بُراق نام پهپاد جنگی ساخت پاکستان است که توانسته نخستین ماموریت جنگی خود در تاریکی شب را در قالب یک عملیات ضدتروریستی در مناطق قبیله ای شمال غرب این کشور، با موفقیت انجام دهد.

به گزارش مشرق، این هواپیمای بدون سرنشین در عملیاتی که دو روز پیش انجام شد، توانست در تاریکی شب و با استفاده از فناوری پیشرفته ای که در ساخت آن بکار گرفته شده،مخفیگاه های تروریست ها را در منطقه وزیرستان شمالی با دقت،هدف حملات موشکی خود قرار دهد و آن را کاملا منهدم سازد. این پهپاد، قابلیت شلیک موشک های هدایت شونده را از طریق امواج لیزر دارد.

به نظر می رسد با توجه به عملیاتی شدن پهپادهای جنگی پاکستان برای هدف قراردادن مواضع تروریست ها در مناطق شمال غربی این کشور، دیگر توجیهی برای حملات پهپادهای آمریکایی به این مناطق به بهانه مبارزه با تروریسم وجود نداشته باشد.

عملیات موفق «براق» اولین پهپاد رزمی پاکستان +عکس

اسلام آباد رسما با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان مخالف است و آن را نقض صریح تمامیت ارضی خود می داند. اسلام آباد بارها از آمریکا خواسته است تا به حملات پهپادهای خود به خاک پاکستان خاتمه دهد.

حملات مرگبار پهپادهای آمریکا به مناطق مختلف پاکستان به ویژه مناطق شمال غربی این کشور از سال 2004 تا کنون به بهانه مبارزه با تروریسم ادامه دارد اما طبق گفته بسیاری از منابع مطلع پاکستان، شواهد عینی و نیز بر اساس گزارش موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی، بیش از 80 درصد از کسانی که در این حملات جان خود را از دست می دهند، مردم بی گناه و افراد غیرنظامی ساکن در مناطق مورد حمله پهپاده های آمریکایی هستند.

این در حالی است که پاکستان علاوه بر استفاده از پهپاد، از جنگنده ها و بالگردهای نظامی خود نیز برای حمله هوایی به مواضع تروریست ها در مناطق قبیله ای شمال غرب این کشور استفاده می کند و این حملات هوایی در طول عملیات گسترده ارتش علیه تروریست ها با عنوان 'ضرب عضب' که از بهار سال گذشته آغاز شده است، بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و تا حد قابل توجهی موثر واقع شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • افشین تهران ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    1 0
    شکل این پهباد نشون میده که از موتور جت استقاده میکنه اما به هر جهت چرا پاکستان که دارای ارتش قوی هست و ادعای رویارویی با هند رو داره نمیتونه از تمامیت ارضی خودش در مقابل پهبادهای امریکایی دفاع کنه؟
  • علی ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    جناب افشین تهران پرواز پهپادهای پاکستانی هماهنگ در رابطه با خود پاکستانی ها هست
  • خشايار مستوفی ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    برو از رئيس جمهورشون بپرس!
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    پره ملخ پشتشو نمیبینی؟
  • هادی ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    در نطر اول منو یاد پهپاد مشترک جت آلمان و اسپانیا انداخت فکر نمی کنم پاکستان بدون کمک دیگران و ظرف یک دهه توان ساخت پهپاد مسلح رو داشته باشه تا الآن کالای نظامی بومی به معنای صفر تا 100 ندیدم تمامآ با منشآ خارجی است این همون چیزی است که استعمارگران شرق و غرب عالم از تنها کشور مسلمان مسلح به سلاح اتمی انتظار دارند
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    ملخ سه پره پشت پهپاد رو ندیدی؟
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    لابد اون ملخ سفید رنگم (انتهای پهپاد )پره توربین موتور جت!!!!!!
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    باز اينا كه پهباد رزميشون يه عمليات واقعي داشته
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 1
    مشرق جان باید مینوشتی پهپاد چینی مونتاژ پاکستان نه پهپاد ساخت پاکستان
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    1 0
    براق نمونه تحت لیسانس ch3 چینی هست که در پاکستان تولید میشه . پیشرانش هم جت نیست ملخی هست
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    افشین جان مثل اینکه خیلی ناراحتی پاکستانی که مسخرش می کردی پهپادی ساخته که هنوز ما در ایران چنین چیزی رو عملیاتی نکردیم!!؟...یادته بهت می گفتم توان صنعتی امارات ترکیه پاکستان و همسایگان رو تمسخر نکن اونها عقب افتاده های ده سال پیش نیستن....
  • ناصر ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    1 0
    مگه ایران کروزها و پهپادهای روسیه که از ایران رد میشن رو می تونه بزنه نابغه!!!!!؟ مشخصه دولت پاکستان متحد اسراییل امریکا عربستان و..هست
  • علیا ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    ناشناس 0017 پهپادی که ما نتونستیم تولید کنیم؟ دوست خوبم ما توی زمان جنگ پهپادهایی داشتیم که راکت شلیک میکردند. خوبی؟ خانم بچه ها خوبند؟ سلام من رو هم برسون بهشون. درضمن خیلی خوشحال کننده هست که پاکستان تونسته به این حد از توانایی برسه. امیدوارم پاکستان به عنوان ی کشور اسلامی بتونه در جنبه های دیگه ی قدرت هم به جایگاهی برسه که آمریکا و عربستان نتونند براش تعیین تکلیف کنند.
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    ایران نه زمان جنگ نه حتی الان هنوز نتونسته پهپاد جت مجهز به موشک رو عملیاتی کنه آنهم بال پرنده شما انگار فرق پهپاد ملخی رو با جت تشخیص نمی دی!!
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    ایران چرا هنوز پهپاد جت نمی سازه واقعا برام جای سواله!؟؟؟ این سفره ماهی چی شد!؟؟؟ آر کیو هم که هنوز نمونه اصلی اون پرواز نکرده....
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    مسلمان!!!!!! کشوری که بعد از عربستان بیشترین تکفیری وهابی و شیعه ستیز و فارسی ستیز رو داره!؟؟؟
  • نصیر ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    متاسفانه کم کردن بودجه های نظامی در چند سال اخیر بدجور به ایران ضربه زده ما قبلا با ابرقدرت ها رقابت می کردیم الان کار به جایی رسیده که کاربران عرب و پاکستانی و ترک در فروم های نظامی خودشون ایران رو مسخره می کنن....
  • افشین تهران ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    با تشکر از دوستان حال کردم از اینکه این بحث لا اقل کمی باز شد اما به این نکات توجه کنید1چهار ناشناس اول عزیز شما راست میگید اما دوستانی که میگن مگه ملخ رو ندیدی ؟نه ندیدم و الان هم در این عکس نمیبینم اما با کمی گشتن و پیدا کردن عکس کامل این پهباد متوجه شدم که ملخی هست و این بخاطر عکس ناقص سایت مشرق از این پهباد هستش که حتی ناشناس 21.15هم فرمودند بال پرنده در صورتیکه این پهباد بال پرنده نیست و دم یا همون بال عمودی رو داره و منهم بیشتر بخاطر نبود دم در این عکس فکر کردم که بال پرنده هست و پس باید از بردار رانش برای تغییر جهت استفاده کنه که اینطور نبود اما2 ناشناس 00.17که همون 21.15هستید اولا کجای نوشته من بوی ناراحتی میداد؟؟؟مثل اینکه شما هم مثل .....نیتخوانی بلدی؟؟؟؟دوما شما خوابی دلیل نمیشه که ایران نساخته !!پس پهباد کرار از یک تا 4که هم توان شلیک موشک و هم توان حمل بمب 500پوندی هدایت لیزری را دارد و نمونه های بعدی ان که رهگیر هستند از چه موتوری استفاده میکنن؟؟غیر از موتور جت شما چیز دیگه ای دیدی؟؟؟ضمنا این پهباد نمونه اولیش مربوط به حداقل 10سال پیش هستکه ساخته شده.3جناب ناصر اقای نابغه عصر ارتباطات .بله ایران میتونه بزنه و این سوال شما خیلی مضحک بود اونم با چندین سامانه بومی و همینطور روسی .اما اگه میبینه رد میشه برای همکاری و هماهنگی بین دو کشور هست والا این خودش نوعی تجاوز بحساب میاد که هردو طرف با این روابط به ان تن نمیدن.4اما ناشناس 21.15با اینکه جواب شما تا حدودی در بالا امده ولی فکر میکنم شما دچار عقده خود کم بینی شدی برادر چرا که ایران در زمان جنگ هم توان شلیک موشک ار پی جی را از پهباد داشت اما کور ولی الان برو برای خودت حالشو ببر از شاهد و حماسه گرفته تا کرار در مدلهای گوناگون توان شلیک موشک زمین به زمین و همچنین هوا به هوا را دارد و همچنین در چند مدل هم از موتور جت استفاده میکنه که البته ار کیو 170رو هم به ان اضافه کن.ضمنا توان پهبادی ایران انقدر بالا هستکه دشمنان ایران ان را در سطح بالای موشکی ایران میدانند اما شما رو نمیدونم.این دستاوردها رو همه دیدیم اما انچه که ندیدیم حتما خیلی غیر منتظره تر خواهد بود.
  • افشین تهران ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    من متوجه منظور شما نشدم.اگه منظورت اینه که پهبادهای امریکایی هماهنگ با پاکستان هست پس چرا اینقدر پاکستان اعتراض میکنه؟؟؟؟اونم نه یک بار بلکه دهها بار؟اما اگه منظورت چیز دیگه ای هست که من متوجه نشدم!!
  • افشین تهران ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    ناشناس 21.20 نگاهی به جمعیت شیعه پاکستان بنداز.اونجوری هم که شما میگی نیست و پاکستان در خیلی جاها با ایران همکاری نظامی و هسته ای هم داشته.این نگاه در پاکستان با تعویض دولتها تغییر میکنه.
  • افشین تهران ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    پس موتور کرار چیه؟؟؟سفره ماهی یک پهباد بزرگ با تواناییهای زیادی هستکه اگه هم تمام شده باشه فکر نکنم به این زودیها رو کنن.نمونه اصلی ارکیو چیه؟؟؟اگه منظورت اینه که واو به واوش یکی باشه که باید بگم اصلا ما به خیلی از سامانه های این پهباد نیازی نداریم.مثلا سامانه جستجو گر فعالیتهای هسته ای این پهباد.ضمنا خیلی هم متوقع نشید اگه قرار بود به این سرعت و این دقت ارکیو رو مثل اصلش بسازن که دیگه ارکیو نبود میشد تشت لباس شویی.اما مهم اینه که این پهباد با تواناییهایی که داره حداقل یک دهه و شاید بیشتر صنعت هوایی ما رو جلو میندازه که اگه در جایی هم توانایی ساخت معکوسش نباشه روسها و چینیها با منت و خواهش اینکار مشترک را انجام میدن تازه سرریز هم بما خواهند داد این غنیمت را کم بحساب نیارید.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مگه توی ایران سی جرات تجاوز رو داره که بخوایم توی صحنه ی رزم واقعی ازش استفاده کنیم؟
  • افشین تهران ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مسخره کردن اونها از روی ضعف و عقده گشایی هست نه واقعیت.بودجه نظامی ما هم کم نیست اما کافی هم نیست.ضمن اینکه این کاربرها اگه شعور داشته باشن اول باید به خلبانها و مستشاران خارجی و اجاره ای خودشون و بعد به مونتاژ کاریهای موجود در کشورشون اونم با توسط خارجیها نگاه کنن بعد ببینن که کدام سوژه برای مسخره کردن کاملتر هست.یه نگاه به شهرهای زیر زمینی موشکی و پدافند شایسته ایران و همچنین دستاوردهای دیگه جوانان و دانشمندان ایرانی که هر هفته یکی را میبینیم و میشنویم خودش جواب مناسبی برای این ابلحان هست.همین پاکستان چند روز پیش با کلی منت 5فروند پهباد اسکن ایگل را از امریکا بقیمت 15.2میلیون دلار خرید اونم با چقدر منت کشی از گنگره و غیره .حالا با این مبلغ بنظر شما این پهباد که در ایران مهندسی معکوس هم شده و خط تولید انبوهش رو هم در تلویزیون همه دیدیم و حتی به دوستانمون هم صادر کردیم جند صدتا میشه ساخت؟؟؟یکی از فواید ساخت بومی تجهییزات نظامی اینه که با قیمت پایینتر بدست نیروهای مسلح میرسه و در ضمن وابستگی هم نداره.چرا که ما در این فرایند پولی برای تکنولوژی انحصاری این ساخته ها نمیدیم.بقیه بودجه های این کشورها هم به همینصورت داره حیف و میل میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس