کد خبر 489237
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، شهریور ماه امسال در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شد و مورد معاینات پزشکی و آنژیوگرافی قرار گرفت. پزشکان در این رابطه، مسئله حادی تشخیص نداده و به وی توصیه کردند که از حجم مشغله کاری خود در یکی دو روز آینده بکاهد.

به گزارش مشرق، یکی از انتقادهای جدی به دولت یازدهم میانگین بالای سن وزرا و مسئولین دولت است. منتقدین بر این باورند که این سن بالا باعث کاهش بازدهی و کندی در انجام کارها شده است. از روز اولی که کابینه رییس جمهور تکمیل شد، مقایسه‌ های زیادی بین میانگین سنی وزرای این دولت و دولت‌های قبلی انجام می‌شد. یکی از سایت‌های خبری در مرداد ماه ۱۳۹۲ و هنگام معرفی کابینه روحانی به مجلس نوشت: «در مقایسه با کابینه‌های گذشته دولت‌ها، دولت روحانی پیرترین کابینه به شمار می رود. گفتنی است میانگین سنی کابینه‌های اول و دوم هاشمی ۴۱ و ۴۴ سال، کابینه اول و دوم خاتمی ۴۵ و ۴۷ سال و کابینه اول و دوم احمدی نژاد ۴۹ و ۵۰ سال بوده است و میانگین سنی وزرای معرفی شده توسط دکتر روحانی به مجلس شورای اسلامی ۵۸ سال است.»[۱]یکی از عوارض و مشکلات این سن بالا، وجود بیماری‌ها و مشکلات جسمی است که طی دو سال گذشته گریبانگیر مسئولین دولتی بوده است. در ادامه این مطلب، به بیماری‌های مهم مسئولین که منجر به بستری شدن آنان شده است، اشاره می‌کنیم. باید توجه داشت که این لیست فقط بیماری‌های مهم و آنهایی است که در رسانه‌ها اعلام شده است و ممکن است موارد دیگری وجود داشته باشد که علنی نشده باشد.

۱. جهانگیری و آنژیوگرافی قلب

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، شهریور ماه امسال در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری شد و مورد معاینات پزشکی و آنژیوگرافی قرار گرفت. پزشکان در این رابطه، مسئله حادی تشخیص نداده و به وی توصیه کردند که از حجم مشغله کاری خود در یکی دو روز آینده بکاهد.[۲]

در همین باره یکی از نشریات محلی با توجه به هم‌زمانی بیماری معاون اول رییس جمهور اقدام به انتشار کاریکاتوری از وی کرد که در حال بیماری و در بیمارستان در حال افتتاح پروژه‌های عمرانی هستند.

توضیح ضروری اینکه در کاریکاتور بالا «خوی» را باید «خَی» خواند که به معنای عرق بدن است.

۲. ظریف و کمردردی به خاطر یک تیتر

وزیر خارجه کشورمان یکی از اولین کسانی که در دوره مسئولیتش به بیماری کمردرد مبتلا شد. این بیماری را خود ظریف از طریق صفحه‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد و درباره آن نوشت: «ساعت ۹ و نیم شب است و تازه از بیمارستان و مطب پزشک برگشته‌ام و توانسته‌ام قدری بنشینم تا این مطلب را برای شما بنویسم. امروز صبح، بعد از دیدن تیتر یک روزنامه، کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم. حتی نمی توانستم راه بروم یا بنشینم. فکر کردم دیسک کمر و سیاتیک گرفته ام. فقط توانستم دو ملاقات خارجی را انجام دهم. بقیه برنامه ها را لغو کردم. .... ساعت ۵ بعدازظهر دفترم در وزارت امور خارجه را ترک کردم و به بیمارستان رفتم. خدا را شکر ام آر آی نشان داد که مشکل من بیشتر عصبی و اسپازم عضلانی است و با ورزش درست می شود.»

ظریف در ادامه نمایندگانی که «مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند» تهدید کرد که «منبعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.»

اما تیتری که ظریف از آن صحبت می‌کند مربوطه به روزنامه کیهان و انتخاب شده از اظهارات ظریف در جمع نمایندگان مجلس بود. کیهان در تاریخ ۱۳۹۲/۷/۱۶ با اشاره به اظهارات نمایندگانی که در این جلسه بودند در صفحه اول خود با فونت درشت به نقل از ظریف نوشته بود: مکالمه روحانی با اوباما و دیدار من با جان کری نابجا بود.

اظهار صریح وزیر امور خارجه درباره محرمانه بودن جلسه اما با واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مواجه شد. سید حسن نقوی حسینی در نطق خود در جلسه علنی مجلس در واکنش به اظهارات ظریف گفت.

در اینجا لازم است دو نکته در مورد حضور آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی اشاره کنم: اول اینکه جلسه کمیسیون امنیت ملی نه غیرعلنی بود و نه محرمانه. بنابراین با حضور نمایندگانی از برخی از کمیسیون‌های دیگر جلسه برگزار شد و دوم اینکه بنده مطالب رسانه‌ها از جمله روزنامه کیهان را تکذیب نکردم، بلکه عرض کردم این مطالب در گزارش مکتوب کمیسیون نبود اما عرض نکردم این مطالب تکذیب می‌شود.[۳]

اما این تنها کمردرد ظریف نبود؛ او هنگامی که چند روز بعد به ژنو رفت، دوباره کمردردش عود کرد و مجبور شد برای مذاکرات هسته‌ای از ویلچر استفاده کند و در طول مسیر نیز به صورت درازکش به سفر ادامه داد.[۴]

۳. صالحی و بیماری گوارشی

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره دومین عمل جراحی علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: عمل دوم آقای صالحی دقایقی پیش با موفقیت پایان یافت و ایشان در حال حاضر در ریکاوری هستند.

گفتنی است علی اکبر صالحی به دلیل مشکل گوارشی (کولیت روده) در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و یک بار تحت عمل جراحی داخلی قرار گرفت. کمالوندی پیش از این گفته بود که به دلیل اینکه در زمان کولونوسکپی، روده آقای صالحی دچار پارگی شد، تحت عمل جراحی دوم قرار گرفته است.

سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرد که علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال یک روز پرکار دچار عارضه جسمانی شد و بلافاصله به بیمارستان انتقال و پس از معاینه و تشخیص پزشکان تحت عمل جراحی قرار گرفت.[۵]

در همان زمان، برخی رسانه ها اعلام کردند که به دلیل قصور پزشکی و مشکلاتی در انجام کولونوسکوپی، جراحی دوم روی صالحی صورت گرفته است که البته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این موضوع را رد کرد و در این باره افزور: «معمولا برای سنین بالای ۴۵ سال در فاصله زمانی هر ۱۰ سال لازم است که آزمایشاتی در مورد معده و روده انجام شود که دکتر صالحی نیز به منظور انجام این آزمایش به بیمارستان مراجعه کرده بود و بروز درد و ترشحاتی هنگام آزمایش کولونوسکوپی موجب شد تا وی در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گیرد.»[۶]

۴. نعمت زاده و مسخره کردن پزشکان ایرانی

یکی از خبرسازترین بیماری‌های مسئولین دولتی مربوط به وزیر صنایع بود که عمل گوش او در رسانه‌ها سروصدای زیادی به راه‌انداخت و دلیل این سروصدا هم مسخره‌کردن صنعت پزشکی ایران توسط نعمت زاده بود.

در خبرها آمده بود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت بعد از گذراندن تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۳ در آلمان و انجام عمل پیچیده گوش به ایران بازگشته است. وی روز شنبه در دیدار با معاونان و مدیران وزارت صنعت شرکت کرد و در این جلسه دلیل سفر خود به آلمان را انجام عمل پیچیده گوش اعلام کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار گفته بود تکنولوژی این عمل حدود ۸۰ سال آینده به ایران خواهد رسید.[۷]

در جواب این ادعا بسیاری از پزشکان به وزیر صنعت پاسخ دادند و ادعای او را تکذیب کردند. مثلا متصدی زرندی، رئیس بخش کاشت حلزون بیمارستان امیراعلم، تصریح کرد:‌ حتی در زمان جنگ تحمیلی که با بدترین ضایعات گوش مواجه بودیم، بیماران به خارج از کشور اعزام نشدند و اعمال جراحی در ایران انجام می‌شد.

متصدی زرندی خاطرنشان کرد:‌ اگر کسی شخصاً بخواهد در کشور دیگری عمل کند این مسئله دیگری است، اما اینگونه نیست که ما در ایران نتوانیم عمل جراحی انجام دهیم و درمان فقط در خارج از کشور قابل انجام باشد.[۸]

۵. طیب‌نیا و گرفتگی عروق قلب

علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در نشست هیات دولت، دچار ناراحتی قلبی و به بیمارستان منتقل شد. وی بعد از سه ساعت از بیمارستان مرخص شد. مالک حسینی مدیرکل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه حال آقای طیب نیا خوب است، گفت: در حال حاضر اوضاع جسمی آقای طیب نیا رو به بهبودی است و به توصیه پزشکان معالج، نیاز به استراحت مطلق دارد.

به گفته وی، پزشکان مشکل قلبی علی طیب نیا را گرفتگی عروقی اعلام کردند که با استراحت برطرف می شود.[۹]

۶. محمدرضا صادق و بستری شدن دوباره به خاطر بیماری قلبی

محمد رضا صادق، مشاور رسانه‌ای رییس جمهور، یکی دیگر از دولتمردانی است که چندین بار طعم مراجعه به بیمارستان را چشیده است. وی یکبار در اسفند ماه ۱۳۹۳ و یکبار در تیر ماه ۱۳۹۴ به ترتیب در بیمارستان‌های میلاد و قلب شهید رجایی بستری شد و به همین دلیل چندین روز از فضای کار دور بود. وی در تیرماه به دلیل عمل جراحی قلب چندین روز در بیمارستان بستری شد و پس از این عمل، زیاد خبری از وی در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود.[۱۰]

۷. ربیعی و نوسان فشار خون

آخرین مورد بیماری در اعضای هیئت دولت مربوط به علی ربیعی، وزیر کار، است که در هفته گذشته رخ داد. در روز چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ربیعی که به ‌دلیل کسالت جلسه هیئت دولت را ترک کرده بود، پس از مداوا توسط پزشکان مستقر در پاستور، با صحت و سلامت به هئیت دولت بازگشت. شنیده شده، علت ترک جلسه هئیت دولت توسط ربیعی حرص و جوش های کاری بوده که موجب نوسان فشار خون او در جلسه شده شده است.

همچنین کسالت علی ربیعی وزیر کار موجب شد تا وی سفر امروز به اندونزی برای شرکت در کنفرانس وزرای کار کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی را لغو کند و هیاتی به ریاست محمدتقی حسینی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین‌الملل در این کنفرانس شرکت کردند.[۱۱]

کلام آخر

آنچه ذکر شد تنها بیماری‌های علنی و شدید مسئولین دولتی بود و امکان دارد که طی دو سال گذشته بیماری‌های زیادی گریبانگیر مسئولین دولتی شده باشد که در رسانه‌ها هیچ‌گونه اشاره‌ای به آنها نشده است. بی‌انصافی است که تلاش‌های زیاد برخی از وزرا در هنگام خدمتشان را نادیده بگیریم و تمامی این بیماری‌ها را ناشی از ضعف جسمانی و پیری بدانیم، اما باید توجه داشت که هیئت دولتی که میانگین سنی‌اش نزدیک ۶۰ سال است، قطعا با هیئت دولتی که میانگینی بسیار پایین‌تر دارد، قابل مقایسه نیست و واضح است که هرچه سن انسان و بخصوص مدیران یک کشور بالاتر برود، بیماری‌های بیشتری نیز بر آنان عارض می‌شود و در نتیجه کارآیی فرد برای انجام خدمت پایین می‌آید.



[۱]- http://jahannews.com/vdcgzt۹wqak۹zq۴.rpra.html

[۲]- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۴۰۶۰۴۰۰۱۳۴۶

[۳]- http://www.rajanews.com/news/۱۵۳۳۷۵

[۴]- http://www.jomhouriat.ir/fa/content/۴۵۲۴/

[۵]- http://fararu.com/fa/news/۲۳۳۱۴۴/

[۶]- http://www.jamejamonline.ir/newspreview/۱۹۴۵۱۳۸۵۲۳۹۱۰۸۸۰۰۸۶

[۷]- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۱۲۴۰۰۱۱۹۵

[۸]- http://jahannews.com/vdcjaietyuqei۸z.fsfu.html

[۹]- http://sedayiran.com/fa/news/۷۹۸۵۱/

[۱۰]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/۴۵۳۹۵۰/

[۱۱]- http://jahannews.com/vdch۶inkq۲۳nmkd.tft۲.html


منبع:دیدبان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس