برغم گذشت دو روز از ادعای آمریکایی ها مبنی بر آزادی تعدادی اسیر عراقی از دست داعش، در جریان عملیات هلی برن در جنوب غرب کرکوک، عراقی ها همچنان تردید دارند و معتقدند آمریکایی ها 20 تن از عناصر داعش را از این منطقه که در آستانه عملیات عراقی ها قرار دارد، منتقل کرده اند.

  به گزارش مشرق، حاکم الزاملی رییس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در اظهاراتی رسانه ای گفت: آنها این 20 نیروی داعش را از منطقه منتقل کرده اند و در مقابل ادعا می کنند که 70 سرباز و افسر عراقی را از چنگال داعش آزاد کرده اند.
وی افزود، ما می دانیم که آمریکایی ها هیچ سرباز و افسر عراقی را دراین عملیات آزاد نکرده اند و اگر واقعا صداقت دارند آنان را تحویل عراق بدهند.
آمریکایی ها گفته بودند که عملیات هلی برن در الحویجه را با مشارکت نیروهای کرد اجرا کرده اند، اما مسرور بارزانی مشاور امنیت منطقه کردستان عراق درصفحه شخصی خود در توئیتر نوشت در این عملیات هیچ نیروی پیشمرگی آزاد نشده است و آمریکایی ها نیز تاکنون اسامی و یا تصویری از این اسرای آزاد شده منتشر نکرده اند.
موضوع انتقال داعش از جنوب کرکوک سابقه قبلی هم دارد، بطوری که چند ماه پیش نیز برخی منابع عراقی فاش ساخته بودند که نیروهای ائتلاف آمریکایی، در الحویجه تعدادی از عناصر و فرماندهان داعش را با بالگرد از منطقه خارج کرده اند.
آمریکایی ها در عملیات اخیر عنوان کرده اند که 70 سرباز عراقی را نجات داده و 80 تن از داعشی ها را کشته اند، اما عراقی ها از اینکه این عملیات بدون اطلاع دولت مرکزی انجام شده ، به شدت عصبانی هستند و آن را گامی در جهت تجزیه و تقسیم عراق تعبیر می کنند.
الزاملی نیز به همین موضوع اشاره کرد و گفت این عملیات بدون هماهنگی فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی حیدر العبادی انجام شده است.
ابو مهدی المهندس قائم مقام الحشد الشعبی در ارتباط با این عملیات روز گذشته خطاب به آمریکایی ها گفته بود: اگر دست از سر ما برندارید شما را مفتضح خواهیم کرد.
مقتدا صدر رهبر جریان صدر و فرمانده نیروهای سرایا السلام نیز دخالت آمریکایی ها را ممنوع دانست و به این کشور هشدار داد.
گروه مقاومت اسلامی، عصائب اهل الحق نیز در بیانیه ای در روز جمعه این عملیات را به دلیل عدم اطلاع دولت عراق، در چارچوب طرح تقسیم عراق ارزیابی کرد و در عین حال خواستار انتشار اسامی و هویت شناسنامه ای نیروهایی شد که آمریکایی ها ادعا کرده اند در عملیات الحویجه ازدست داعش آزاد کرده اند.
این گروه مقاومت اسلامی، به آمریکایی ها هشدار داد که چنین عملیاتی را دیگر تکرار نکنند.
در مقابل ، جریان متحدون که با ائتلاف چهارگانه روسیه، ایران، عراق و سوریه به شدت مخالفت می کند و حتی حیدرالعبادی را به خاطر استقبال از عملیات هوایی روسیه علیه داعش در خاک این کشور ملزم به توضیح در پارلمان کرده است، روز شنبه عملیات هلی برن آمریکایی ها را اقدامی انساندوستانه خوانده و از آمریکایی ها تقدیر و تشکر کرده است.
آمریکایی ها غیر از گزارش اولیه مبنی بر آزادی 70 نظامی عراقی و کشتن 80 داعشی، هنوز جزییات این عملیات را فاش نکرده و هیچ نشانه ای درتایید آن ارائه نکرده اند، ضمن آنکه بسیاری از عراقی ها در صحت و سقم این گزارش تردید دارند.
به علاوه هنوز مشخص نیست که چرا آمریکایی ها فیلمی از نیروهای آزاد شده ادعایی را نشان نداده اند تا این موضوع باور پذیرتر شود.
رسانه های عراقی و بین المللی روز پنجشنبه از انجام یک عملیات مشترک هلی برن نیروهای آمریکایی و پیشمرگان کرد عراقی در الحویجه در جنوب غرب کرکوک خبر داده و ادعا کردند که در جریان این عملیات 70 اسیر عراقی در دست داعش توسط این نیروها آزاد شدند.
وزارت دفاع عراق در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرد که آمریکایی ها در خصوص این عملیات هیچ اطلاعی به دولت عراق نداده اند و این نهاد نظامی عراق از طریق رسانه ها از جزییات ماجرا مطلع شده است.
هنوز برغم گذشت دو روز از این ماجرا ،دولت عراق نیز در خصوص این عملیات واکنش رسمی نشان نداده است.
ادعای آمریکایی ها در خصوص هلی برن و آزادی سربازان اسیر عراقی در شرایطی توسط واشنگتن رسانه ای شد که نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی هفته گذشته در عملیاتی برق اسا بیجی و منطقه ای به وسعت هزار کیلومتر مربع از اراضی شمال استان صلاح الدین را آزاد کرده و اعلام کردند که عملیات علیه داعش را تا الحویجه در جنوب غرب کرکوک ادامه خواهند داد.
از همین رو هلی برن آمریکایی ها در الحویجه که حالا حاکم الزاملی فاش ساخته است که برای انتقال 20 تن از عناصر داعش انجام شده بود، بیشتر مورد تردید قرار گرفته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    جریان متحدون همان بعثیها هستند. العبادی باید آمریکا و ائتلاف رو اخراج کنه تا بتونه داعش رو شکست بده . روسیه تو بیست روز پدر تروریستها رو دراورد ولی آمریکا و متحدانش تو دو سال بیستا تزوریست هم نکشتن و کلی هم کمک به تروریستا کردن.
  • parsa ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    حقشونه تا وقتی که امریکارو به ایران ترجیح دادند وبارها وبارها به اشتباه نیروهای عراقی رو زدند.بازم اجازه حضور میدهند بهتر از این نخواهد شد.
  • علی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    متاسفانه اقلیم کردستان عراق و نیچروان بارزانی با همکاری آمریکاییها عناصر و فرماندهان داعشی را از زندان آزاد نمودند . آمریکا خیرش به کسی رسیده آیا ؟ جز تروریسم و آدمکشها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس