«هنوز خیلی زود است که بخواهیم حملات را به گروه خاصی نسبت دهیم اما طبق آن‌چه طی سال‌های گذشته به آن عادت کرده‌ایم وقتی فضای رسانه‌ای را به سمت خاصی هدایت می‌کنند تحقیقات برای یافتن حقیقت به‌کلی کنار گذاشته می‌شود.»

گروه بین‌الملل مشرق- اندیشکده آمریکایی »استراتفور» با اشاره به رخدادهای اخیر فرانسه گزارش کرد که احتمال می‌رود که فرانسه در پی حملات «پاریس»، «نیروهای واکنش سریع» خود را برای خونخواهی از تکفیری‌های «داعش» به سوریه اعزام کند. این اندیشکده آمریکایی گزارش کرد: «اگر مشخص شود که گروه کلیدی داعش واقعاً پشت حمله 13 نوامبر پاریس بوده است، فرانسه احتمالاً عملیات هوایی خود در سوریه را تسریع می‌بخشد». در عین حال، تحلیلگران این اندیشکده آمریکایی تأکید کردند که «آسمان سوریه انباشته از هواپیماهای ائتلاف و روسی است» و به همین دلیل ممکن است فرانسه عملیات نظامی خود علیه داعش در عراق یا کشورهای دیگر از جمله لیبی را تشدید بخشد. این اندیشکده آمریکایی گزارش کرد: «فرانسه همچنین گزینه استقرار نیروهای واکنش سریع را در اختیار دارد، مثل همان کاری که در ساحل عاج کرد که البته این کار نیازمند ظرفیت حمل و نقل خارجی از سوی همپیمانان ناتو به ویژه آمریکا می‌باشد«.

پس از حملات تروریستی روز جمعه 22 آبان در پاریس که منجر به کشته شدن بیش از 150 نفر شد، نه تنها فرانسه بلکه تمام دنیا متاثر شد. «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و در پایتخت نیز برای اولین بار از جنگ جهانی دوم تا کنون، مقررات منع آمد و شد برقرار کرد.

داعش به سرعت مسئولیت این عملیات را به عهده گرفت و همین بر ابعاد بین‌المللی حادثه افزود. اگرچه هنوز کم‌تر فرضیه‌ای را می‌توان با قطعیت تأیید یا رد کرد، اما کارشناسان مختلف از جمله اعضای سابق دولت فرانسه، نظریات متعددی را ارائه کرده‌اند درباره علت این حادثه و این‌که گفته می‌شود تروریسم اکنون قلب اروپا را هدف قرار داده است. باید توجه داشت که حادثه پاریس نه تنها برای مسافران اروپایی (به علت بسته شدن مرزهای فرانسه به عنوان مسیر عبور بسیاری از اروپایی‌ها)، بلکه برای عملیات‌های نظامی در سوریه نیز می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد که به مرور زمان آشکار خواهد شد. این پیامدها می‌تواند از نزدیک‌تر شدن بازیگرانی که در سوریه با داعش مبارزه می‌کنند تا فاصله گرفتن آمریکا و روسیه به عنوان دو قدرتی که در مسئله سوریه با هم همکاری می‌کنند، متفاوت باشد.


تحلیل‌های مختلف درباره حملات پاریس

«آلن کوروز» مشاور سابق وزارت کشور فرانسه به بررسی این مسئله پرداخته است که چگونه ممکن است داعش آن‌قدر قدرت پیدا کرده باشد که درست در قلب اروپا اقدام به اجرای چنین عملیات بزرگی کند. این مقام سابق دولت فرانسه معتقد است که حملات روز جمعه پاریس «به نظام ژئوپلتیک [فرانسه] ارتباط دارد؛ اقدامات ما در عراق و سوریه به طور مستقیم به حملات اخیر مرتبط است.»

کوروز ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم همه متخصصان و کارشناسان مسائل تروریسم می‌دانستند که احتمال وقوع چنین حمله‌ای وجود دارد. این یک جنگ جهانی علیه تروریست‌هاست که ما باید آن را آغاز کنیم. اولاند نیز برای اولین بار، گفته است که ما باید در مقیاس بزرگ‌تر با تروریسم مبارزه کنیم.»

تحلیل‌های مختلف درباره حملات پاریس

در عین حال، از آن‌چه که خود کوروز تحت عنوان ارتباط حملات پاریس با نظام ژئوپلتیک فرانسه از آن یاد می‌کند و همین‌طور اظهارات «ایوان الاند» تحلیلگر دفاعی مستقر در واشنگتن، این‌گونه به نظر می‌رسد که همین دخالت فرانسه در به اصطلاح جنگ جهانی علیه تروریسم موجب کشته شدن ده‌ها شهروند بی‌گناه فرانسوی شده است. ضمن این‌که اصطلاح جنگ جهانی علیه تروریسم یادآور سیاست «جنگ با تروریسم» آمریکایی است که در جاهای دیگر مفصلاً دلایل ساختگی بودن آن بیان شده است.

الاند در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون زمان مناسب فرا رسیده است تا کشورهای مختلف، اختلافات خود را کنار گذاشته و با هم در مبارزه با تروریسم شرکت کنند، توضیح می‌دهد که نکته مهم در نظر گرفتن تبعات طولانی‌مدت مشکلات کنونی دنیا و پاسخ به این سؤال است که «علل ریشه‌ای تروریسم در حال حاضر چیست. ما به همه جنبش‌هایی که در یک قالب خاص فعالیت می‌کنند، تروریستی می‌گوییم، اما بسیاری از این گروه‌ها در نقاط مختلف جهان، با انگیزه‌های مختلف و بسیاری از آن‌ها با اهداف داخلی دست به یک سری اقدامات می‌زنند. مشکل این‌جاست که این انگیزه‌ها و اهداف، زمانی از سطح داخلی به اندازه ابعاد بین‌المللی بزرگ می‌شوند که کشورهای غربی، یا سایر کشورها، در جاهایی که نباید، مداخله می‌کنند.»

این کارشناس بین‌المللی سپس مثال می‌زند: «فرانسه از زمان پایان جنگ جهانی اول تا کنون در خاورمیانه دخالت کرده است. از همان زمانی که انگلیس و فرانسه خاورمیانه را میان خود تقسیم کردند، دولت فرانسه استعمار در سوریه را به دست گرفت و در حال حاضر هم این کشور را بمباران می‌کند. بنابراین این‌که فرانسه هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرد نه دلیلی سری و محرمانه دارد و نه تصادفی است.»

تحلیل‌های مختلف درباره حملات پاریس

«برایان لوین» عضو مرکز مطالعات نفرت و افراط‌گرایی، درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر این‌که یکی از عوامل عملیات پاریس فریاد می‌کشیده «به خاطر سوریه»، توضیح می‌دهد که این یعنی احتمال زیادی دارد عوامل تروریستی، افرادی مرتبط با معرکه سوریه بوده باشند. این افراد به احتمال زیاد از عوامل داعش بوده‌اند، اما ممکن است اعضای جبهةالنصره یا القاعده نیز بوده باشند. لوین می‌گوید: «چند سازمان تروریستی وجود دارند که قادر هستند عملیاتی با این سطح از هماهنگی را انجام دهند و من فکر می‌کنم در میان این‌ها داعش از همه محتمل‌تر است.» وی هم‌چنین معتقد است که سرنگونی هواپیمای روسیه در سینا و بمب‌گذاری‌های اخیر در بیروت نیز کار داعش بوده‌اند.

تحلیل‌های مختلف درباره حملات پاریس

از سوی دیگر، «پاتریک هنینگسن» تحلیلگر ژئوپلتیک دیدگاهی محتاطانه‌تر در قبال معرفی داعش به عنوان عامل عملیات‌های تروریستی پاریس می‌گیرد و می‌گوید تحقیقات گسترده‌تری باید برای مشخص شدن عامل قطعی این حملات صورت بگیرد. وی معتقد است: «هنوز خیلی زود است که بخواهیم حملات را به یک گروه خاص نسبت دهیم، اما طبق آن‌چه که طی سال‌های گذشته به آن عادت کرده‌ایم، وقتی فضای رسانه‌ای را به سمت خاصی هدایت می‌کنند، تحقیقات برای یافتن حقیقت به کلی کنار گذاشته می‌شود.»

هنینگسن ادامه می‌دهد: «در حال حاضر، سیلی از حدس و گمان‌های مختلف به سوی مخاطبان جاری شده است و بزرگ‌نمایی در همه گزارش‌ها دیده می‌شود. رسانه‌های غربی از همین الآن با قطعیت می‌گویند حمله را داعش ترتیب داده است و حتی موضوع بحث‌شان در حال حاضر، این است که اکنون چه بلایی بر سر داعش در سوریه و عراق خواهد آمد.»

این تحلیلگر غربی می‌گوید: «جلوگیری از این نیروی عظیم رسانه‌ای، از نقطه نظر روابط عمومی، بسیار دشوار خواهد بود، اگرچه که ما خواهان آن هستیم که تحقیقات لازم و کافی انجام شود تا بدانیم دقیقاً چه اتفاقی در پاریس افتاده است. با این حال، من به جرأت می‌توانم بگویم که شاید هیچ‌وقت این خواسته ما، برآورده نشود.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    فرانسه در اندازه این حرف ها نیست
  • حسین ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    فرانسه این اواخر به شدت روابطشو با اسراییل نزدیک کرد و حتی سر گفتگوهای هسته‌ای هم دیدیم که به سفارش اسراییل چقدر بازی درآورد. در حل حاضر هم اسراییل به شدت وحشت داره که ایران ، حزب‌الله و نیروهای شیعه عراق و همینطور روسیه بتونن قدرت را در سوریه به دولت مشروع اون برگردونن و میدونن باید منتظر انتقام شدید نیروهای مسلمان بشن. اسراییل به شدت خواستار حضور نیروهای ناتو در سوریه هست و در حل حاضر نزدیکترین نیروی ناتو فرانسه هست و منطقی‌ به نظر میاد که اینها یک بهانه ای برای حضور نظامی در سوریه لازم داشتند و این مهیا شد. جالب اینه که خود روزنامه The times of israel علنا گفت که به آژانس یهود در فرانسه اطلاع داده شده که حملاتی در هفته آینده صورت میگیره و جالب تر اینه که دنیا کور و کار هست و وقتی‌ که خودشون هم علناً این ارتباط با تروریست‌ها را میگن دنیا خودش رو به نفهمی و نشنیدن میزنه. وظیفه رسانه‌‌های ما هست که روی این نکات مانور بدن.
  • پويا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    خودزني به سبك 11 سپتامبر !!!!!! خودزني به سبك آمريكا ، اين بار ماموريت به فرانسه واگذار شد هيچ راهي براي غرب جز اين سناريو نبود چون اگر براي بار دوم توسط آمريكا اجرا ميشد ديگه مورد قبول همه واقع نميشد ، محور مقاومت قبل از هر گونه تحرك محور ائتلاف غرب به رهبري آمريكا بايد كار تروريستها را يكسره كنيم...
  • محمدرضا ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بفرما!!!11سپتامبر دوم تو13نوامبر اتفاق افتاد
  • عماد ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    کلا سران کشورهای غربی بخصوص امریکا انگلیس فرانسه مغز ووجودشان را شیطان تسخیر کرده است افکارشان واظهاراتشان کلا شیطانی میباشد بوی از انسانیت نبرده اند اینهمه بدبختی را همان غربی ها به سر ملت سوریه آوردند . این تروریستی اخیر فرانسه هم ساخته پرداخته خود دولت مردان کشورهای غربی که با فرماندهان داعش تبانی کردند تا چند نفر از داعشیان جاهل وبی خبر را وارد فرانسه کنند تا 11سپتامبر دیگری ایجاد کنند تا به نیات پلید خودشان برسند 1- ایجاد اسلام هراسی تا از این طریق وذهن مردم اروپا را نسبت به مسلمانان بدبین کرده تا از اهداف کثیف دولت مردانشان حمایت کنند 2 - از این به بعد با دست باز به بهانه مبارزه با تروریست منطقه مسلمانان را تاخت وتاز قرارداده وهر جای که دلشان خواست آنحارا بمب بارن کنند3- دولت مردان غربی داعش و القاعده را دست آویز قرار داده دلایل وشواهد نشان میدهد پنهانی با آنها رابطه دارند آنها وسیله شده تا آنها در منطقه حضور پیدا کنند فقط یک تعداد مردم بیگناه کشورشان را قربانی میکنند تا مردم دنیا به کارهای کثیفشان زیاد شک نکنند
  • سیری ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    بد هم نمیشود.هر که در نابودی حشرات داعش کاری کند مفید است.وقتی روسیه عرضه ندارد بهتر است کشورهای دارای قدرت واقعی وارد شوند.نه ببر کاغذی روس که همه را زد به جز داعش.
  • هرمز چرم شیر ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    دقیقاً و هیچوقت همچین غلطی نمی کنه چون خوب میدونه بلافاصله : اوّل حزب الله لبنان ، دوّم داوطلبان ایرانی ، و اگر کار کمی بر آنها سخت بشه روسیه و سپس ارتش میلیونی چین که دلش لک زده برای یه عرض اندام ولو کوچک میرن اشغال های فرانسوی را بیچاره و رسوا می کنند
  • ریاستی ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    0 0
    هموطنان عزیز سلام.اگر کمی دقت کنید واضح وروشن است که استکبار وصهیونیزم جهانی برای تامین امنیت اسراییل به جهت چپاول ثروت وتمدن این منطقه هر روز با دسیسه جدیدی افکار واذهان را به جهتی که خودشان میخواهند سوق میدهند.حوادث سراسر نیرنگ ودروغی مانند هولوکاست یازده سپتامبر واینک پاریس برای تامین اهداف فوق است.که بدست امریکا اسراییل انگلیس پلید فرانسه جنایتکار انجام میشود وبرای انان ریختن خون هیچ انسانی چه مسلمان یا یهودی یا مسیحی مانعی نیست.فقط وفقط چپاول ثروت.در این میان بوزینه های خلیج فارس وسایر حکام برده استکبار نیز عوامل مستقیم این جانوران دو پا هستند.هدف فقط وفقط امنیت اسراییل است وبس.با پیروی از ولایت ودعای فرج وبینش دقیق انشاالله پیروز خواهیم بود.اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    شارلی ابدو چرا کاریکاتور وقایع پاریس رو نمی کشه؟! مرگ خوبه ولی برای همسایه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس