عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «منع دخالت خارجی، تصمیم‌گیری توسط مردم سوریه و قطع پشتیبانی از تروریستها» را سه اصل مورد تأکید ایران برای حل بحران سوریه خواند.

به گزارش مشرق، سید حسین نقوی‌حسینی با اشاره به تلاش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورها برای حل سیاسی بحران سوریه از جمله برگزاری نشست وین در هفته گذشته اظهار داشت: غربی‌ها مجبور شدند جمهوری اسلامی را به نشست وین دعوت کنند چون می دانند که بدون حضور ایران امکان حل این بحران وجود ندارد و غربی‌ها نیز چنین توانایی ندارند.

وی با اشاره به سه محور مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست وین گفت: اولین اصل از این اصول این نکته است که ما دخالت خراجی را قبول ندایم و قبول نمی کنیم از بیرون برای سوریه تصمیم‌گیری شود و درباره بودن یا نبودن افراد در حکومت سوریه تعیین تکلیف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر چنین مسئله ای رویه شود که از بیرون از مرزها برای یک نظام سیاسی تصمیم‌گیری شود، دیگر هیچ نظام سیاسی ثبات نخواهد داشت و این اتفاق برای همه کشورها می افتد.

نقوی‌حسینی با اشاره به دومین اصل مورد تاکید جمهوری اسلامی برای حل بحران سوریه گفت: خود مردم سوریه باید برای آینده خود تصمیم بگیرند و این اصل، مبتنی بر اصول اولیه دموکراسی است.

وی با اشاره به اصل سوم در این زمینه تاکید کرد: تا زمانی که حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی و مقوله جنگ نظامی وجود دارد، نمی توان بحران را حل کرد؛ اول باید حمایت و پشتیبانی مالی، لجستیکی و سیاسی از تروریست ها را قطع کرد و از آنها با قاطعیت خواسته شود که سلاح خود را بر زمین بگذارند تا بتوان با گفتگو موضوع را حل کرد.

آمریکا و غرب به تعهدات خود برای حل بحران سوریه عمل نمی‌کنند

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون و در نشست اخیر وین با قاطعیت این سه اصل را پیگیری کرده است، خاطرنشان کرد: با وجود این، اما در طرف مقابل مشاهده نمی کنیم که غربی‌ها اراده ای برای قطع کمک های نظامی به ترویست های تکفیری داشته باشند و همچنان معتقدند که آنها باید برای سوریه تعیین تکلیف کنند؛ در حالی که جمهوری اسلامی با چنین روندی موافق نیست.

نقوی‌حسینی تصریح کرد: نمی توان قرینه ای را مشاهده کرد که آمریکایی ها و غربی‌ها به تعهد خود برای قطع کمک های همه جانبه به تروریست ها عمل کنند و اگر این وضعیت ادامه یابد، نشست‌های سیاسی قطعا نتیجه نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی با هم پیمانان منطقه ای نشست بگذارد

وی تاکید کرد: با توجه به این نکات و رفتاری که غرب دارد، جمهوری اسلامی باید تا نشست بعدی یک ارزیابی جدی داشته باشد که چقدر موارد توافق شده در نشست وین عملی شده و براساس آن برای حضور در نشست بعدی تصمیم‌گیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به راه حل جایگزین در صورت ثمربخش نبودن نشست‌هایی از این قبیل به دلیل کارشکنی غرب، خاطرنشان کرد: در این صورت جمهوری اسلامی باید با هم‌پیمانان منطقه ای خود نشست مستقلی برگزار کند و در این نشست‌ها برای حل بحران سوریه و جلوگیری از اهداف زیاده‌طلبانه غربی‌ها تصمیم‌گیری کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس