کد خبر 488042
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰

نتیجه رسوایی خودروهای دیزلی برای کمپانی «فولکس واگن» فاجعه‌بار‌ترین خسارت در طول ۱۵ سال اخیر بوده است. این ضرر خالص ۱.۷ میلیارد یورویی در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است.

فولکس‌واگن در جست‌وجوی آبروی از دست رفته

به گزارش مشرق، نتیجه رسوایی خودروهای دیزلی برای کمپانی «فولکس واگن» فاجعه‌بار‌ترین خسارت در طول ۱۵ سال اخیر بوده است. این ضرر خالص ۱.۷ میلیارد یورویی در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده است. بر همین اساس مسوولان این شرکت هشدار دادند که رسوایی تقلب در سنجش گازهای گلخانه‌یی خودروهای این شرکت می‌تواند سود آن را در سال جدید به طرز قابل ملاحظه‌یی کاهش دهد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، آخرین گزارش درباره میزان تولید این شرکت نشان می‌دهد که در سه ماهه آخر امسال ۳.۴۸ میلیارد یورو ضرر کرده است. این میزان ضرر کمی بیشتر از خسارت ۳.۳ میلیارد یورویی است که تحلیل‌گران بلومبرگ پیش‌بینی کرده ‌بودند. پس از افشای رسوایی شرکت فولکس واگن این شرکت اعلام کرد که حاضر است خودروهای فروخته شده را تعمیر کند. در نتیجه برای تعمیر خودروها چیزی حدود ۶.۷ میلیارد یورو هزینه شد. این میزان هزینه بیشتر از هزینه ۶.۵ میلیارد یورویی است که حسابداران شرکت برای تعمیر تمامی خودروهای فروخته شده محاسبه کرده بودند.

با جمع‌بندی تمامی هزینه‌های صورت گرفته، سخنگوی این شرکت روز گذشته به سهامداران اعلام کرد که این شرکت ۱.۷ میلیارد یورو سود خالص را از دست داده است. این میزان ضرر را باید در مقابل سود ۲.۹ میلیارد یورویی در نظر گرفت که در زمان مشابه سال گذشته به حساب این شرکت واریز شد.

سود عملیاتی به دست‌ آمده برای این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی چیزی حدود ۱۲.۷ میلیارد یورو بوده است. با این حال به نظر نمی‌رسد که دستاندرکاران و کارمندان این شرکت امیدی به دست‌یابی سود همانند سال گذشته داشته باشند، چرا که این گروه تولیدی در سال جدید خودشان را برای یک «ضرر قابل توجه» آماده کرده‌اند.

ماتیاس مولر، مدیر سابق اجرایی فولکس واگن سعی می‌کند تا وضعیت این شرکت را سفید و مثبت نشان دهد. او در این باره گفت: «همه تلاش و توان خود را به کار می‌بندیم تا اعتماد از دست رفته گذشته را بار دیگر به این شرکت بازگردانیم.»

او پس از انتشار خبر جنجالی درباره فولکس واگن مسوولیت «تقلب و ناراستی» در عرضه خودروهای دیزل این کارخانه و خسارت بسیاری که ممکن است بر اقتصاد آلمان تاثیر بگذارد را بر عهده گرفت. وینترکورن در نامه استعفای خود تاکید کرده است که از نابه‌سامانی بخش‌های زیر دست خود بی‌خبر بوده و در رسوایی اخیر شخصا نقشی ایفا نکرده است.

  آغاز دومینوی مصیبت‌های فولکس

«فولکس واگن» در زبان آلمانی به معنی «خودروی مردم» است. تا قبل از بروز رسوایی برای شرکت فولکس واگن، این کمپانی بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی اروپا قلمداد می‌شد. آدولف هیتلر در زمان جنگ جهانی دوم از فردیناند پورشه تقاضا کرد که خودرویی طراحی کند تا تمامی مردم آلمان قدرت خرید آن را داشته باشند. حالا این کمپانی این توانایی را دارد تا خودروهایی طراحی کند که در تمامی دنیا به فروش برسد.

هجدهم سپتامبر گذشته یک سازمان محیط زیستی امریکایی گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه شرکت فولکس واگن با دست کاری قطعات خودرو میزان آلایندگی خودروهای دیزلی‌اش را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. به گزارش این سازمان اتومبیل‌های فولکس واگن از محدوده قانونی ۴۰ برابر بیشتر به تولید اکسیدهای نیتروژن می‌پردازند. این گاز موجب دچار شدن افراد به آسم و دیگر مشکلات تنفسی می‌شود.

این اتهام مربوط به ۴۸۲ هزار دستگاه اتومبیل دیزلی به فروش رفته از سال ۲۰۰۸ این شرکت در ایالات متحده می‌شود. پس از انتشار این گزارش دومینوی مصیبت‌ها برای کمپانی فولکس واگن به راه افتاد. نقطه اوج این رسوایی زمانی بود که مسوولان این کارخانه اعلام کردند که ۱۱میلیون خودرو در سطح جهان از سوی این شرکت به فروش رفته است که از زیر دست نرم افزارهای کنترل کیفیت خارج شده‌اند.

از زمان انتشار گزارش ۱۸ سپتامبر سهام این شرکت ۳۵ درصد از ارزش واقعی خود را از دست داده و سقوط قابل توجهی را متحمل شده است. برخی تحلیل‌گران برآورد می‌کنند که میزان کل ضرر این شرکت چیزی حدود ۳۰ میلیارد یورو خواهد بود. در مقابل این شرکت اعلام کرد که میزان ضرر این گزارش برای شرکت در حال حاضر قابلیت محاسبه ندارد و در آینده تاثیر آن مشخص خواهد شد.  وزارت دادگستری امریکا در همین زمینه یک پرونده جنایی علیه این شرکت در ایالات مختلف به راه انداخته و قرار است این شرکت را به عنوان « تبلیغ دروغین درباره خودروهای سوخت پاک» تحت پیگرد قانونی قرار دهد. در همین زمینه گزارش سه ماهه چهارم شرکت نشان داد که « خطرات قانونی پیش رو می‌تواند اتهامات قابل توجهی را منجر و در نهایت بر روند سود مالی شرکت تاثیر بگذارد.»  در حال حاضر نرخ خالص دارایی‌های این شرکت از ۲۱.۵ میلیارد یورو به ۲۷.۸ میلیارد یورو رسیده است. دلیل این سود و افزایش دارایی‌ها نیز صرفا به افزایش فروش سهم در بخش موتورهای سوزوکی تولید کارخانه اتفاق افتاده است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، مولر که پس از استعفای مارتین وینترکورن مدیریت فولکس واگن را به عهده گرفت در آینده باید خودش را برای آینده پیچیده‌تری آماده کند. او پس از به دست گرفتن اداره این شرکت اعلام کرد که تمامی هزینه‌های اضافی این شرکت لغو خواهد شد و شرکت برای تعمیر خودروهای فروخته شده تمام توان خود را به کار خواهد گرفت. او پیش از این مدیر بخش تولیدی پورشه بود. از این رو به نظر هیات‌مدیره فولکس «قدرت سفت و سخت او می‌تواند این رسوایی را به راحتی در طول دو تا سه سال آینده مدیریت کند و آرامش را به کمپانی بازگرداند.»

روزنامه تعادل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    سایپا وایران خودرو چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس