سنگرسازان بي سنگر عنوان نيروهاي جهاد سازندگي و از جمله نام هاي آشنا براي رزمندگان اسلام است که در دوران دفاع مقدس و در راه اعتلاي نظام و ميهن اسلامي جان خود را در طبق اخلاص قراردادند.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از روابط عمومي موسسه جهاد نصر، در سلسله عمليات بزرگ رزمندگان اسلام، عمليات بيت المقدس که در منطقه اي به وسعت شش هزار کيلومتر مربع در دهم ارديبهشت ماه سال 1361 برگزار گرديد، از جايگاه خاصي برخوردار است.
اين عمليات که درسه مرحله و طي 25 روز انجام شد در سوم خرداد همين سال به آزادسازي خرمشهر منجر و موجب تعجب جهانيان شد و از اين زمان به بعد نتيجه جنگ را به نفع رزمندگان اسلام تغيير داد.
نيروهاي جهاد سازندگي که مهندسي رزمي اين عمليات را بر عهده داشتند توانستند با وارد عمل کردن 300 دستگاه لودر و بولدوزر موفق به احداث 700 کيلومتر راه و 500 کيلومتر خاکريز در مناطق عملياتي بيت المقدس شدند.
با شروع عمليات بيت المقدس و پيشروي رزمندگان اسلام ، ارتباط و تدارک و ترابري نيروهاي رزمنده از طريق اتصال جاده خرمشهر و آبادان به هم، از مسايل مهمي بود که نيروهاي جهاد سازندگي در منطقه دارخوين با احداث جاده اي به طول 17 کيلومتر در دوطرف رودخانه کارون اين کار را انجام دادند.
اين اقدام موثر جهاد سازندگي علاوه بر شبکه راههاي گسترده اي است که در اين عمليات به طول 700 کيلومتر احداث شده بود.
وضعيت محورهاي عملياتي بيت المقدس نشان مي دهد که در همه محورها رزمندگان اسلام مجبور به عبور از رودخانه و يا باتلاق بودند و بر اين اساس فراهم کردن امکانات زدن پل
بر روي رودخانه کارون ، کرخه نور و نيسان از مسايل درجه اول بود.
جهادگران جهاد سازندگي در اين عمليات موفق به ساخت 9 پل عبور نفر پياده و خودرو سبک از انواع بشکه اي و پل سبک و پل بسيار ابتکاري يونوليتي شدند که از اين تعداد يک پل بر روي رودخانه نيسان، دو پل در کرخه نور، يک پل لوله اي در باتلاق نورد و يک پل دوبه اي براي عبور ماشسن آلات سنگين بر روي رودخانه کارون استفاده شد.
از 500 خاکريز احداث شده توسط سنگرسازان بي سنگر جهادد سازندگي در عمليات بيت المقدس، احداث سه خاکريز از همه مهمتر بود که يکي از آنها در دومين مرحله عمليات و در امتداد جاده حسينيه به طول 20 کيلومتر در يک شب بود که اصولا موفقيت اين مرحله از عمليات در گرو احداث سريع اين خاکريز بود.
مورد بعدي خاکريزهاي حساسي بود که در کنار باتلاق نزديک به خرمشهر نرسيده به جاده آسفالت، زير آتش بسيار شديد دشمن و با تقديم شهدا و مجروحين بسيار انجام گرفت.
خاکريز مهم و حياتي ديگر که در شب آخر عمليات و در امتداد مرز ايران و عراق احداث گرديد در حوالي طلوع آفتاب و با قطع جاده آسفالته خرمشهر به بصره ، محاصره خرمشهر را تکميل کرد و ساعتي بعد نيروهاي عراقي شروع به تسليم شدن کردند و پيروزي مهم آزادي خرمشهر رقم خورد.
ايجاد سات موشکي براي پدافند هوايي براي استقرار موشکهاي زمين به هوا در منطقه عملياتي و در نزديکترين نقطه به دشمن که در نتيجه زمينه انهدام دهها هواپيماي جنگنده دشمن را فراهم کرد و ايجاد تعميرگاههاي ثابت در تمامي جبهه ها و اعزام واحدهاي سيار تعميراتي که در خطوط مقدم خدمات فني ارايه مي کردند از جمله اقدامات موثر جهاد سازندگي در منطقه عملياتي بيت المقدس بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس