2 ردیف تابلوی تبلیغاتی استفاده می‌شود و به طور قطع شرکت ایران نوین بازهم ادعای خسارت خواهد کرد. حالا مدیران سازمان لیگ باید پاسخ بدهند که با توجه به تجربه قبلی چرا بازهم این مشکل را برطرف نکرده‌اند؟

قرارداد ایران نوین فسخ می‌شود؟
با توجه به این که شرکت ایران‌نوین تا حالا به تعهدات خود عمل نکرده است، باید دید آیا سازمان لیگ در فکر فسخ قرارداد با این شرکت می‌افتد یا نه؟ البته بعید است سازمان لیگ بتواند در این زمان جایگزینی برای این شرکت پیدا کند و حالا سازمان لیگ در آستانه یک تصممیم حساس برای فوتبال قرار گرفته است. عابدینی در این باره می‌گوید: اگر قرار باشد شرکت ایران‌نوین قرارداد خود را فسخ کند، باید کل پول امسال را پرداخت کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد. آنها متعهد شده‌اند که به بندهای قراردادشان پایبند باشند.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس