کد خبر 491925
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

کارگردان فیلم «مزار شریف» گفت: چند اشتباه در مورد فيلم رخ داد که برخي مربوط به من است و بخشي هم مربوط به پخش کننده فيلم است.اسم فيلم اشتباه بود .البته انتخاب اسم فيلم هم با من بود ضمن اين که در مقطعي مي خواستم که نام فيلم تغيير کند اما بنا به دلايلي اين اتفاق نيفتاد و من دراين قضيه مقصرم.

به گزارش مشرق، فيلم سينمايي مزار شريف ؛ داستان به شهادت رسيدن ديپلمات هاي ايراني و تنها خبرنگاري را که با آن ها ، بود روايت مي کند. اين اتفاق سال 77رخ داد و بعد از آن تنها دستاوردي که داشت اين بود که باتوجه به شهادت شهيد صارمي ،روز شهادت وي،روز خبرنگار اعلام شد . آن زمان تنها يک نفر از ديپلمات ها زنده ماند و حالا اين فيلم روايت داستان از زبان شاهسون، تنهابازمانده آن اتفاقات است .با عبدالحسن برزيده نويسنده و کارگرداني که بعداز سال ها، به اين موضوع پرداخته گفت و گويي انجام داديم که مي خوانيد.

* چرا اين فيلم اين قدر دير ساخته شد؟

**دريک جمله بايد بگويم که شرايط ساخت فيلم فراهم نشد.ضمن اين که در آن دوره هم علاقه اي براي ساخت اين فيلم وجود نداشت و عده اي مخالف طرح اين موضوع بودند چون اين فيلم به موضوعي مي پرداخت که قرار نبود راجع به آن حرفي زده شود.درواقع اين اتفاق يک گاف ديپلماتيک بود که بسياري دوست نداشتند راجع به آن حرفي زده شود.ما به جاي اين که به اين قضيه بپردازيم و آن را نقد کنيم و با نقدمان از تکرار آن جلوگيري کنيم ،متاسفانه صورت مسئله را خط مي زنيم و سعي مي کنيم تا در مورد آن حرفي نزنيم.

*شما همان زمان براي توليداقدام کرديد؟

**بله.

*وچه کساني مخالفت مي کردند؟

**اجازه بدهيد در اين مورد چيزي نگويم.چون اين مسئله مربوط به دوره خاصي است . البته يکي دو سال هم طول کشيد تا فيلمنامه آماده شد وچند بار هم بازنويسي کردم . با تغيير دولت و روي کار آمدن دولت آقاي احمدي نژاد هم علاقه اي به کار کردن نداشتم.بعد ، فيلمنامه را به صدا و سيما بردم و آن جا تاييد و تصويب شد اما بودجه اي که برايش درنظر گرفتند ، به قدري ناچيز بود که نمي شد فيلم را توليد کرد و من هم از ساخت فيلم منصرف شدم و در نهايت اين فيلم را سال گذشته آماده کردم.

*براي نگارش و توليد فيلم، چقدر تحقيق کرديد و تا چه اندازه به مستندات موجود مثل صحبت هاي آقاي شاهسون رجوع کرديد؟

**فيلم تنها يک راوي دارد و شاهد زنده ما هم آقاي شاهسون بود. بااين حال در مورد وضعيت آن زمان و براي شناخت موقعيت ،تحقيق کردم. احتمال اين وجودداشت که گروه هاي تند رو و "آ.اس. آ"دست به اين ترور زده باشند که البته اين نظر،قطعي نيست اما همان زمان دولت پاکستان،اطمينان داده بود که براي ديپلمات ها خطري وجود ندارد و به همين دليل هم ظن ما به پاکستاني ها بيشتر است.ضمن اين که طالبان هم منکر شدند.با يکي از ديپلمات هايي که چند روز قبل از اتفاق به ايران آمده بود و چند نفر از مسئولان هم صحبت کردم و تحقيقاتي انجام دادم و فيلمنامه را نوشتم.

*صحنه هايي مثل تيرخلاص به ديپلمات ها را به نقل از آقاي شاهسون در فيلم آورديد؟

**اين مسئله روايت مستندي است ومن دخل وتصرفي نداشتم .البته دخل و تصرف سينمايي طبيعي است.ساختار قصه بايد پرداخت سينمايي داشته باشد و هيچ خاطره بکري نمي تواند جذاب باشد.

*متاسفانه فيلم از نظر زمان ،اکران مناسبي نداشت.

**کاملا درست است اما چند اشتباه در مورد فيلم رخ داد که برخي مربوط به من است و بخشي هم مربوط به پخش کننده فيلم است.اسم فيلم اشتباه بود .البته انتخاب اسم فيلم هم با من بود ضمن اين که در مقطعي مي خواستم که نام فيلم تغيير کند اما بنا به دلايلي اين اتفاق نيفتاد و من دراين قضيه مقصرم.نکته ديگر در مورد تبليغات است که اين مسئله به پخش کننده فيلم برمي گردد و کلا در ارائه کالاها و بسته بندي هايمان ،چه کالاهاي فرهنگي و چه غير فرهنگي دچار مشکل هستيم و چون در اين بخش تخصصي ندارم ، نمي توانم ورود کنم.اين ها را به اين دليل نمي گويم که چون من اين فيلم را ساختم بايد از آن دفاع کنم ،بلکه به اين دليل است که فيلم را در سالن هاي مختلف با جمعيت هاي مختلف ديدم و بعد از اين که فيلم را مي ديدند ، راضي بيرون مي رفتند و اخيرا هم فروش فيلم شکل بهتري پيدا کرده که آن هم به دليل تبليغ مردم است.

*براي اکران فيلم در کشورهايي مثل افغانستان برنامه اي نداريد؟

**علاقه مندم که اين فيلم در کشورهاي ديگر نمايش داده شود و مسئولان پخش فيلم هم در حال کار روي اين مسئله هستند و اميدوارم بتوانند شرايطي فراهم کنند که فيلم در جاهاي ديگري نمايش داده شود.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس