به گزارش مشرق به نقل از ايسنا ، فريبرز عربنيا ـ بازيگر کشورمان ـ در برنامهي شامگاه 6 خرداد ماه «هفت» ، که براي دومينبار حضور پيدا کرده بود، سخنانش را با بحث دربارهي بازتابهاي رسمي و غيررسمي حرفهايش در برنامهي هفته گذشته، آغاز کرد.
اين بازيگر سينما و تلويزيون با بيان اينکه ريشهي بحثها و حرفهاي هفتهي گذشتهاش کاملا قابل دفاع است،يادآور شد: هفته پيش اين مطلب را گفتم و اين هفته نيز آن را تکرار ميکنم که به هيچ وجه ادعا ندارم حرفهاي من کاملا درست است. اما ريشه بحثهايم همچنان قابل دفاع است و هدف من مطرح کردن بحثهايي است که در حوزه فرهنگ مغفول مانده است.
وي ادامه داد: به نظرم بعضي با شيطنتها از مدار انصاف خارج شده و گروهي عمدا صورت مساله را پاک کردن و خواستند اين موضوع را مخدوش کنند.
اين بازيگر در ادامه در پاسخ به کساني که به او گفته بودند « چرا از سخنان مقام معظم رهبري براي توجيه سخنانت استفاده کردهاي» عنوان کرد: «دوستاني» ـ که شما ميتوانيد از اين دوستان تعبير ديگري بکنيد ـ، از من ايراد گرفتند که چرا تو براي چنين بحثي از سخنان مقام معظم رهبري هزينه کردي. گروهي از اين هم فراتر رفته و اشاره من درباره واژههايي مانند عدالت و اعتدال را نشانهاي بر اين گرفتند که من را منتسب به جناب آقاي رئيس جمهور کنند.
عربنيا با تاکيد بر اينکه، من خادمي براي فرهنگ اين کشور است، تصريح کرد:صحبت من درباره مسؤولان و تکاليف حقوق بازيگر بود، بنابر اين بود که بفهميم بازيگر پيش از هر چيز يک آدم فرهنگي است. من خودم را سرباز سياستهاي جمهوري اسلامي نميدانم؛ من خادم و مهرهي فرهنگي براي خدمت به فرهنگ اين مرز و بوم هستم.
وي با اشاره به صحبتهايي که از مقام معظم رهبري عنوان کرده بود گفت: بايد متوجه باشيم که من اگر از کلام مقام معظم رهبري مثال ميآورم در واقع از شخصيت فرهنگي ايشان استفاده ميکنم. عاليترين مقامي که کشور را رهبري فرهنگي ميکند، کيست؟ فرمانهاي لازم الاجرا در کشور از آن کيست؟ آيا جزء اين است که تمام اين مسائل توسط ايشان انجام ميشود؟ ما خطوط قرمزمان را بر اساس پذيرفتن رهبري ايشان به عنوان هدايتگر سياستهاي فرهنگي کشور و التزام به رعايت قوانين ميفهميم.
عربنيا توضيح داد:هدف من اين بود که بگويم وقتي کلام مشخص و خطوط قرمز بر اساس کلام مشخص ميشود، چگونه در همه موارد اين خطوط به سليقه شخصي تبديل ميشود.
عربنيا با بيان اين که در طول 20 سال گذشته از هيچ شخصي در انتخاباتها حمايت سياسي نکرده است عنوان کرد: حدود 20 سال است که مردم مرا بهعنوان خدمتگزار در حوزه فرهنگي ميشناسند، اگر کسي در اين 20 سال از من ديده است که از فردي حمايت سياسي در انتخاباتهاي گوناگون کنم، بگويد. البته اين حرف من به معناي بيتوجهي به امر سياست نيست، بلکه اين حرفها را به عنوان کسي که تا به حال هيچ اظهارنظر سياسي نکرده است، ميگويم.
اين بازيگر سينما ادامه داد: چون اين بحث به وجود آمد، براي اولين بار ميگويم «راي من در زمان انتخابات به آقاي احمدينژاد نبوده است» اما اگر هم بود، اين جفا به صحبتهاي فرهنگي يک فرد فرهنگي است که واژههايي مانند عدالت را به يک مقام سياسي منتسب کنند.
وي با انتقاد از کساني که چنين مسائلي را مطرح ميکنند اظهار کرد: جرياناتي هستند که نميخواهند مسائل اساسي از مسائل فرعي مشخص شود و سعي ميکنند از آب گل آلود ماهي بگيرند. من شان هنرمند را اجل از سياست زدگي ميدانم، چون سياستمدار فردي است که بعضا از قدرت و پول براي تحکيم منافع فردي و گروهي و استيلاي آن بر منافع ديگران استفاده ميکند. اما هنرمند اصيل فقط به دنبال ايجاد اتحاد و گفتوگو ميان فرهنگهاي مختلف و ايجاد بستر براي زندگي بهتر است.
عرب نيا با بيان اين که منظور من اين نيست که فرهنگيان بايد به سياست پشت کنند خاطر نشان کرد: در کشور ما پشت کردن به سياست شدني نيست، اما رفتار سياسي و سياستزدگي با هوشياري يک هنرمند در فهم تاثير سياست در حوزه کارياش کاملا متفاوت است. پس من شان يک بازيگر را اين گونه ميبينم که از طريق تخصص و عشقش نسبت به مردم و سرزمين تکثير شود. اين تکثير هم به واسطه نقشهاي مختلف و هم به واسطه تاثير او بر فرهنگ کشورش انجام ميشود.
بازيگر سريال «مختارنامه» با بيان اين نکته که مقام يک بازيگر، ميراث فرهنگي يک سرزمين است تصريح کرد: اگر قبول داشته باشيم که مقام يک بازيگر به عنوان ميراث فرهنگي يک سرزمين محسوب ميشود، پس يک هنرمند واقعي پيش از هر چيز يک انسان مستقل است. به نظر من بزرگترين بلاي عصر فعلي در عرصه هنر اين است که هنرمندان بخواهند خود را به جرياني منتسب کنند و اين مسالهاي است که فاجعه آفريني ميکند.
وي بزرگترين ضرر سينما را حذف جريان سينماي مستقل دانست و بيان کرد: حقيقت آن است که گروهي از تهيه کنندگان به دليل نشناختن فيلمنامه، استانداردها و جرات نداشتن در حرکت به سمت ايدههاي نو، عواملي از بازيگران مشهور را با دستمزدهاي کلان به خدمت ميگيرند، البته آنها هزينهاي که براي دستمزد اين بازيگران مشهور ميپردازند، را نه از فروش فيلم بلکه از کم کردن پول ساير عوامل به دست ميآورند. نتيجه اين ميشود که سينما و عوامل مستقل و کساني که نميخواهند نه زير علم سينماي روشنفکري قرار گيرند و نه زير علم سينماي دولتي، محصور ميمانند. اين مطلب سبب آن ميشود که استعدادهاي درخشاني که ما در زمينههاي مختلف داريم حذف شود.
به گزارش ايسنا، فريبرز عربنيا، همچنين در تبيين دوباره مفهوم عدالت که هفته گذشته به آن اشاره کرده بود و برخي از آن تعابير ديگري کرده بودند، خاطرنشان کرد: هفته قبل گفته بودم که مفهوم «عدالت» مطلق است. منظورم اين بود که نياز به اجراي عدالت، امري مطلق است به نظر من عدالت مانند حاملگي خانمهاست که يا وجود دارد و يا وجود ندارد و نميتوان بينابين در مورد آن صحبت کرد. در کل حرف من اين بود که مفهوم عدالت نسبي است اما نياز به اجراي آن مطلق است.
وي با اشاره به دو نوع اجراي عدالت گفت: در جهان کره خاکي، دو نوع اجراي عدالت وجود دارد، اجراي عدالت مذکر گونه که در آن قواره و تناسب ميان جرم و تنبيه کاملا مشخص است، اما نوع دوم از عدالت، عدالت مونث و يا روح قدار خداوند است که به عنوان مثال اگر يک نفر زنا کند او فقط حبس نميکشد بلکه ممکن است ناگهان صاعقهاي به زندگي او خورده و پسرش سرطان بگيرد.
به گزارش ايسنا، فريبرز عرب نيا همچنين در بخشي از سخنانش به انتقادهايي که مسعود فراستي در هفته گذشته به و او و مباحثش وارد کرده بود گفت: متاسفانه پس از رفتن من از اين استوديو، آقاي فراستي سخناني انتقادي را به شکلي کددار در اذهان مخاطبان کاشت و در مورد آن توضيحي نداد.
وي با اشاره به اين انتقاد که گفته بود «برخي از بازيگران دستمزد خود را با کارگران مقايسه کنند» گفت: در اين زمينه دو نوع ميتوان قضاوت کرد. آيا من بازيگر به دليل آن که دستمزدم از يک کارگر بيشتر است، فروتن نيستم. اگر مقصود شما اين باشد که بايد بگويم همه افراد فروتن نيستند؛ چرا که دستمزد اغلب کارگران در کشور ما پايينترين دستمزد است.
اين بازيگر گفت:اين سخنان حرفهاي نخ نما شدهي کمونيسم است و من از دستمزد خودم صحبت کردم که بگويم ميتوان دستمزدها را در يک تريبون عمومي اعلام کرد. به همين صورت وقتي از دستمزد يک مربي فوتبال حرف ميزنم لازم است که بگويم اين دستمزد با توجه به چرخش اقتصادي که اين ورزش دارد لازم است.
عربنيا با انتقاد از سخناني که فراستي هفته قبل در مورد فيلم «شوکران» با بازي عربنيا زده بود نيز عنوان کرد: صحبت من راجع به بحث ادب، احترام و جوانمردي است. ايشان ميتواند از فيلمهاي من نفرت داشته باشد اما وقتي راجع به «شوکران» واژهاي را به کار ميبرند، بايد يادشان باشد که اين فيلم در زمان نمايش خود، مديران را به تفکر عميقي فرو برد. اين فيلم را ميتوان دوست نداشت اما نميتوان به آن توهين کرد!
بازيگر شوکران در ادامه به کليپ هفتهي گذشتهي «هفت» اشاره کرد و گفت: هفته قبل يک کليپ 15 دقيقهاي از برنامه هفت پخش شد که از افرادي مانند بهروز وثوقي و فردين به عنوان لات کلاه مخملي و غيره نام برده شد. سپس در اين کليپ اشاره شد که اين افراد به سرنوشت تلخي دچار شده و در کنج عزلت از دنيا رفتهاند. آيا با حضور فردي مانند مرحوم فردين نبود که سلطه فيلمهاي هندي در سينماي ما از بين رفت؟ سخن من اين است که وقتي برنامهاي تا اين حد برش دارد، بايد نقدهايش کمي ظريفتر باشد.
فريدون جيراني که از ابتداي برنامه تقريبا ساکت نشسته بود در پاسخ به انتقاد عربنيا بيان کرد: قصد ما به هيچ وجه تحقير شخصيتهاي سينمايي که نام برديد، نبود. به نظر من نه بهروز وثوقي و نه فردين لات نبودند. منظور ما شخصيتهاي داستاني بود و تحليلي که ارايه داديم تحليلي سينمايي بود. معتقدم اين افراد با آن لباسي که در کليپ گفتيم مطرح شدند.
وي افزود: فکر نميکنم در تاريخ تلويزيون در مورد اين ستارههاي معروف سالهاي قبل از انقلاب کسي چنين بحثي کرده باشد. ما تا جايي که توانستيم سعي کرديم که موشکافانه کار کنيم. به نظرم تحليل ما در مورد فردين و ناصر ملک مطيعي در آن مقطعي که بحث ميکرديم، تحليل درستي بود چرا که مساله ما فرديت افراد نيستند، مساله ما شخصيتهايي است که آنها بازي کردند. لازم ميدانم بگويم که معتقدم تاريخ سينماي ايران از سال 1309 شروع شده است و نميتوان اين تاريخ سينمايي را تا قبل از انقلاب ناديده گرفت.
در ادامه فريبرز عرب نيا که گويا از سخنان جيراني قانع شده بود ابراز کرد: وقتي با يکي از مديران فرهنگي صحبت ميکردم تحليل شما را بسيار جسورانه ميدانست. من فکر ميکنم بهروز وثوقي به عنوان کسي که ميراث بازيگري حتي به عنوان درصد کمي به او مديون است، خوب است که موارد خوب و بدش را با هم ببينيم. البته من توضيحات و حرفهاي شما را ميپذيرم.
به گزارش ايسنا، عربنيا در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به کساني که دستمزدهاي بازيگري را در سينماي ايران نامعقول ميداند با ذکر مثالي گفت: گابريل گارسيا مارکز در جايي ميگويد «يک سري از روسهايي که کمونيستهاي ناداني هستند، ميگويند که من خودم را به سرمايهداري فروختم، اما من تعجب ميکنم که آنها به اين مطلب بيتوجهاند که گارسيا مارکز با يک خودکار و چند کاغذ چيزي را از ذهنش روي کاغذ آورده و مردم همه با ميل آن را خريداري ميکند» به نظرم اين پول از هر پولي حلالتر است.
وي ادامه داد: سينما به عنوان هنر عوام شکل گرفت و هنوز هم بار مالي سينما بر عهده طبقات عوام جامعه است که با ميل خود براي ديدن فيلمها پول پرداخت ميکند، به نظرم هنرمندان اصيل، حلالترين درآمدها را دارند.
وي با اشاره به معيارهاي دستمزدهاي بازيگران در سينما اذعان کرد: دستمزد يک بازيگر در سينما تابع شايستگي و توانايي بازيگر، ميزان استقبال از او و چند مورد ديگر است. البته در حال حاضر اين مطالب در سينما ما صدق نميکند و ما بايد به آن سمت برويم. به نظر من قوانين وزارت ارشاد، خانهي سينما و نهادهاي ديگر اگر بخواهد به صورت دستورالعملي باشد، در اين زمينه به هيچ جا نخواهيم رسيد.
بازيگر مختارنامه با اشاره به صحبتهاي هفته گذشتهاش درباره دستمزد 600 ميليوني او در اين سريال گفت: چرا کسي راجع به سريال «مختارنامه» هنوز به صورت کارشناسي صحبت نکرده است که آيا اين سريال عظيم، سرمايه ملي را هدر داده است يا خير؟! من با جرات ميگويم که اين سريال نسبت به عوايدي که براي نظام ما داشته است که حداقل آن بالا بردن استانداردهاي ساخت سريالهاي تاريخي در کشور است، هزينه بسيار کمي داشته است. اگر رقم هزينه اين سريال به ارز جهاني تبديل شود آيا مي توان در ساير نقاط اين کره خاکي چنين سريالي را ساخت؟
به گزارش ايسنا، فريبرز عرب نيا در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين که يکي از مشکلات ما اين است که اجازه قهرمان پروري در فيلمها را نميدهيم عنوان کرد: ما هم در سينما و هم در اجتماع با مسائل تربيتي ميتوانيم افراد و به خصوص کودکان را فرزنداني جسور صاحب حق راي و مايل به کشف ناشناخته تربيت کنيم و يا اين که چنين پروسهاي را به صورت وارونه طي کنيم. راجع به قهرمان پروري در اجتماع بايد از مدرسه، خانواده و رسانه بسيار دقيق جستجو کنيم که چرا وقتي افراد به سن بلوغ ميرسند به فکر تزوير ميافتند.
وي ادامه داد: متاسفانه انگارهاي آموزشي خانواده با مدرسه کاملا متفاوت است و ما اين را در قسمتهاي ديگر اجتماع نيز مشاهده ميکنيم و اين مسالهاي است که باعث تزوير و تضاد در افراد ميشود. مطمئنا چنين شخصي نميتواند در آينده يک قهرمان باشد.
بازيگر فيلم «ضيافت» با اشاره به اين که يکي از ويژگيهاي قهرمان، قدرت «نه» گفتن است، خاطر نشان کرد: وقتي يک کارگردان يا يک مسؤول درخواستي غير تکنيکي يا غير اخلاقي از يک بازيگر دارد نبايد به او ايراد گرفت. بلکه اين مطلب تقصير سيستمي است که او را بله قربان گو تربيت کرده است.
وي با اشاره به مشکلات ديگري که باعث عدم قهرمان پروري در سينما ميشود گفت: به نظر من يکي از بزرگترين مشکلات ما براي عدم قهرمان پروري نفوذ بسيار زياد سياست در عرصه فرهنگ است. وقتي نفوذ سياست در فرهنگ زياد ميشود، قهرمان جرات ورود به حوزههاي مختلف را نخواهد داشت. سياست حوزه پر مخاطرهاي است که بايد در آن همه را راضي کرد.
اين بازيگر سينما به طور کلي در مورد موانع رسيدن قهرمان در همه فيلمها عنوان کرد: متاسفانه ما مفهوم استفاده از قدرت را در سطح فردي و اجتماعي نميشناسيم و از قدرتمان سوء استفاده ميکنيم. همچنين مرعوب يا مجذوب بودن در برابر مظاهر، مشکل ديگري است که ما داريم. همه اين مسائل در کنار سياست زدگي باعث ميشود که ما به سمت ابتذال در سينما حرکت کنيم.
وي تاکيد کرد: قهرمان ساخته نخواهد شد، مگر آنکه از سوي اجتماع، مدرسه، خانواده و رسانه حمايت شود. به نظر من در وجود همه ما يک پادشاه و قهرمان وجود دارد چه ميشود که ما حاضر ميشويم همه را فداي خود کنيم.
فريبرز عرب نيا بار ديگر در پايان سخنانش با اشاره به اين که قصدش فقط و فقط خيرانديشي است گفت: اميدوارم در مورد صحبتهايي که انجام دادم بحث کارشناسي و دقيقي صورت گيرد.
****
به گزارش ايسنا، در برنامه شب گذشته هفت، مسعود کيميايي نيز در برابر دوربين اين برنامه قرار گرفت و درباره عرب نيا و سير بازيگري و بازيگر سازي در سينماي ايران سخناني را بيان کرد.
ـ از حاشيههاي ديگر برنامه هفت ميتوان به صحبتهاي مسعود فراستي در انتقاد به نامه جواد شمقدري در حمايت از فون تريه اشاره کرد.
فراستي با انتقاد شديد از سخنان معاونت سينمايي وزارت ارشاد در حمايت از فون تريه گفت: انقلاب ما نه تنها عليه صهيونيستها بلکه عليه فاشيسم نيز مواضع بسيار روشني دارد. فون تريه سه بار به شوخي و جدي در صحبتهايش گفته بود که من نازي هستم. به نظر من اشکالي ندارد که ما به عنوان يک فرد اشتباه کنيم اما اگر اشتباه ما به عنوان يک مسئول در نظام جمهوري اسلامي ايران تلقي شود، بسيار بد است.
وي دفاع شمقدري از فون تريه را ناخواسته دفاع از نازيسسم دانست و عنوان کرد: به نظر من وقتي به عنوان يک مدير کشوري از فون تريه حمايت ميشود، در واقع صحبتهاي آقاي شمقدري ناخواسته دفاع از نازيسمي بود که فون تريه به آن اشاره کرده بود و اين بسيار تاسف بار است.
منتقد برنامه هفت مواضع ژيل ژاکوب ،رئيس جشنواره کن، را از مواضع جواد شمقدري معاونت سينمايي وزارت ارشاد بسيار مترقيتر دانست و تصريح کرد: روشن است که رئيس جشنواره فيلم کن موضع مترقيتري دارد که در مقابل نازيسم ميايستد تا مني که ايراني و مماس با انقلاب اسلامي هستم.
وي در بخش ديگري از انتقاداتش با اشاره به اين که فون تريه کارخانه پورنوسازي دارد گفت: نکته ديگري که بايد به آن اشاره کنم اين است که فون تريه کارخانه پورنو سازي دارد و عملا جاي دفاعي از او نميماند. به نظر من اين که فردي يک يا دو فيلم متوسط ساخته است با اين مطالبي که گفته شد قابل جمع نيست وقتي راجع به فردي صحبت ميکنيم بايد تمام مسائل شخصيتي او لحاظ شود.
به گزارش ايسنا، مسعود فراستي در بخش ديگري از انتقادهايش به سخنان عرب نيا اشاره کرد و گفت: من هفته گذشته در مورد شوکران صحبت کردم و به نظر من «شوکران» فيلم خوبي نيست و گفتم که اين فيلم «مل ويل» بازي است. مل ويل فيلمساز مورد علاقه من آقاي افخمي و عدهي ديگر است و در واقع من شوکران را با انتساب به اين شخصيت بالا بردم و توهيني به اين فيلم نکردم. من در هيچ زماني به افراد توهيني نميکنم و صحبتم تنها در مورد فيلمهاست.
وي ادامه داد: در مورد صحبتهايي که راجع به آقاي کيميايي شده بود نيز بايد بگويم ما وظيفه نداريم براي کسي تعيين تکليف کنيم. من در سخنانم راجع به فيلم «جرم» اظهار نظر کرده بودم و هنوز هم بر مواضعام هستم. باز هم ميگويم که من راجع به آقاي کيميايي حرف نزدم و ايشان را جزو فيلمسازان مهم قبل از انقلاب ميدانم که دو فيلم خوب در کارنامهشان دارند.
به گزارش ايسنا، طبق اعلام جيراني هفتهي آينده برنامهي «هفت» پخش نميشود و دو هفتهي بعد پخش خواهد شد و قرار شد عربنيا در برنامهي بعدي حضور داشته باشد.