کد خبر 489189
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹

وزرای خارجه انگلیس و بحرین کلنگ احداث پایگاه نظامی دائمی بریتانیا در منامه را به زمین زدند.

 به گزارش مشرق، «فلیپ هاموند» و «خالد بن احمد آل خلیفه»‌ به ترتیب وزرای خارجه انگلیس و بحرین با حضور در مراسم جشن آغاز احداث پایگاه نظامی دائمی بریتانیا در منامه، رسما کلنگ این پروژه را به زمین زدند.

خبرگزاری رسمی بحرین «بنا» شب گذشته در خبری اعلام کرد که هاموند و آل خلیفه در مراسم جشن آغاز عملیات احداث مقر «تسهیلات دریایی بریتانیا در پادشاهی بحرین» حضور پیدا کردند.

کلنگ زنی احداث پایگاه دائمی نظامی انگلیس در منامه +عکس

آل خلیفه در سخنانی در مراسم احداث پایگاه نظامی انگلیس در کشورش گفت: احداث مقر تسهیلات دریایی انگلیس در بحرین، تعهد و پایبندی انگلیس به بحرین و کل منطقه را تثبیت می‌‌کند. این امر به نوبه خود می‌تواند شراکت بین دو کشور دوست را تقویت کند.

از طرفی دیگر «فلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز با تاکید بر عزم کشورش در تقویت روابط با پادشاهی بحرین در همه زمینه‌ها، روابط بین منامه و لندن را مهم توصیف کرد.

تلویزیون بی‌بی‌سی عربی نیز در گزارشی اعلام کرد که احداث اولین پایگاه نظامی دائمی انگلیس در منطقه خاورمیانه آغاز شد. انگلیس از سال 1971 تا کنون در منطقه حضور دارد.

بر اساس این گزارش، مراسم جشن آغاز عملیات احداث پایگاه «اچ‌ام‌اس‌» الجفیر در بندر سلمان در منامه با حضور شماری از مقامات نظامی انگلیس روز گذشته (شنبه) برگزار شد.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان روز شنبه در نشست امنیتی منامه در پایتخت بحرین با بیان اینکه لندن در کنار متحدان عرب خود ایستاده و کاملا از آن‌ها حمایت می‌کند، افزود: «می‌خواهم بر تعهد بریتانیا بر امنیت شرکای سنتی‌مان در خلیج (فارس) تأکید کنم. همانطور که پارسال هم گفتم، "امنیت شما، امنیت ماست." این حرف آن موقع هم درست بود، الان هم درست است.»

وی با تأکید بر تعهد لندن بر امنیت شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس، گفت: «تا چند ماه دیگر سند "راهبرد خلیج (فارس)" خود را که در آن چشم‌انداز روابط بریتانیا با شرکایش در خلیج (فارس) برای 20 سال دیگر تعیین شده، منتشر خواهد شد. از جمله موارد آن، نحوه عملیاتی کردن تعهداتمان برای حضور نظامی پایدارتر در منطقه، چه روی زمین، چه در دریا و چه در آسمان است.»

او در ادامه گفت انگلستان قصد دارد اوایل دهه آینده میلادی دو ناو هواپیمابر خود را که اکنون در حال ساخت هستند را همراه با جنگنده‌های اف-35 در خلیج فارس مستقر کند.

انگلیس سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد در بحرین پایگاه نظامی دائمی احداث کند. برخی از کارشناسان با توجه به سیاست گردش به شرق آمریکا و احتمال کاهش حضور این کشور در منطقه خاورمیانه، اینطور گمانه زده‌اند که احتمال دارد انگلستان جایگزین آمریکا در آب‌های خلیج فارس شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس