کد خبر 490362
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵

شهرستان شاهرود در آستانه بیست و چهارمین سفر استانی هیئت دولت به استان سمنان با پروژه های نیمه‌تمام و مطالبات فراوان مردمی روبه‌رو است.

به گزارش مشرق، این روزها در استان سمنان و به ویژه شهرستان شاهرود همه جا سخن از بیست و چهارمین سفر هیئت دولت به استان سمنان است و در این بین سیلی از مطالبات ریز و درشت مردمی از هیئت دولت نیز مطرح است.

مطالبات مردم و فعال اقتصادی و مسئولان در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، بیکاری، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، حوزه شهری، ورزش، جوانان، مسکن مهر، البرز شرقی و مشکلاتش، پروژه‌های نیمه‌تمامی مانند آب قطری، سیمان بیارجمند، کارخانه کنسانتره، محیط‌زیست و... و. این روزها نقل همه محافل اجتماعی شهرستان شاهرود است.

شهرستانی که شاید بیکاری در آن بیشتر از سایر نقاط استان به ویژه غرب به چشم بخورد، شاهرودی که قطب کشاورزی و گردشگری استان است اما از مطالبات مردمی‌اش می‌توان فهمید با مشکلات فراوانی دست به گریبان است که شاید کلید دولت تدبیر و امید با اندکی توجه به مسائل اجتماعی و مشکلات این شهرستان بتواند قفل مطالبات مردمی را بگشاید.

اشتغال اصلی‌ترین مطالبه جوانان شاهرودی

یکی از جوانان تحصیل کرده شاهرود معتقد است توجه به مشکلات جوانان در شاهرود کم‌رنگ است نیمه‌کاره مانده پروژه‌هایی مانند ورزشگاه ۱۵هزار نفری، سالن سه هزار نفری، استخر فجر و ... در کنار بیکاری و تعطیلی نوبتی کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی آجر بر روی دیوار مشکلات جوانان در شاهرود می‌گذارد و در این بین عملاً کاری از مسئولان شهرستانی برنمی‌آید.

فرهاد عامریان می‌گوید: دولت باید به واقع فکری برای جوانان شاهرودی کند بیکاری در این شهرستان بیداد می‌کند. در حالی که چشم امید این جوانان به صنایع و بانک‌هاست، تقابل بین این دو نهاد متأسفانه به مشکلات دامن می‌زند که نمونه آن را می‌توان در کارخانه کنستانتره دید که مدت‌هاست به دلیل بدهی مالی به بانک کشاورزی واگذار و تعطیل شده است.

وی هم مانند بسیاری از جوانان شاهرودی از نبود تفریحگاه مناسب در شاهرود برای جوانان انتقاد دارد و ادامه می‌دهد: متأسفانه پروژه‌های ورزشی در شاهرود گره‌های کوری دارند که امروز با دندان هم باز نمی‌شوند. در حال حاضر ورزشگاه‌های ۱۵هزار نفری به یادگار مانده از دولت قبل تنها در شهر سمنان ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در سایر نقاط مانند شاهرود از آنها تنها چند فونداسیون بتنی آن هم برای یادگاری مانده است.

جذب سرمایه‌گذار نیاز اصلی صنایع شاهرود

علی‌اکبر شاه‌حسینی، یکی از دیگر شهروندان شاهرودی به مشکلات صنایع و سرمایه‌گذاری در این شهرستان اشاره می‌کند و ضمن بیان اینکه به دلیل مسافت ۴۰۰ کیلومتری پایتخت تا شاهرود سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در این شهرستان را ندارند، می‌گوید: دولت باید مشوق‌هایی را برای بخش سرمایه‌گذاری در شرق استان فراهم کند تا بتوانیم از این طریق بر مشکل بیکاری فائق آییم. امروزه متأسفانه صنایع ما با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند که باید به آنها توجه شود.

وی ادامه می‌دهد: اقتصاد ما در شرق استان با مشکلات بیشتری روبه‌رو است. شهرستان شاهرود با وجود قطب کشاورزی بودن شرایط جالبی ندارد از یک سو آمار بیکاری این شهرستان در بین شهرستان‌های دیگر استان سرآمد است و از سوی دیگر در زمان برداشت محصولات کشاورزی مجبور هستیم از خارج شهرستان کارگر بخش‌های کشاورزی بیاوریم لذا تحلیل و ارائه راه‌حل این مشکلات وظیفه اصلی دولت است.

دست به دست شدن معادن باعث رکورد این صنعت در شاهرود شده است

این شهروند شاهرودی که کارشناس اقتصاد نیز هست، رفع مشکلات شهرستان را به صعود از قله‌ای تشبیه می‌کند که به تنهایی نمی‌توان آن را به انجام رساند و می‌گوید: امروزه در شاهرود شرایط عجیب و غریبی حکم فرماست از یک سو بانک‌ها و صنایع با یکدیگر در تقابل هستند و نتیجه آن تعطیلی یکی از پس از دیگری واحدهای صنعتی است و از سوی دیگر تسهیلات اشتغال‌زایی جوانان به دست افرادی می‌رسد که در راه گسترش تجارتشان آنها را خرج می‌کنند چرا که یک جوان این تضمین‌ها و شرایط بانکی را نمی‌تواند مهیا سازد و در این بین جوانان شاید حق داشته باشند چرا که اگر چنین تضمین‌هایی را دارا باشند دیگر چه نیازی به وام دارند.

شاه‌حسینی درباره دیگر مشکلات شهرستان شاهرود نیز نظرات مختلفی دارد. وی درباره مشکلات معادن این خطه از ایران اسلامی نیز معتقد است کاغذبازی‌ها و دست به دست شدن بسیار زیاد معادن در شاهرود تنها باعث رکود در این بخش شده است و این ضعف مسئولان شهرستانی باید در سفر هیئت دولت مورد رایزنی قرار گیرد چرا که امروز در شاهرود معدنی وجود دارد که ۱۳بار در سه سال تغییر مالکیت داده است.

وی می‌افزاید: دیگر مشکل شاهرود را باید در کمبود منابع آبی دید که متأسفانه ضربه‌های فراوانی بر پیکره کشاورزی و منابع طبیعی ما وارد کرده است لذا مسئولان استانی در جلسات متعدد باید این موارد را با هیئت دولت مورد رایزنی قرار دهند.

خطر شورابه های کویر برای اراضی بخش جنوبی شهرستان

مطالبات مردمی از هیئت دولت فراوان است اما یک مورد شاید بیش از همه موارد در شاهرود به چشم می‌آید و آن هم محیط‌زیست است. شاهرود به واسطه جنگل ابر، زیست‌کره خارتوران و کویر پهناور همیشه بستر مناسبی برای مباحث محیط زیستی بوده است.

یکی از فعالان محیط زیستی در شاهرود با اشاره به نفوذ شورابه های کویر حاج رضاقلی به اراضی شهرستان در بخش جنوبی، می‌گوید: به دلیل برداشت‌های وحشتناک از منابع آبی، زمین‌هایمان مانند اسنفج عمل می‌کنند. بدبختانه اگر از بالا به زمین‌های شاهرود نگاهی بیاندازیم مانند پنیر سویسی نخستین چیزی که توجه همگام را به خود جلب می‌کند سوراخ‌های فراوان بر پیکر بیجان خاک است که با هدف استحصال آب حفر شده‌اند.

آقایان ادامه می‌دهد: این حالت اسفنجی زمین باعث می‌شود تا شورابه های کویر متأسفانه به سوی شهرمان سرازیر شوند که در صورت بروز این مشکل در آینده نه چندان با عوارض وحشتناک محیط زیستی در بخش‌های جنوبی شهرستان مواجه می‌شویم لذا از دولت می‌خواهیم در این باره نیز تدبیری بیاندیشد.

شبکه درمان شاهرود نیازمند توجه مسئولان 

بیان همه موارد و مطالبات مردم در یک گزارش ممکن نیست اما شاید شنیدن سخنان یک بانوی شاهرودی درباره سفر رئیس‌جمهور خالی از لطف نباشد که معتقد است بزرگ‌ترین مشکلات شاهرود امروز کمبود مراکز درمانی، نبود خدمات کافی درمانی در بیمارستان امام حسین(ع) و عدم تکمیل پروژه‌هایی مانند مجموعه درمانی فاطمیه است.

مریم محمدی از ارائه خدمات درمانی نامناسب در بیمارستان و مجموعه درمانی امام حسین(ع) گلایه دارد و می‌گوید: خدمات‌دهی به بیماران در شاهرود مناسب نیست و اگر بیمارستانی دیگر در شاهرود وجود نداشته باشد مردم چگونه می‌توانند مشکلات خود را رفع کنند.

استادیوم ۱۵هزار نفری تنها ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی دارد

در شاهرود پروژه نیمه‌تمام کم نیستند و در این بین بیشترین مطالبات از آن اداره ورزش و جوانان شهرستان شاهرود است به طوری که رئیس این اداره می‌گوید استادیوم ۱۵هزار نفری، سالن ورزشی سه هزار نفری و استخر سرپوشیده بیارجمند در زمره مطالبات این نهاد است.

محمدعلی رحیمیان بیان می‌کند: استادیوم ۱۵هزار نفری شاهرود داستانی عجیب و غریب دارد این مجموعه از سال ۸۸کلنگ خورده اما تاکنون تنها ۱۷درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که برای اتمام آن ۳۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است لیکن امیدواریم در این سفر بتوانیم درباره آن رایزنی کنیم.

وی می‌افزاید: سال‌هاست شاهرودی‌ها در مسیر شاهرود-دامغان تعدادی پایه ستون را در سمت راست جاده مشاهده می‌کنند که شاید بسیاری از آنها نیز ندانند این همان ورزشگاه ۱۵هزار نفری است که امروز کارش به اینجا کشیده است و امیدواریم در این سفر بتوانیم پیشرفت فیزیکی را که سال‌هاست روی عدد ۱۷مانده را تغییر دهیم.

۳۴۰میلیارد ریال اعتبار تنها در بخش ورزش و جوانان

رئیس اداره ورزش و جوانان شاهرود همچنین به ورزشگاه‌های سه هزار نفری و استخر بیارجمند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه‌ها همچنان نیازمند کمک‌های دولتی است و به نظر می‌رسد تا راه‌اندازی حداقل دو سالی زمان نیاز داشته باشند.

رحیمیان در این باره می‌گوید: سالن سه هزارنفری شاهرود ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن نیازمند ۳۰میلیارد ریال اعتبار هستیم این سالن از سال ۸۸ تاکنون بلاتکلیف مانده است.

وی درباره استخر بیارجمند نیز معتقد است تکمیل این پروژه نیازمند ۱۰میلیارد ریال اعتبار است و تاکنون ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این مجموعه آبی از سال ۹۲ تاکنون بلاتکلیف است.

مسکن مهر تنها مطالبه بهزیستی شاهرود

دیگر مسئولی که درباره برنامه‌های سفر استانی رئیس‌جمهور اظهار نظر می‌کند، حسن غربا رئیس اداره بهزیستی شهرستان شاهرود است. وی می‌گوید: بهزیستی شاهرود هیچ مطالبه‌ای از دولتمردان ندارد و هیچ پروژه‌ای نیز برای رایزنی نخواهد داشت تنها و تنها مسکن مهر مددجویان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

غربا با گلایه از مسئولان استانی درباره ترک کار از سوی پیمانکار پروژه مسکن مهر مددجویان بهزیستی شاهرود، ادامه می‌دهد: دو واحد مسکونی ۷۰ و ۷۲ واحده از مسکن مهر شاهرود متعلق به مددجویان بهزیستی است متأسفانه با گذشته پنج تا شش سال از آغاز این پروژه امروز پیمانکار این طرح کارا رها کرده و ساختمان‌ها بلاتکلیف مانده است.

مددجویان بهزیستی مدت‌هاست در انتظار تکمیل این ۱۴۲واحد مسکونی هستند اما این بار سرنخ مشکل این مددجویان را باید در مرکز استان جستجو کرد چرا که قراردادهای پیمانکاران مسکن مهر در مرکز استان منعقد می‌شود همان‌طور که غربا می‌گوید: مسکن و شهرسازی باید پاسخ روشنی به این مطالبه ما بدهد چرا که مددجویان ما چشم انتظار هستند.

 پیگیری اجرای ۸۶ هکتار آبیاری تحت فشار در شاهرود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود دیگر مسئولی است که از سفر رئیس‌جمهوری می‌گوید محمدرضا قاسمی نخستین مطالبه سازمان متبوع خود را پیگیری و اقدام برای اجرای 6 طرح آبیاری تحت فشار  در سطح ۸۶ هکتار از اراضی شهرستان می‌داند که می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع سازد.

وی می‌گوید: در راستای ترویج روش‌های نوین آبیاری و درخواست متقاضیان اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار همچنین درخواست متقاضیان برای اجرای ۳۰ طرح دیگر در ۱۹۹ هکتار اراضی شهرستان شاهرود، رایزنی‌ها برای بررسی طرح‌های آبرسانی و کشاورزی آغاز شده است.

قاسمی درباره اعتبارات مورد نیاز این طرح‌ها نیز توضیح می‌دهد: برای اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۶۵ میلیون ریال و هر هکتار آبیاری بارانی ۵۰میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود و تاکنون قریب ۲۴۰۰ هکتار از مزارع و باغ‌های شهرستان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است اما همچنان کمبود اجرای نوین سیستم‌های آبیاری در این شهرستان احساس می‌شود که در سفر هیئت دولت قطعاً مورد رایزنی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به لزوم تقویت تعاونی‌های روستایی معتقد است با استفاده از عضویت در تعاونی‌های روستایی می‌توان از تسهیلات ویژه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری استفاده کرد که این امر نیازمند کمک‌های دولتی و همچنین استقبال مردم است تا بتوانیم در اشتغال‌زایی روستایی موفق عمل کنیم.

درباره پروژه‌های نیمه‌تمام شاهرود نیز سخن بسیار به میان می‌آید شرکت پیوند شاهوار در زمینه حمل‌ونقل با اعتباری بالغ بر ۴۰میلیارد ریال، اجرای شبکه فاضلاب به طول سه کیلومتر با اعتبار شش میلیارد ریال، تجهیز انشعاب آب و فاضلاب با اعتبار ۱۱میلیارد و ۱۸۰میلیون ریال، اصلاح شبکه برق روستایی الیکاهی با اعتبار۶۳۰میلیون ریال، ساختمان مانیتورینگ و موتورخانه راه‌آهن با اعتبار۱۶میلیارد ریال و ... تنها گوشه‌ای پروژه‌های نیمه‌تمام در شاهرود هستند.

کلید دولت در قفل کدام مطالبه می‌چرخد

در هر حال باید به انتظار ورود کاروان تدبیر و امید به استان سمنان بود تا دید چه میزان از این مطالبات قابل رسیدگی هستند. قطعاً توقع انجام همه مطالبات مردمی، امری غیرمنطقی است اما می‌توان با مدیریت نسبت به مطرح ساختن این پروژه‌ها اقدام کرد.

همچنین از سوی دیگر دولت نیز برای رفع مطالبات مردمی به خصوص در پروژه‌های نیمه‌تمام در حال تلاش است، حضور هیئت کارشناسی دولت پیش از سفر استانی رئیس‌جمهور در تمامی شهرستان‌ها و فهرست کردن تمامی مطالبات مردمی و عمرانی از جمله مواردی است که در استان سمنان نیز رخ داده است.

قطعاً دستاوردهای سفر دولت تدبیر و امید به استان سمنان نه تنها برای مردم بلکه برای واحدهای صنعتی، فرهنگی، تجاری، اداری و نظامی می‌تواند پیام‌آور توسعه و تحقق وعده‌ها باشد اما باید دید کلید موجود در دستان روحانی به کدامیک از قفل‌های موجود در شهرستان شاهرود می‌خورد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس