کد خبر 491413
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

پليس متروپليتن لندن روز پنجشنبه اعلام کرد که در جريان تظاهرات دانشجويان در لندن که به دليل بروز درگيري ميان برخي از معترضين با پليس به خشونت کشيده شد، 12 نفر دستگيرشده اند.

به گزارش مشرق، پليس لندن در بيانيه اي گفت: گروهي از تظاهرکنندگان عصر روز گذشته ضمن پرتاب اشيا ازجمله ترقه هاي دودزا و انفجاري تلاش کردند که با زور وارد وزارت تجارت، مهارت و نوآوري شوند، اما با مقاومت نيروهاي پليس مواجه شدند.

در اين بيانيه عنوان شده است: تعداد 12 تن از اين افراد معترض به دليل نقض نظم عمومي از سوي پليس بازداشت شدند.

به گفته پليس، به دنبال تظاهرات ياد شده، گروهي از معترضان ضمن تجمع اعتراضي در خيابان هاي مرکزي لندن اقدام به بستن خيابان ها و ايجاد ترافيک کردند.

پليس لندن گفت: به دنبال حضور نيروهاي پليس افراد معترض از منطقه پراکنده شدند. اما در جريان اين اقدام کسي بازداشت نشده است.

هزاران جوان انگليسي عصر روز چهارشنبه در تظاهراتي گسترده در قلب لندن ضمن مخالفت باسياست رياضتي دولت محافظه کار ديويد کامرون، خواستار رايگان شدن تحصيلات دانشگاهي در انگليس شدند .

اين راهپيمايي، که با عنوان 'آموزش رايگان' و در اعتراض به افزايش شهريه ها و کاهش کمک هزينه هاي تحصيلي برگزار مي شد، در مقابل وزارت تجارت، مهارت و نوآوري انگليس در قلب لندن با درگيري هايي با نيروهاي پليس همراه شد.

تظاهرات گسترده دانشجويان که بخشي از آن در برابر پارلمان و نخست وزيري انگليس صورت گرفت، از سوي جرمي کوربين رهبر حزب کارگر و نيز 'مک دونل ' وزير دارايي کابينه در سايه ( حزب کارگر) و گروه هاي مدني دانشجويي و دانش آموزي موردحمايت قرارگرفته بود.

دانشجويان و دانش آموزان در اين حرکت اعتراضي ضمن در دست داشتن پلاکاردها و پارچه نوشته هايي که بر روي آنها بر حذف بدهي دانشجويان و نيز رايگان شدن تحصيلات دانشگاهي تأکيد شده بود، شعارهايي عليه خصوصي سازي مراکز آموزش عالي و افزايش شهريه هاي دانشگاه ها در انگليس سر مي دادند.

'مک دونل ' وزير دارايي کابينه در سايه نيز در سخناني در جمع تظاهرکنندگان که خواستار تحصيلات رايگان بودند، دولت محافظه کار ديويد کامرون را به خيانت به محصلان متهم کرد .

وي خطاب به جوانان گفت: نسل شما از سوي دولت کامرون به دليل افزايش شهريه هاي دانشگاهي، قطع کمک هاي آموزشي و کاهش هزينه هاي آموزشي مورد خيانت قرارگرفته است.

وزير دارايي کابينه در سايه حزب کارگر افزود: آموزش يک هديه از نسلي به نسل ديگر است و کالايي نيست که بتوان آن را خريدوفروش کرد.

وي اضافه کرد: آموزش يک پايه حقوق بشر است که بايستي از آن محافظت به عمل آيد.

جرمي کوربين رهبر حزب کارگر نيز در بيانيه اي که در جمع تظاهرکنندگان قرائت شد، ضمن حمايت از اين حرکت اعتراضي خواستار لغو شهريه دانشگاه ها شد.

رهبر حزب کارگر در اين پيام ضمن درخواست از دانشجويان براي حفظ روحيه اعتراضي و مبارزه براي عدالت گفت: آموزش يک حق است نه يک امتياز .

دانشجويان معترض مي گويند با ادامه سياست هاي رياضت اقتصادي دولت کامرون که سبب افزايش نارضايتي ها در انگليس شده است ، اين فقيرترين قشرهاي جامعه هستند که آسيب مي بينند و آموزش براي آنها غيرقابل دسترس مي شود.

تظاهرات روز چهارشنبه جوانان انگليسي که با حضور پرشمار نيروهاي پليس برگزار شد، يادآور حرکت گسترده اعتراضي دانشجويان در سال 2010 ميلادي عليه افزايش شهريه هاي دانشگاه ها در اين کشور بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس