کد خبر 489246
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶

برخی از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس با انتقاد از خودروسازی های داخل تاکید دارند تولید جنس بی کیفیت و گران به نوعی هدر دادن منابع، ضربه زدن به تولید داخل و تغییر ذهنیت مشتری هاست بنابراین دولت خودروساز به جای اعطای وام 25 میلیونی و تحمیل خودروی صفر به مردم به فکر حل مشکل باشد.

به گزارش مشرق، در حال حاضر خودروسازی ها با اطمینان از حمایت بی چون و چرای دولت، برای تخلیه انبارهای خود و فروش بیشتر دورخیز کرده اند و باید منتظر ماند و دید بازهم دولت خودروساز با وام 25 میلیونی در فروش خودروی بی کیفیت و گران موفق خواهد بود یا خیر؟

نعمت زاده وزیر صنعت در سفرهای مختلف به موضوع حمایت از تولید داخل همچنان تاکید دارد اما به بی کیفیت و گران بودن خودرو و کالاهای داخل اشاره نمی کند بنابراین با این شرایط برنامه ای هم برای این معضل ندارد حداقل در اعلام عمومی.

نمونه آن در ماجرای خودرو به وضوح مشهود است که دولت به جای ارزان و با کیفیت کردن خودرو به دنبال اعطای وام به منظور ایجاد جذابیت بیشتر برای مردم و به دنبال آن فروش بیشتر و تخلیه انبارها از خودروی صفر است.

به نظر می رسد دولت باید به جای حمایت های غیرکارشناسی از خودروسازان داخل و هدر دادن یارانه که همان بیت المال و پول مردم است به فکر حل اساسی مشکل باشد.

خودروسازی ها باید تعطیل شوند

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این وضعیتی که خودروسازی ها دارند بهتر است کارخانه های خودروسازی داخلی تعطیل شوند.

جمشید پژویان گفت: در ارزیابی وضعیت فعلی بازار و صنعت خودرو بیان کرد: نباید انتظار داشت صنعت خودرو یک شبه به کارایی موردنظر برسد، بهره وری آن بالا رفته و هزینه تولیدش کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تحقق این امر مستلزم آن است که یک نقشه راهی برای اصلاح صنعت وجود داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه صنعت خودروسازی کشور پس از گذشت بیش از 40سال با وجود مزایایی کشور داشته برای اصلاح آماده سازی نشد.

پژویان ادامه داد: دلیل ضعف خودروسازی ها بی توجهی وزارت صنعت در دولت های مختلف، اتکای کشور به درآمد نفت، خودنمایی دولت برای تولید خودرو و حمایت های تعرفه ای بوده است.

پژویان گفت: همه این عوامل باعث شده خودروسازی کشور یک صنعت پرهزینه با محصولات بی کیفیت باشد، به این ترتیب، مردم هم اعلام کنند که خودروی صفر داخلی نمی خرند.

وی ادامه داد: دولت یا خودروسازان برای جذب مشتریان باید کیفیت را ارتقا داده یا از طریق کاهش هزینه، قیمت را بکاهد. در غیر این صورت، دولت نمی تواند خرید خودروی صفر را به مردم تحمیل کنیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: آیا واقعا ایران صنعت خودروسازی می خواهد؟ آیا کشور می تواند در صنعت خودرو مزایایی داشته باشد؟ همه کشورها که شرکت خودروسازی ندارند. شاید ایران بتواند در صنایع دیگر که مزایا دارد سرمایه گذاری کند و نسبت به صنعت خودرو موفق تر باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: دولت نمی تواند با اتکا به درآمدهای نفتی و با استفاده از حمایت های تعرفه ای، صنعت خودروسازی و تقاضای آن را حفظ کند و هیمن روند تولید را با کارایی پایین، تحمیل هزینه سنگین بر جامعه و کیفیت پایین ادامه دهد.

پژویان بیان کرد: بهتر است دولت حتی به قیمت تعطیل شدن خودروسازی ها، منابع و سرمایه های خود را به سمت صنایع با مزایای بالا هدایت کنند.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جابر ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    اگه اینطوریه دانشگاه های ما هم که هیچ تولید علمی که ندارند خروجیشون هم اغلب دانشجو های بی دانشه اساتید هم که قربونش برم چیزی فراتر از جزوه نیستن پس در این دکان منفعت (برای عده ای خاص) رو هم گل بگیرین اقای پژویان به جای حل مشکل دارن ریشه رو میزنند
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    جناب روحانی، خواهشا تدابیر درست و امیدوارانه بیندیش! اعطای وام با این درصد سود، هیچ مشکلی را حل نمی کند، نیاز مشتری گرفتن وام نیست.
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    تولید آشغال ممنوع
  • وطن ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    عدم صداقت دولت و حمايت بي رويه از صنعت خودرو نه تنها ضرر به ملت را در بر مي گيرد بلكه بر ديگر بخش هاي دولت نيز هزينه تحميل مي نمايد و جالب اينجاست دولــــت با بسته حمايتي خود تيشه بر ريشه ديگر صنايع دولتي و نيمه دولتي و حتي خصوصي مي زند و فرهنگ بي اعتمادي و اختلاس و انحصار طلبي را ترويج داده و خود بعنوان باني تخلف نمــــود پيدا مي كند
  • مهدی ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    آقا شما چرا عالم آشکار از منافع شرکتهای خارجی دفاع می کنید. نکند آنجا حقوق می گیرید؟؟ آیا محصولات چینی که در بازار ایران فرخته می شوند با کیفیت تر و ارزانتر از خودروهای ایرانی هستند؟؟؟!! و یا اگر خودروسازهای داخلی تعطیل شوند با سی یا چهل میلیون تومان می توان خودرو خارجی خرید؟؟ آیا خودروساز خارجی برای ما اشتغال ایجاد می کند؟جواب را می دانید ولی برای منافع خودتان هم که شده خلاف منافع ملی کار می کنید. یکی از دلایل مهم بی کیفیتی خودورهای داخلی دخالت و پارتی بازیهااست که خواهرزاده و برادرزاده و آقازاده بی سواد در این شرکتها از روی رابطه شغل مدیریتی میگیرد. پس لطف کنید دست از سر صنعت و اقتصاد بردارید.
  • پسر ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    چاره کار نخريدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس