یکصد و بیست و یکمین شماره ماهنامه مستند تاریخی شاهد یاران با عنوان «پرواز تا اوج ...» یادمان زندگی، مبارزات و شهادت سرلشکر خلبان شهید سید علی اقبالی منتشر شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، تازه‌ترین شماره ماهنامه شاهد یاران ویژه سرلشکر خلبان شهید سید علی اقبالی با مطالبی چون «مروری بر زندگی و مجاهدت امیر سرلشکر خلبان شهید سید علی اقبالی دوگاهه»، «ناگفته‌هایی از زندگی و خدمات شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ حبیب بقایی اسدآبادی، فرمانده پیشین نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران»، «بررسی سیره عملی شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته سید اسماعیل موسوی، مشاور فرمانده نیروی هوایی»، « شهید اقبالی در قامت یک همسر در گفت‌وگو با خانم فریده هاشمی، همسر مکرمه شهید»، «شهید اقبالی در قامت یک پدر، در صحبت‌های دکتر سید افشین اقبالی، تنها یادگار شهید»،«یادکردی از شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم بازنشسته سیدحسین میر عشق‌الله (سعید میر عشقی)»، «شهید اقبالی در قامت یک برادر در گفت‌وگو با سید حسن اقبالی دوگاهه، برادر شهید»،«شهید سید علی اقبالی در قامت یک برادر در گفت‌وگو با خانم سیده زینب اقبالی دوگاهه، خواهر گرامی شهید»، « شهید اقبالی در گفت‌وگو با فریدون بقایی»، «ماجرای ازدواج شهید اقبالی در گفت‌وگو با خانم مهری سادات عشقی گلباز از بستگان شهید»، «یادی از شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته فرج‌الله برات‌پور از پیشکسوتان دفاع مقدس»،«ناگفته‌هایی از زندگی شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم بازنشسته جانباز عباس رمضانی، مشاور فرماندهی نیروی هوایی و از هم رزمان شهید»، «بررسی جایگاه و مقام شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان رضا رمضانی، پژوهشگر و دوست شهید»، «روایت پرواز واپسین شهید اقبالی در گفت‌وگو با مهندس خلبان شفیع حسین‌پور، هم رزم و هم پرواز شهید»، «سیمای شهید اقبالی در گفت‌وگو با سرتیپ دوم خلبان حسین چیت‌فروش،جانشین سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «یادی از شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم بازنشسته هوشنگ آغاسی‌بیگ،دوست و هم رزم شهید»،«شهید اقبالی،زندگی خلبانی،عشق‌ها و امیدها در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته بهنام اغنامیان از دوستان شهید»،«بررسی مقام معنوی شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته سیاوش مشیری، پژوهشگر»، «یادی از شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم بازنشسته کاظم عباس‌نژادی، هم دوره شهید»،بررسی ابعاد معنوی شخصیت شهید اقبالی در گفت‌وگو با سیدابوالحسن مخزن موسوی،رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)»،«روند رشد و بالندگی شهید اقبالی در گفت‌وگو با سرهنگ بازنشسته حجت محمدی دوگاهه از بستگان و هم محلی‌های شهید»،«خاطراتی از شهید اقبالی در گفت‌وگو با سرهنگ سید محمد طالبیان از دوستان و همکاران شهید»، «یادی از پروازهای شهید اقبالی در گفت‌وگو با سرهنگ بازنشسته صمد والازاده همرزم شهید»،«ارزیابی کار شهید اقبالی در پرواز و خلبانی در گفت‌وگو با سرهنگ خلبان بازنشسته سید علی محمد رفیعی»، «خصوصیات اخلاقی و شخصیتی شهید اقبالی در گفت‌وگو با سرهنگ فرخ صمدی دارستانی از دوستان شهید»، «بررسی سیره اخلاقی شهید اقبالی»،«نقبی به شخصیت شهید اقبالی در گفت‌وگو با خانم سهیلا پورمحمدی»،« شهید اقبالی در گفت‌وگو با سید حیدر اجاقی دوگاهه» و «یادگارها و یادکردی از شهید اقبالی به قلم فرزاد صمدی دارستانی» منتشر شده است.

در بخشی از «بررسی سیره عملی شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته سید اسماعیل موسوی،مشاور فرمانده نیروی هوایی» آمده است: ایشان پس از پیروزی انقلاب برای مدتی تا اوایل جنگ به تهران منتقل شد. پیش از جنگ این بزرگوار به اتفاق چند نفر از دوستان به تبریز آمد چرا که هم خلبان باتجربه و هم معلم خلبان بود و هم احتیاج به استفاده از تجربیات ایشان داشتیم. شهید اقبالی کلاس‌هایی را در پایگاه های مختلف گذاشتند و از خلبان‌های باتجربه ستاد استفاده کردند. حین همین کلاس‌ها نیروها را راجع به مسایل مختلف جنگ الکترونیک و دستورالعمل پروازی توجیه می‌کردند که متاسفانه عراق جنگ را علیه ما آغاز کرد.

در «یادکردی از شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم بازنشسته سید حسین میر عشق‌الله (سعید میر عشقی)» می‌خوانیم: علی آقا با حرف‌هایی که می‌زد و تعریف‌هایی که می‌کرد مردم را جذب خود می‌کرد. اگر فرمانده پایگاه با کسی در حال صحبت یا تعریف بود آقای اقبالی کم کم خود را وارد بحث می‌کرد. البته نه به عنوان دخالت بلکه صحبت می‌کرد که آن‌ها هم خوشحال می‌شدند. گاهی اوقات حرف‌هایی می‌زد که انگار در تمام صحنه‌ها بوده است. مثلا اگر در جایی تصادفی رخ داده بود آن را طوری تعریف می‌کرد که انگار در حادثه حضور داشته است.

در بخشی از «ماجرای ازدواج شهید اقبالی در گفت‌وگو با خانم مهری‌سادات عشقی گلباز از بستگان شهید» آمده است: آقای اقبالی از دوستان صمیمی همسرم سید حسین میر عشق الله بودند که به مراسم عروسی ما دعوت شدند و به اراک تشریف آوردند. آشنایی ما با ایشان و سپس مقدمات ازدواج شهید از آنجا شروع شد... از منزل ما تا ایشان فاصله کمی بود. گفتم آقای اقبالی از ماموریت آمده است؟ همسرم ناگهان به گریه افتاد و گفت هواپیمای علی آقا را زده‌اند. ما به منزل آقای اقبالی رفتیم دیدیم فریده خانم بسیار ناراحت است.

در «بررسی مقام معنوی شهید اقبالی در گفت‌وگو با امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته سیاوش مشیری، پژوهشگر» می‌خوانیم: همه ما توقع داریم اگر اشتباهی کردیم دیگران گذشت کنند و شهید اقبالی هم این اخلاق را داشت که بگذرد. این ادب را هم داشت که طرف مقابلش را ملزم می دانست رعایت کند تا دوباره به اشتباه نیفتد. اگر اشتباهی هم صورت می گرفت سعی می‌کرد در خفا و خلوت به او تذکر بدهد. هر کسی مثل خلبان شهید سیدعلی اقبالی لیاقت پیدا نمی‌کند تا همانند جدش امام حسین (ع) بدن مطهرش قطعه قطعه شود. این عزیزان برای اینکه انقلاب را به دست صاحب آن برساند باید شهید می‌شدند و شهید شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس