کد خبر 489821
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: خانواده برخی جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا که بدون مجوز در عربستان دفن شدند، بر اساس فتوای مراجع تقلید، رضایت دادند نبش قبر صورت نگرفته و عزیزانشان در همان جا بمانند.

به گزارش مشرق، سعید اوحدی با اشاره به سفرش به عربستان سعودی که عصر روز گذشته (یکشنبه) انجام شد اظهار کرد: قبل از ظهر امروز (دوشنبه) جلسه کمیته مشترک را داریم که در این جلسه از طرف سعودی، قائم مقام وزیر بهداشت عربستان با هیئت همراه و از طرف جمهوری اسلامی ایران نیز من، سرکنسول ایران در عربستان و نماینده سازمان حج و زیارت در این کشور حضور دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در این جلسه، سه موضوع مورد تاکید ما قرار خواهد داشت. نخست اینکه DNA بستگان درجه یک زائرانی که وضعیت‌شان مشخص نیست را با خودمان آورده‌ایم و به طرف سعودی ارائه می‌کنیم تا با DNA اجساد تطبیق دهند.

اوحدی ادامه داد: مسئله دوم زائرانی هستند که بدون مجوز دفن شدند. تعدادی از خانواده‌ها، بر اساس فتاوایی که از مراجع عظام تقلید داشتند، اعلام رضایت کردند نبش قبر انجام نشود. تقریباً همه مراجع عظام تقلید متفق‌القول بر این مسئله تاکید داشتند که ارجحیت بر این است که نبش قبر صورت نگیرد. بر این اساس، تعدادی از خانواده‌ها درخواست کردند، اجساد عزیزان‌شان که در عربستان دفن شده، همان جا بماند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: البته برخی از خانواده‌ها نیز درخواست داشتند اجساد عزیران‌شان بازگردد که تشریفات قانونی برای انتقال و بازگرداندن اجساد انجام می‌شود.

اوحدی افزود: موضوع سومی که در جلسه آتی مطرح می‌کنیم، تاکید بر مباحث حقوقی مترتب بر این فاجعه است. با توجه به اینکه کوتاهی و تقصیر دست‌اندرکاران حج عربستان، موجب بروز این حادثه شد، لذا برای مسائل حقوقی این فاجعه باید راهکاری اندیشیده شود. در جلسه پیش رو، برای نخستین بار مباحث حقوقی مربوط به زائران مصدوم و جان‌باخته فاجعه منا مطرح می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره زمان بازگشت خود از عربستان نیز گفت: اگر لازم باشد در عربستان می‌مانم تا این مباحث پیش برود اما اگر در همین جلسه به نتیجه برسیم، باز می‌گردم.

اوحدی درباره ویزای گروه ۵ نفره پزشکی قانونی نیز گفت: تا کنون ویزای این ۵ نفر صادر نشده است. البته روز گذشته قول داده بودند همکاری و مساعدت کنند تا هر چه سریعتر ویزای این افراد صادر شود. بحث ما با عربستان این است که این گروه ۵ نفره، به خود آنها کمک می‌کنند تا کار سریعتر پیش برود.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، طرف سعودی اخیراً ۱۱۵ جسد را به سردخانه جده آوردند که از بین اجساد منتقل شده، ۳ جسد مربوط به زائران ایرانی بود. هم اکنون وضعیت ۳۳ زائر ایرانی مفقود شده در فاجعه منا مشخص نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس