جمهوری خواهان کنگره به رئیس جمهور آمریکا درباره تعطیل کردن زندان گوانتانامو هشدار دادند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، جمهوری خواهان کنگره آمریکا روز دوشنبه احتمال انتقال زندانیان زندان گوانتانامو را به آمریکا محکوم کردند.

به رغم مخالفت کنگره آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور قصد دارد زندان گوانتامامو را تعطیل کند.

اوباما احتمالا تصمیم دارد وعده مبارزات انتخاباتی خود را پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه 2017، محقق سازد و بازداشتگاه نظامی گوانتانامو را واقع در کوبا که در آنجا هنوز 122 زندانی محبوس هستند، تعطیل کند.

برای اجرای این طرح انتقال حدود 50 زندانی از زندانیان گوانتانامو به آمریکا ضروری خواهد بود و سایر زندانیان که کم تر خطرناک تلقی می شوند، به خارج انتقال خواهند یافت.

اما چنین اقدامی با مخالفت کنگره که از سال 2011 استفاده از منابع مالی را برای وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، به منظور انتقال زندانیان به خاک آمریکا ممنوع کرده است، مواجه خواهد شد.
به گفته جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع قرار است «به زودی» طرحی را برای ارزیابی مکان های احتمالی در آمریکا (برای انتقال زندانیان گوانتانامو) منتشر کند.

سخنگوی پنتاگون گفت: «ما طرحی در دست داریم که به ما امکان می دهد هدف رئیس جمهور را برای تعطیلی گوانتانامو محقق سازیم و ما به زودی این طرح را به کنگره خواهیم فرستاد».

دست کم چهار مکان در نظر گرفته شده است که عبارتند از: پایگاه نظامی فورت لیونوورث در کانزاس در مرکز آمریکا؛‌ زندان فدرال در فلورانس؛ بازداشتگاهی در کانون سیتی در کلرادو؛ و زندان نظامی چارلستون در کارولینالی جنوبی در ساحل شرقی آمریکا. در این زندان ها لازم است تغییراتی ایجاد شود تا سطح امنیت آنها برای نگهداری زندانیان گوانتانامو به حداکثر برسد.

نمایندگان جمهوری خواه ایالت های مربوطه معتقدند آمدن «بدترین تروریست های جهان» به این ایالت ها تهدیدی برای ساکنان این ایالت ها و اطراف آنها خواهد بود و وعده داده اند در کنگره با این طرح مقابله کنند.

تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی باراک اوباما را متهم کرد که برای عمل به وعده مبارزات انتخاباتی خود، امنیت ملی آمریکا را به بازی گرفته است. وی همچنین اعلام کرد از زندان چارلستون تا تعداد زیادی مدرسه و حدود 10 کلیسا دو تا سه دقیقه راه است.

سناتور کوری گاردنر، در کلرادو خاطر نشان کرد پایگاه در نظر گرفته شده با بسیاری از تاسیسات نظامی، به ویژه مقر فرماندهی منطقه نظامی شمال آمریکا حدود یک ساعت راه فاصله دارد.

پت رابرت، سناتور کانزاس نیز گفت: «هیچ کس به گوانتانامو حمله نخواهد کرد، اما اگر زندانیان را در کارولینای جنوبی در کانزاس یا کلرادو نگهداری کنند، این شهرها بلافاصله هدف حمله قرار خواهند گرفت».

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس