جان کری در سخنانی در بنیاد کارنگی تاکید کرد آمریکا در توافق هسته ای به همه آنچه طراحی کرده بود دست یافت.

 به گزارش مشرق، روز چهارشنبه 6 آبان 1394 (28 اکتبر 2015 ) بنیاد کارنگی نشستی با عنوان "افق جهان عرب" برگزار کرد.

جان کری در  این نشست به  تشریح راهبردهای آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخته و توافق هسته ای با ایران را بخشی از این راهبرد عنوان کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت در توافق هسته ای به همه آن چیزی که طراحی کرده بودیم رسیدیم و گفتگوها فقط به موضوع هسته ای خلاصه شده بود.

جان کری به اهمیت راهبردی خاورمیانه برای آمریکا پرداخته و با اشاره به دخالت های آمریکا در این منطقه  افزود آمریکا در خاورمیانه پیگیر سیاست سازندگی است .

وی در بخش پایانی سخنان خود به نشست وین درباره سوریه اشاره کرده و گفت برای نخستین بار ایران هم در این دور از گفتگوها شرکت خواهد داشت.

 

مشروح سخنراني جان کري در بنياد کارنگي در ادامه می آید.

***

هفته آینده، بیستمین سالروز قتل اسحاق رابین است که بدست فردی افراطی که ادعا می کرد دارد خواست خدا را اجرا می کند به قتل رسید.

پس از تشییع جنازه وی، حسین شاه اردن که زمانی دشمن رابین بود برای صلح اقدام کرد. حسین شاه اردن گفت: " بیائید سکوت نکنیم ، بیائید با صدای بلند پایبندی خود را به صلحی پایدار فریاد بزنیم و به آنانی که در تاریکی به سر می برند و دشمن زندگی هستند بگوییم ما تا آخر ایستاده ایم".

فراتر از خشونتی که خاورمیانه را در بر گرفته انسانیت وجود دارد. هم اکنون مردمی که در خاورمیانه زندگی می کنند همچون خود ما خواهان صلح و آرامش برای خودشان و برای نسل های آینده هستند و فراتر از همه پیچیدگی هایی که در منطقه هست یک مسئله اساسی هم وجود دارد. در خاورمیانه افرادی هستند که تلاش می کنند زخم های کهنه را همچنان تازه نگه دارند و یا زخم های تازه ای را ایجاد کنند و در مقابل افرادی هم هستند که تلاش می کنند زخم ها را التیام بدهند و آینده را بسازند.

درگیری بین نابودگران و سازندگان همه جوانب سیاست آمریکا را در خاورمیانه تشکیل می دهد و همچون چسبی برای کنار هم نگاه داشتن اجزاء راهبرد آمریکا در منطقه عمل می کند.

دخالت های آمریکا در انتخابات تونس، تشکیل ائتلاف ضد تروریست ها، دخالت در درگیری فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی و فرو نشاندن خشونت ها در مسجد الاقصی و نیز پی ریزی بنیادهایی برای امنیت و رفاه در منطقه، همه مصداق هایی از راهبرد آمریکاست در منطقه خارمیانه است.

هدف آمریکا حصول اطمینان از این نکته است که سازندگان و التیام دهندگان در منطقه بتوانند فرصتی برای انجام وظیفه خود داشته باشند.

صداهایی در آمریکا شنیده می شود مبنی بر اینکه ما هم اکنون در آستانه خودکفایی منابع انرژی قرار داریم پس چرا خاورمیانه را رها نمی کنیم و این منطقه را به حال خود رها نمی کنیم؟

چنین کاری از اساس با منافع آمریکا در تضاد است و باید به خاطر داشته باشیم نزدیک ترین متحدان ما از جمله اسرائیل و برخی کشورهای عربی در خاورمیانه هستند.

در پی حملات تروریستی یازده سپتامبر سال 2001  تهدیدی منطقه ای به سرعت به تهدیدی جهانی تبدیل شد. هم اکنون هم عقاید و آراء تروریست ها را در رقه و موصل می توان در میان جوانان شهرهای مینه آپولیس و میسی سی پی یافت. همچنین از این نکته آگاهی داریم که حوادث منطقه خاورمیانه در همه قاره ها برداشت ها و گمانه زنی هایی دارد. زیرا ملت های همه قاره ها با توجه به ریشه های معنوی و قومی که از آن منطقه باستانی با خود دارند از حوادث آن تاثیر می پذیرند. به هر نقطه ای از جهان که سفر می کنم می گویند فکری به حال خاورمیانه کنید.

تامین انرژی تنها یکی از منافع ما در خاورمیانه است. اهمیت این منطقه فراتر از نفت است و به همین علت ما داریم تلاش می کنیم ملت ها را با هم متحد کنیم و آینده را بسازیم. بنیاد کارنگی هم مناسب ترین زمان را برای آغاز طرح تازه ی خود مبنی بر (افق های پیش روی دنیای عرب) انتخاب کرده است.

جاذبه های گردشگری، جمعیت جوان کشورها و اشتیاق آنان برای همکاری و داد و ستد با آمریکا را می توان مبنای سرمایه گذاری دراز مدت قرار داد و با کمال خوش بینی به آینده منطقه خاورمیانه امیدوار بود.

اگر از این همه انرژی و جاه طلبی به درستی استفاده شود می توان آینده این منطقه را در اختیار گرفت چراکه جوانان و ملت های خاورمیانه با دنیا ارتباط مستقیم برقرار می کنند و همه آن چیزی را که در غرب در دسترس ملت هاست از دولت های خود طلب می کنند. لذا باید از این فرصت های بزرگ به خوبی استفاده و بهره برداری کرد.

دولت ها در منطقه به خوبی از سرمایه های انسانی خود بهره نمی گیرند. برای مثال از هر چهار زن در خاورمیانه فقط یک نفر در اقتصاد مشارکت دارد و نرخ بیکاری در کشورها بالای 25 درصد است. در آمریکا میانگین سنی افراد 35 سال است درحالی که در خاورمیانه و شمال آفریقا میانگین سن جامعه 25 سال برآورد می شود. در بیشتر کشورهای منطقه بین 60 تا 65 درصد افراد جامعه زیر 30 تا 35 سال سن دارند. بنابراین آینده این کشورها به انتخاب این زنان و مردان جوان بستگی دارد. هر یک از این افراد خود بیانگر فرصت و یا چالشی برای کشور و منطقه است. مرز بین خشم و فرصت است که آینده را رقم می زند.

تنها راه پیش روی دولت های منطقه آن است که ابتدا در سیاست های داخلی خود بازنگری کنند و در کنار آن به اقتصاد کلان جهانی نیز توجه کافی داشته باشند و تصمیم های خیلی سختی را اتخاذ کنند. زیرا دیگر نمی توان وانمود کرد داریم کار می کنیم. دانشجویانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند باید در کنار مسائل تئوری کار هم یاد بگیرند و این وظیفه دولت هاست که فضا را برای آنان مهیا سازند. همین اتفاق دقیقا دارد در آمریکا و هر کشور پیشرفته دیگری می افتد. دختران و زنان باید فرصت شغلی و تحصیل برابر داشته باشند. جوامع مدنی باید فضای کافی در اختیار داشته باشند تا ایده های نو خلق کنند، از اصلاحات حمایت کنند و رهبران خود را وادار به پاسخگویی نمایند.

آمریکا عمیقا به آینده ی منطقه باور دارد و به همین علت است که خود را به شدت درگیر کرده است.

این سیاست آمریکا مختص یک کشور یا منطقه خاص نیست بلکه همه منطقه را شامل می شود.

هم اسرائیل، هم فلسطینی ها و هم مردم در غزه همه باید امنیت داشته باشند و احساس آرامش کنند.

اگر سازندگان بخواهند موفق شوند باید از خطرهایی که از جانب تروریست ها، فرقه گرایی، خشونت و سلاح های کشتار جمعی آنان را تهدید می کند محافظت شوند و راهبرد امنیتی آمریکا در منطقه دقیقا به گونه ای طراحی شده که با هر یک از خطرهای ذکر شده به مقابله می پردازد.

تاکید رئیس جمهور اوباما مبنی بر گفتگو برای حل و فصل موضوع برنامه هسته ای ایران هم در همین راستا بود.

توافق هسته ای محدودیت های بی سابقه ای را برای فعالیت های هسته ای ایران قرار داده است.

ده روز پیش توافق شکل رسمی به خود گرفت و فرآیند اجرا آغاز شد. ایران باید بر همین اساس دوسوم از سانتریفیوژهای فعال خود را برچیند، 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده اش را از کشور خارج کند ، هسته مرکزی رآکتور پلوتونیم خود را از بین ببرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بر همه این اقدام ها نظارت داشته باشد. تا وقتی که آژانس همه این مراحل را راستی آزمایی نکند هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد. و اما انگیزه های زیادی هم برای ایران ایجاد شده تا به تعهداتش پایبند بماند. همانگونه در طول 18 ماه گفتگو پایبندی خود را به اثبات رساند و حالا نزدیک به دو سال از پایبندی ایران به توافق موقت می گذرد. و هرگز موردی از نقض تعهد و یا پایبند نماندن ایران مطرح نشده زیرا از ابتدا به تعهدهایش گردن نهاد.

اطمینان کامل دارم و قاطعانه می گویم اگر ایران سلاح هسته ای نداشته باشد و یا به قابلیت ساخت سلاح هسته ای دست پیدا نکند آمریکا، متحدان ما و همه دنیا ایمن تر خواهند شد. همانگونه که دستگاه های اطلاعاتی و نظامی تاکید کرده اند با وجود اقدام های شفاف سازی و راستی آزمایی موجود اگر ایران برای ساخت سلاح هسته ای اقدام کند آمریکا این نقض تعهد را کشف خواهد کرد.

وقتی داشتیم مذاکره می کردیم گمانه زنی هایی درباره ی آینده روابط دوجانبه در سایه توافق هسته ای مطرح گردید و اینکه آیا این امکان وجود دارد که توافق هسته ای راه را برای همکاری گسترده تر هموار سازد. برخی از این چشم انداز استقبال و برخی هم اعلام خطر کردند. لذا با صراحت می گویم به همه آن چیزی که طراحی کرده بودیم رسیدیم و گفتگوها فقط به موضوع هسته ای خلاصه شده بود. این کار درستی بود خواه باب همکاری های بیشتر گشوده شود خواه نه.

درباره آینده فرضیه سازی نمی کنم و رویکرد خود را بر اساس حقایق آشکار و قابل مشاهده تنظیم خواهم کرد.

هم اکنون داریم می بینیم ایران دارد به درگیری های قومی و فرقه ای در منطقه دامن می زند. و دارد شهروندان آمریکا را که از نظر ما بیگناه هستند بدون داشتن دلیل و توجیه قانونی بازداشت می کند. به همین علت ما داریم نزدیکتر از گذشته با شرکایمان در منطقه خلیج (فارس) و اسرائیل همکاری می کنیم. در حقیقت همکاری های بی سابقه نظامی و اطلاعاتی با اسرائیل آغاز کرده ایم و ساز و کارهایی را اجرا می کنیم که سازمان های تروریستی همچون حماس و حزب الله نتوانند کمک های مالی مورد نیازشان را از ایران دریافت کنند. همچنین از حق اسرائیل در دفاع از خود با قدرت پشتیبانی می کنیم. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) هم همچون گذشته از کمک های آمریکا بهره مند خواهند شد.

خشونت و درگیری باید متوقف شود. در عین حال وضعیت موجود در بیت المقدس هرگز قابل تغییر نیست.

تروریست های داعش دارند انواع جنایت ها را از جمله اعدام غیرنظامیان بر پایه عقاید مذهبی شان، قتل خبرنگاران و روزنامه نگاران ، قاچاق ، تجاوز به عنف و غیره مرتکب می شوند.

سرکرده های داعش تروریست هایی را که ابراز ندامت می کنند به فجیع ترین شکل ممکن سر می برند. آنان آثار باستانی دو هزار ساله را که بخشی از تاریخ بشر است در شهر پالمیرای سوریه تخریب و نابود می کنند. فردی را که 50 سال عمرش را صرف حفاظت از آثار باستانی کرده بود سر بریدند.

رئیس جمهور اوباما تصمیم گرفته است با افزایش کمک ها به دولت و ارتش عراق، توان نظامی نیروهای عراقی را همزمان با شدت بخشیدن به حمله های هوایی ائتلاف به مواضع داعش، ضد تروریست ها به کار بگیرد.

برای شکست دادن داعش جنگ در سوریه باید خاتمه پیدا کند و این هدف غایی آمریکاست. برای پایان دادن به بحران در سوریه بشار اسد رئیس جمهور این کشور باید کنار گذاشته شود و برای همین منظور نشستی در وین برگزار خواهد شد که برای نخستین بار ایران هم در این دور از گفتگوها شرکت خواهد داشت.

منبع: ایران هسته‌ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس