کد خبر 492237
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷

پس از توصیه مقام معظم رهبری برای مطالعه اسناد لانه جاسوسی بخش‌هایی از این اسناد منتشر شد.

به گزارش مشرق، «جوان‌های عزیز! اسناد درس‌آموز لانه جاسوسی را بگیرید و بخوانید...دانشجویانی که آنجا را گرفتند و فهمیدند که لانه جاسوسی است با زحمت زیاد آن را استحصال کردند...این‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در هنگام اوج نهضت و پیروزی انقلاب دائم در حال توطئه علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند؛ آمریکا این است.» این بخشی از توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت 13 آبان سالروز تسخیر سفارت آمریکا(لانه جاسوسی) است. بر همین اساس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ازاین‌پس به‌صورت روزانه، اقدام به انتشار اسناد استحصال‌شده از سفارت آمریکا می‌کند.

بر اساس اسناد، سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) اطلاعات و خبرهای خود را از شبکه منابع و خبرچین‌ها و...که در تمام قسمت‌های مختلف مملکت حضور داشتند، دریافت می‌کرد. این سازمان که دست‌پرورده سازمان سیا بود، شبکه‌های جاسوسی و افراد خودی و وابسته و خبرچین و انواع و اقسام منابع خبری خود را در کشور ملزم می‌کرد تا اطلاعات جاسوسی و خبرهای دست‌اول را در اسرع وقت به سفارت برسانند. سند ذیل نشان‌دهنده سردی روابط بین شبکه‌ها و منابع جاسوسی با سفارت است.

از: سفارت آمریکا در تهران

به: واشنگتن

 موضوع: از بین رفتن منابع اطلاعاتی سفارت

1- کل مطلب محرمانه است.

2- خلاصه از نتایج تیره شدن روابط میان ایران و آمریکا مشکلات مربوط به تمایل ایرانیان به ملاقات با کارمندان سفارت آمریکا است. این مشکلات همان‌طور که در تلگراف‌های قبلی گفته‌شده رو به افزایش است. اصرار در مورد منصوب کردن ( کاتلر) به‌عنوان سفیر آمریکا و اتهامات مداومی که به آمریکا و سازمان سیا در مورد دخالت در امور ایران می‌زنند ترس ایرانیان را از دیده شدن یا صحبت کردن با کارمندان سفارت به حد زیادی افزایش داده است تا جایی که این موضوع به نابودی زحمات ما در جمع‌آوری اطلاعات می‌انجامد.

3- عواقب نامطلوب تیره شدن روابط ایران و آمریکا خیلی از منابع اطلاعاتی خوب ما را از بین برده است و بی‌علاقه بودن عده‌ای از ایرانیان در برخورد و صحبت کردن با کارمندان سفارت آمریکا را افزایش داده است. این عکس‌العمل‌ها از زمان تصمیم 17 ماه مه سنای آمریکا ( محکوم کردن اعدام‌های دادگاه انقلاب) شروع شد و سپس با تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در تاریخ 24 و 26 ماه مه و آنگاه نظرات یزدی درباره کاتلر در مطبوعات و حمله شدید رسانه‌های گروهی اوج گرفت. این عمل موقعیت ما را به‌طور فراوان ای متزلزل کرده است ٬ حتی بدتر از اوایل انقلاب.

4-  یکی از کارمندان قسمت اقتصادی که چهار سال سابقه تجربه کاری دارد می‌گوید خیلی از ایرانیانی که قبلاً با او در اداره‌شان قرار ملاقات می‌گذاشتند و یا تلفنی به تقاضاهایش پاسخ می‌دادند حال حداکثر می‌توانیم از ایشان تقاضای ملاقات خصوصی و یا مکالمه تلفنی در شب بکنیم. آن‌ها عموماً از صحبت کردن درباره مسائلی که شش یا هشت ماه پیش آزادانه با ما در میان می‌گذاشتند اکراه دارند. اگر چه تعدادی از آن‌ها به‌واسطه روابط گرم با ما خجالت می‌کشند که قرار ملاقات‌های تجارتی و معمولی را رد کنند بنابراین مدام آن را به عقب می‌اندازند. یک کارمند فارسی‌زبان شرکت نفت که سه سال کارآموزی دیده عیناً مشکلات فوق را در مورد تماس‌های زیادی که داشته گزارش می‌دهد. بعضی‌ها دیگر دسترسی به منابع اطلاعاتی سابق را ندارند و تقریباً تمامی آن‌ها از صحبت کردن با ما اکراه دارند.

5- تمامی کارمندان قسمت سیاسی همین پدیده را مشاهده نموده‌اند. در خیلی از موارد منابع اطلاعاتی ما کشور را ترک کرده‌اند. حتی کسانی که مدت چهار سال دوستی نزدیک با کارمندان بخش سیاسی سفارت داشته‌اند علاقه‌ای به ملاقات با این کارمندان نشان نمی‌دهند؛ گر چه تعدادی از آنان به ملاقات خصوصی با کارمندان سفارت در منازل خود علاقه‌مندند. البته بعضی افراد هنوز مایل به ادامه ملاقات با کارمندان بخش سیاسی هستند ولی آن‌ها کافی نبوده مضافاً بااینکه این افراد کسانی نیستند که ما علاقه‌مند به ملاقات آنان باشیم. کارمندانی هم که مدت زیادتری در تهران بوده‌اند این واکنش را حتی از دوستان قدیمی خود دیده‌اند.

6-  کاردار در مورد تعدادی از سفرای قبلی ایران که او سابقاً با آن‌ها در تماس بوده و آن‌ها را می‌شناخته، می‌گوید هیچ‌کدام از آن‌ها بعد از برگشتن به ایران با ما تماس نگرفته‌اند. یک سفیر بازنشسته خبره به کارمند ما گفته است که خیلی از همکارانش تماس با سفارت را یک کار خطرناک در جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنند. باید دید به‌جای کسانی که با ما همکاری داشته و در ماه آینده ایران را ترک خواهند کرد چه تعداد از ایرانیان با ما همکاری خواهند کرد.

7- تجربیات گذشته در به دست آوردن اطلاعات از مسائل یهودی‌های ایران یکی از بهترین موارد بوده است. ولی وقتی‌که ما به دنبال پیدا کردن چند منبع اطلاعاتی بودیم تا به ما کمک کنند  آن‌ها همگی از عواقب ناشی از تماس با آمریکا که متوجه آنان خواهد بود نگران بودند.

8- بعضی از منابع خبری در تهران اشاره‌کرده‌اند به اینکه سوءظن همکاران و دوستانشان نسبت به آنان رو به افزایش است. این حالت مخصوصاً در دانشگاه‌ها به شکل حادش بروز کرده است. جایی که افراطیون٬ روشنفکران را از مواضع ضدآمریکایی مورد حمله قرار می‌دهند. آن‌طور که یکی از منابع خبری گزارش می‌دهد حتی کسانی که بیشتر در جریان کار قرار دارند با این موج از بین می‌روند.

9- شک نیست زمینه‌ای که در جریان این وقایع شکل می‌گیرد به دست آوردن اطلاعات موردنیاز ما را بسیار مشکل می‌کند؛ گر چه هنوز شرایط به سطح بعضی از کشورهای جهان سوم که آن‌ها روابط کارکنان سفارت و مردم محلی را شدیداً تحت کنترل دارند نرسیده است ولی فشارهای چند هفته اخیر  ایران را به‌سوی چنان موقعیتی سوق می‌دهد.

 از : سفارت آمریکا در تهران  محرمانه  تهران

 به : وزارت دفاع واشنگتن

 موضوع: هدف و عملکرد سفارت آمریکا در ایران

11 ژانویه 1978 (21 دی 1356)

 «از اینکه آن وزارتخانه اهداف و محدودیت‌ها را به صورتی ثابت و غیر قابل تغییر شناسایی نکرده است متشکریم. ما مسائل مورد بحث در تلگرام ب را با دقت مطالعه کردیم.

 درکل ٬ مطالب آن به نظر ما واقع‌گرایانه و قابل‌دسترسی و منطبق با اهداف مادر ایران می‌باشد. با وجود این ما متن این بیانیه را برای در نظر گرفتن تغییرات و پیشرفت‌های اخیر برای منطبق شدن کامل با اهدافمان کمی تغییر داده‌ایم.»

 در زیر٬ این بیانیه جدید را به‌طور کامل می‌آوریم:

1-رابطه سیاسی  اقتصادی

 بر مبنای اعتماد٬ اطمینان و احترام متقابل شامل: بند... ابقا و تقویت رابطه مبتنی بر اعتماد و اطمینانی که با شاه پیدا کرده‌ایم... گسترش محدوده تماس‌های سفارتخانه با بخش‌های مهمی از جامعه ایرانی و انتخاب گام‌هایی برای حداکثر کردن تماس با نیروها و گروه‌هایی که در رابطه با مراکز مهم اثر در ایرانی که به‌سوی مدرنیزه شدن پیش می‌رود هستند. این عمل موقعیت‌هایی را نیز شامل می‌باشد که در اثر بعضی ساده‌نگری‌های دولت در مورد فعالیت‌های سیاسی پیش می‌آیند. با در نظر گرفتن اینکه در بعضی از موارد ریسک‌هایی ممکن است پیش بیاید که می‌بایست آگاهانه انتخاب و یا رد شوند.

 ... تشویق کردن آموزگار (نخست‌وزیر) و کابینه او برای ادامه برنامه‌های درازمدت اقتصادی در ایران و برنامه‌ریزی یک طرح مشخص برای رسیدن به جهش‌های اقتصادی.

 هنگامی‌که به‌ناچار منابع نفتی رو به اتمام می‌روند در این رابطه تشویق کردن و پشتیبانی مقامات بانک توسعه بین‌المللی و ( IBRD) ایرانی برای کمک گرفتن متخصصین خارجی و شنیدن توصیه‌های منابع مناسب دیگر نیز قدم‌های مؤثری است.... جهت تحت تأثیر قرار دادن مقامات تصمیم‌گیرنده و نظریه‌پردازان ایرانی ٬ از سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های آمریکا در روابط فی‌مابین ٬ از حداکثر ظرفیت و امکانات دفتر اطلاعات آمریکا استفاده کنید.

2- رابطه قوی بین ایران و آمریکا درزمینهٔ های غیرنظامی

 ... در ادامه صادرات قابل‌توجه نفت به آمریکا و وابستگان نزدیکش سیاست معتدل قیمت‌گذاری برای نفت را تنظیم و تشویق کنید.

سیاست‌ها و برنامه‌های آمریکا را در مورد انرژی و احتیاج اقتصاد دنیا به نفت در سطوح قیمت‌های قابل‌تحمل٬ توضیح دهید.

 ... ازدیاد سهم آمریکا در بازار تجاری ایران را آسان کنید و در این راه از قدرت دفتر سفیر نیز به‌عنوان پشتیبان استفاده کنید.

 ... اضافه کنید که چگونه می‌توانیم قدم‌های کمیسیون ارتباط ایران و آمریکا را مؤثرتر کنیم ٬ ازجمله اینکه چطور بخش خصوصی آمریکا را بیشتر در بازار ایران تداخل دهیم.

 ... دکتر اعتماد و سازمان انرژی اتمی او را در رابطه با آخرین قرارداد اتمی بین ایران و آمریکا در جهت طرح عدم توسعه پرزیدنت مدنظر داشته باشید.

 ... برای آمریکا امتیازی در ایران در مورد جمع‌کردن اطلاعات ( جاسوسی) به دست آورید و پشتیبانی را در پاسخ به این امتیازات ادامه دهید. هر پیشنهاد را برای امتیازی Pro Quo liasion  (QUID) برای جدید به‌دقت سبک‌سنگین کنید تا مطمئن شوید که باعث در خطر انداختن پیشروی‌های موجود نشوند.

 ... سعی کنید که ایران را بیشتر در تلاش‌های منطقه‌ای که برای کم کردن کشت مواد مخدر که در پاکستان و افغانستان صورت می‌گیرد شرکت دهید تا عبور یا ورود مواد مخدر قاچاق از ایران کم شود.

 ... با وزارت علوم دولت ایران همکاری کنید تا جوانان ایرانی بیشتری برای تحصیل در آمریکا آماده شوند و به عمل آیند.

 ... موقعیت‌های محصلین ایرانی را که در پی تحصیل در آمریکا می‌باشند در موارد مناسب ارزیابی کرده و مشورت و تعلیم انگلیسی قبل از عزیمت را زیاد کنید.

 ... به واردکردن فشار بر روی ایران در مورد پرداخت بدهی‌اش که در اثر غفلت خودش پیش‌آمده ادامه دهید.

3- در مورد روابط نظامی

 ازجمله برنامه تجهیزات نظامی بااحتیاط کامل با ایران همکاری کنید.

 ... یک تماس دائم با شاه و مشاوران اصلی نظامی‌اش در مورد احتیاجات نظامی‌اش برقرار کنید تا درخواست برای فروش لوازم نظامی غیر لازم ننماید.

 ... خریدهای خارجی تجهیزات نظامی حال و آینده ایران را به‌دقت سرپرستی کنید.

 ... فعالیت‌های نمایندگان تولیدکنندگان اسلحه آمریکایی را به‌دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها قوانین تازه فروش اضافی را در نظر می‌گیرند و دنبال راه‌هایی می‌گردند تا تعداد آمریکایی‌ها را که در رابطه با کنتراتچی‌های دفاعی در ایران کار می‌کنند تقلیل دهند.

 ... تجهیزات نظامی ما را در رابطه با حصول این اطمینان که برای قوای مجاز نظامی ایران کافی باشند به‌دقت زیر نظر داشته باشید. البته این کار در چهارچوب راهنمای انتقال تجهیزات نظامی می‌باید عمل شود.

 ... همکاری نظامی ایران و آمریکا را دوباره امتحان کنید تا مطمئن شوید که در چهارچوب قانون عمومی92-95 عمل می‌کنیم.

 ... دولت ایران را تشویق کنید تا بدون اینکه به‌هیچ‌وجه وابستگی‌اش و احتیاجش به کمک و راهنمایی ارتش ایالات‌متحده آمریکا کم بشود٬ مسئولیت بیشتری در مورد تکنیک‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و تشکیلات دهی کارمندان نظامی به عهده گیرد.

 ... برای آمریکا امتیازاتی در مورد پرواز بیش‌از حد هواپیماها در خاک و لنگر اندازی کشتی‌های نیروی دریایی در بنادر ایران به دست آورید.

 4- به دست آوردن موضع تعدیل‌شده‌ای برای ایران در منطقه

 دولت ایران را برای ادامه برخورد تعدیل‌شده با درگیری‌های اعراب و اسرائیل و پشتیبانی‌اش برای

 مذاکرات صلح ما در خاورمیانه تشویق کنید.

 ... به ایران دستیابی به یک رابطه مثبت با اسرائیل ازجمله صدور نفت به آن کشور را توصیه کنید.

 ... ایران باید با هر تغییر و تحول دوباره‌ای در پاکستان مخالفت کند.

 از همکاری ایران با عربستان سعودی عمان و هر عرب دیگری درمورد امنیت خلیج‌فارس حمایت کنید و در جریان تحولات امنیتی که در عراق و دیگر کشورهای همسایه پیش می‌آید قرار داشته باشید.

 ... یک همکاری متعهدانه با افغانستان٬ پاکستان و هندوستان را درزمینهٔ های سیاسی و اقتصادی تشویق کنید.

 ... ایران را تشویق کنید تا از سیاست‌های اصلی ما در آفریقا حمایت کند.

 5- پیشرفت در اجرای برنامه حقوق بشر در ایران

 ... با شاه و دیگر مسئولان در موقعیت مناسبی راجع به سیاست حقوق بشر آمریکا که روی بهبودی حقوق بشر متمرکزشده باشد ( که قابل‌دستیابی است) صحبت کنید و بگویید که این امر مخالف تغییر در سیستم سیاسی است ( چون ممکن است باعث دخالت خارجی باشد و مثمر ثمر نباشد). اینکه یک تصویر عمومی بدی از ایران در این مورد می‌تواند چه اثراتی روی موضع و موقعیت بین‌المللی ایران در آمریکا و مناطق دیگر داشته باشد را در نظر بگیرید.

در این سند سلطه بر بازار داخلی ٬ چپاول نفت ارزان ٬ تربیت مقامات تصمیم‌گیرنده به شکل آمریکایی ٬ سرپرستی ارتش٬ گرفتن امتیاز جاسوسی و بالاخره حکومت کامل بر ایران، در دستور کار آمریکا قرار داشته است.

سند مذکور با صراحت تمام حکومت انحصاری آمریکا بر بازار ایران سرپرستی ارتش ایران٬ سوق دادن اندیشه ایرانیان در جهت سیاست‌های آمریکا و بالاخره بر هدایت شاه مخلوع و دولت آموزگار در خط سیاست کاخ سفید تأکید می‌کند. خصوصاً قصد آن دارد که شاه و دولت او در صف متحدان نزدیک‌تر اسرائیل درآیند. همچنین به‌عنوان یک برنامه عمل مشخص و مفید بر تماس هر چه بیشتر با جناح‌های میانه‌رو داخلی و مراکز مهم نیرو در ایرانی که به‌اصطلاح مدرنیزه می‌شود اصرار دارد و در جای دیگر بر جلب هر چه بیشتر دانشجویان ایرانی به آمریکا و کنترل و تربیت آن‌ها به شیوه آمریکایی تأکید می‌کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    چرا کتابهایش را دیگر توزیع نمی کنند؟ انتشار قطره چکانی به چه دردی می خورد؟
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    متنش خیلی طولانی بود، نخودم. اما آمریکا کشور مستکبری است ما هم قبول داریم. چطوری میتونیم اونا به زیر بیاریم؟ شعار؟ دعوا؟ فاصله فناوری زیادی هم داریم. به نظرم با این روشها امکان پذیر نیست. اما با افشارگری جنایاتش، با صدور انقلاب پاکمان (دقت شود انقلاب پاک) به دیگران اعتراضمان را به گوش دنیا برسانیم. با ساخت فیلم (البته واقعی) و....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس