کد خبر 496660
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳

برخلاف انتظار دولت فرانسه مبنی بر افزایش حمایت از رویکردهای جدید در قبال مسأله سوریه، اخیراً انتقادهایی از سوی رقبای حزب حاکم درخصوص سیاست‌ خارجه دولت اولاند صورت گرفته است.

به گزارش مشرق، پس از وقوع حملات تروریستی در پایتخت فرانسه، دولت این کشور بدنبال افزایش حضور نظامی و ارسال جنگ‌افزارهای خود به خاک سوریه است. مسئله‌ای که بی‌گمان با استقبال رژیم صهیونیستی و البته حامیان آمریکایی آن مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخلاف فشار افکارعمومی فرانسه مبنی بر لزوم تغییر رویکرد دولت و آغاز همراهی با روسیه در بمباران مواضع داعش در سوریه، «فرانسوا اولاند» رییس فعلی جمهوری پنجم فرانسه، ترجیح می‌دهد به جای بودن در کنار مسکو به تقویت حضور نظامی خود در منطقه غرب آسیا بپردازد.

یکی از نخستین واکنش‌های اولاند در ساعات پس از حمله پاریس، اعلام برنامه این کشور برای انجام قریب‌الوقوع حملات هوایی در استان «رقه» سوریه بود.

انتقاد از رییس جمهور سوسیالیست فرانسه از سوی رقبای محافظه‌کار او طی روزهای اخیر بیشتر شده است و بسیاری او را بخاطر دوری از روسیه، نادیده گرفتن تأثیر ایران و اصرار بر براندازی دولت بشار اسد [بعنوان پیش‌شرط نشست وین] مورد سرزنش قرار داده‌اند. انتخاب‌های این رییس‌جمهور 61 ساله حتی از سوی هم‌حزبی‌های سوسیالیست‌اش نیز با واکنش‌های منفی روبرو شده است.

«نیکلا سارکوزی» رییس‌جمهور سابق این کشور در ملاقات اخیر خود با اولاند در روز یکشنبه 15 نوامبر (24 آبان)، از لزوم وجود انعطاف در سیاست خارجی این کشور سخن گفته است.

سارکوزی در این دیدار گفته است: «ما به کمک همه، بویژه روسیه، در نابودی داعش نیاز داریم. حضور دو ائتلاف در سوریه امکان‌پذیر نیست.»

در زمانی که غرب بدنبال بحران اوکراین تصمیم به دوری از روسیه گرفت، دولت اولاند نیز برای همراهی با این موج اقدام به اتحاد بیشتر با آمریکا و دوستان اروپایی خود برای تحریم مسکو کرد. لغو قرارداد فروش ناوهای جنگی میسترال به روسیه، که در زمان دولت سارکوزی به مرحله توافق رسیده بود، یکی از اقدامات اولاند در افزایش فاصله و شکاف در روابط پاریس-مسکو بود؛ اقدامی که البته رضایت آمریکا و ناتو را به همراه داشت.

اکنون بسیاری از دیپلمات‌ها و سیاستمداران سابق فرانسه، فرانسوا نیکلا اولاند را متهم به پیگیری رویکرد نومحافظه‌کاری در سیاست خارجه این کشور می‌کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس