کد خبر 487326
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹

علی النعیمی وزیر نفت عربستان با اعلام اینکه افزایش قیمت سوخت در بازارهای داخلی در حال بررسی است، تاکید کرد احتمال کاهش یارانه دولتی از انرژی و سوخت وجود دارد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، علی النعیمی وزیر نفت عربستان با اعلام اینکه افزایش قیمت سوخت در بازارهای داخلی در حال بررسی است، تاکید کرد احتمال کاهش یارانه دولتی از بخش سوخت وجود دارد.

النعیمی در اظهاراتی مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت سوخت در آینده ای نزدیک وجود دارد؟ پاسخ داد: سوال شما این است که آیا این موضوع در حال بررسی است، باید بگویم بله.

تاکید علنی مسئول عالی رتبه سعودی بر کاهش یارانه سوخت

این در حالی است که مسئولان سعودی پیش از این در اظهارات خود به موضوع اصلاحات اشاره داشتند، اما سخنان النعیمی اولین تاکید آشکار یک مسئول بلندپایه سعودی در این خصوص به شمار می آید.

نکته قابل ملاحظه اینکه قیمت بنزین و انواع سوخت به اضافه گاز در عربستان با یارانه فراوان دولتی عرضه می‌شود تا جایی که قیمت آن در عربستان یکی از پایین ترین قیمت های سوخت در دنیا به شمار می‌آید.

روشن است که اجازه افزایش قیمت انواع سوخت از جمله بنزین در عربستان یکی از بزرگترین موارد اصلاحات اقتصادی در این کشور  به شمار خواهد آمد.

این موضوع با حسایست سیاسی همراه خواهد بود زیرا بسیاری از شهروندان سعودی که درآمد پایینی دارند به استفاده از سوخت ارزان قیمت دولتی متکی هستند.

ریاض برای اصلاحات بخش انرژی تحت فشار است

اما با کاهش بهای نفت که کاهش درآمدهای عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان را به دنبال داشت، ریاض برای اجرای اصلاحات در بخش سوخت وانرژی بیش از پیش تحت فشار قرار گرفت.

کاهش بهای نفت موجب کسر بودجه بیش از یکصد میلیارد دلاری عربستان در سال جاری شده است.

در این شرایط کاهش یارانه سوخت موجب صرفه جویی میلیاردها دلار در سال خواهد شد، اما کارشناسان پیش بینی کرده‌اند این اقدام به کندی و با احتیاط انجام شود زیرا هر تصمیمی در این خصوص باید با موافقت عالی ترین مسئولان دولتی همراه باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس