کد خبر 491339
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

مصرف گاز خانگي روز گذشته به رکورد 341 ميليون متر مکعب رسيد که در مقايسه با مصرف روزانه هفته گذشته افزايش حدود 3 برابري داشته است.

به گزارش مشرق، شرکت ملي گاز ايران بر اساس برنامه ريزي و پيش بيني انجام شده، مديريت مصرف 700 ميليون مترمکعبي گاز را در فصل زمستان کليد زد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران گفت: در ٢٤ ساعت گذشته بيش از ٥٧١ ميليون مترمکعب گاز به بخشهاي مختلف مصرف تحويل شده که ٣٤١ ميليون مترمکعب از اين مقدار به بخش خانگي اختصاص يافته است.

حميدرضا عراقي با بيان اين که مصرف بخش خانگي در هفته گذشته، 120 ميليون مترمکعب بوده است، افزود: با توجه به ورود توده هواي سرد به کشور، عملا وارد فصل سرد سال شده ايم؛ به همين دليل مصرف گاز بخش خانگي شاهد افزايش چشمگيري بوده است.

وي اعلام کرد: مصرف بخش خانگي در مدت مشابه پارسال نزديک به ٢٣٥ ميليون مترمکعب بوده و اين مقدار در مدت مشابه امسال شاهد افزايش 106 ميليون مترمکعب بوده است.

معاون وزير نفت در ادامه از آمادگي شرکت ملي گاز ايران براي تامين پايدار گاز بخشهاي مصرف خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال با افزايش حجم گاز دريافتي از بالادست، برنامه مناسبي براي تامين مطمئن گاز بخشهاي مختلف به ويژه صنايع و نيروگاهها داريم.

وي با بيان اين که در روزهاي گذشته شاهد کاهش و به زير صفر رسيدن دماي هوا در 10 استان بوده ايم، گفت: شرکت ملي گاز ايران آمادگي کامل را براي مديريت شبکه و تامين سوخت مورد نياز بخشهاي مصرف در زمستان «خاص» امسال که شاهد «پديده ال نينو» خواهيم بود، دارد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران يادآور شد: تمهيدات لازم براي تامين گاز بخشهاي مصرف در قالب اجراي پروژه هاي جديد، اصلاحي و ابتکاري انديشيده شده است.

به گفته وي، اتصال خط لوله دهم به خطوط دوم و سوم سراسري، اتصال خط لوله دهم به خط اول سراسري، اتصال خط لوله ششم به خطوط سوم و دهم سراسري، اتصال خط لوله چهارم به خط دهم سراسري، اتصال خط سوم سراسري به خط سوم آذربايجان، بهره برداري از چند ايستگاه تقويت فشار گاز روي خط هشتم سراسري و... از جمله اين پروژه ها به شمار مي رود.

عراقي اظهار کرد: تعميرات اساسي شرکتهاي پالايش گاز، خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز به صورت کامل انجام شده و 70 ايستگاه تقويت فشار، وظيفه فشار افزايي گاز را بر عهده دارند.

وي گفت: در طول يک سال گذشته، ايستگاههاي تقويت فشار گاز پتاوه، دهق، دشت، همدان، بيجار و ايستگاه تبريز با سه واحد الکتروکمپرسور به بهره برداري رسيده است.

عراقي ادامه داد: ايستگاههاي تقويت فشار گاز اصفهان ٤ روي خط چهارم سراسري، خيرگو، خنج و نايين نيز از جمله تاسيسات تقويت فشار گازي به شمار مي رود که امسال به بهره برداري مي رسد.

وي در ادامه به تحويل گاز به نيروگاهها اشاره و اعلام کرد: سال گذشته نيروگاهها بيش از 50 ميليارد مترمکعب گاز مصرف کرده اند که اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال ٩٢ بيش از ١٥ ميليارد مترمکعب افزايش يافته و منجر به صرفه جويي هفت ميليارد دلاري براي کشور شده است.

به گفته عراقي، از ابتداي امسال تاکنون (نسبت به مدت مشابه پارسال)، نزديک به ٦ ميليارد متر مکعب گاز بيشتري به نيروگاهها تحويل شده و در مجموع شاهد تحويل ٥٨ ميليارد مترمکعب گاز به اين بخش از مصرف خواهيم بود که تحقق اين برنامه علاوه بر مباحث اقتصادي از آلودگي محيط زيست نيز جلوگيري مي کند.

معاون وزير نفت در امور گاز يادآور شد: هم اکنون حجم ذخيره سازي گاز در مخازن شوريجه و سراجه مطلوب است و در صورت نياز با ارسال اين گاز به شبکه سراسري، شاهد افزايش پايداري انتقال گاز خواهيم بود.

عراقي با بيان اين که واردات گاز از ترکمنستان و صادرات به ترکيه نيز بر اساس قرارداد تداوم خواهد داشت، گفت: واردات گاز به معني نياز و کمبود در اين زمينه نيست بلکه يک سياست و استراژي براي تجارت گاز به شمار مي رود.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران با بيان اين که بحث اصلي حاکم بر برنامه واردات و صادرات، اقتصادي بودن آن است تا ايران در اين مسير نفع ببرد، افزود: صادرات گاز به عراق نيز در پيش است و در مراحل مذاکره و امضاي قرارداد صادرات گاز به تعدادي از کشورهاي همسايه هستيم تا از طريق ال ان جي، ميني ال ان جي و سي ان جي، حجم صادرات گاز را افزايش دهيم.

وي در ادامه به دريافت گاز از فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبي اشاره کرد و گفت: بهره برداري از اين فاز توسط شرکت ملي نفت ايران انجام مي شود و در ٢٤ ساعت گذشته بيش از ١٤,٨ ميليون مترمکعب گاز از اين فاز دريافت شده که اين مقدار متغير است.

به گفته عراقي، از ابتداي امسال تاکنون، عمليات گازرساني به بيش از سه هزار روستا آغاز شده که هم اکنون يکهزار و 200 روستا به شبکه سراسري گاز متصل شده و يکهزار و 800 روستاي باقيمانده نيز تا پايان سال به شبکه سراسري متصل مي شوند.

وي تاکيد کرد: مشترکان گاز مسائل ايمني و مصرف بهينه را رعايت کنند تا شاهد اتفاقات ناگوار نباشيم.

عراقي با بيان اين که مصرف گاز بخش خانگي در فصل زمستان بين چهار تا پنج برابر افزايش مي يابد، اعلام کرد: صرفه جويي مشترکان بخش خانگي، زمينه افزايش حجم تحويل گاز به صنايع و نيروگاهها و در پي آن کاهش آلودگي هوا را فراهم مي کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس