کد خبر 485839
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

وزیر خارجه آمریکا و پادشاه عربستان درباره اوضاع سوریه و مذاکرات صلح این کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند و «جان کری» و ملک سلمان بر حمایت خود از سوریه‌ای متحد و با ثبات برای همه شهروندان این کشور تأکید کردند.

 به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان روز شنبه (دیروز) با یکدیگر دیدار کردند و درباره مذاکرات صلح سوریه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

شبکه «العربیه» گزارش کرد که جان کری روز شنبه به محض ورود به «ریاض» با ملک سلمان درباره تحولات اخیر در تنش‌های میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان و جنگ و ناآرامی‌های سوریه گفت‌وگو کرد.

طبق این گزارش، کری قبل از آنکه به مزرعه شخصی پادشاه عربستان برود، با«محمد بن نایف» ولیعهد عربستان و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان نیز دیدار کرد.

واشنگتن و ریاض بخشی از ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه «داعش» هستند که سال گذشته حملات هوایی علیه تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه را آغاز کردند اما موفق نشدند که خسارات سنگینی را به این گروه تروریستی وارد آورند.

مذاکرات ملک سلمان و کری بعد از نشست روز جمعه در «وین» بین کری و وزرای خارجه روسیه، ترکیه، عربستان سعودی برای پایان دادن به ناآرامی‌های سوریه صورت گرفت اما مذاکرات وین با شکست روبرو شد و کری همچنین ابراز امیدواری کرد که ۳۰ اکتبر (۸ آبان ماه) یک نشست گسترده‌تر درباره سوریه برگزار کنند.

جزئیات دیدار کری و پادشاه عربستان

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به مذاکرات چهارجانبه وین اعلام کرد که کری در این دیدار از حمایت پادشاه عربستان از تلاش‌های چند جانبه برای حل بحران سوریه از طریق یک راه حل سیاسی بر اساس توافق ژنو تقدیر کرده است. مقامات آمریکایی و سعودی اعلام کردند که کری و ملک سلمان در دیدار با یکدیگر بر حمایت از معارضان سوری که با تکفیری‌های داعش مقابله می‌کنند تأکید کردند و در عین حال اعلام کردند که از تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی برای آغاز یک گذار سیاسی در دمشق نیز پشتیبانی می‌کنند.

جزئیات دیدار کری و پادشاه عربستان

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از نشست کری با پادشاه عربستان گفت: «وزیر خارجه آمریکا از پادشاه عربستان به دلیل حمایت از تلاش‌های چندجانبه برای دنبال کردن گذار سیاسی در سوریه قدردانی کرد...و بر هدف دوجانبه ما برای دستیابی به یک کشور متحد، کثرت‌گرا و با ثبات برای تمامی مردم سوریه تأکید کرد. آمریکا و عربستان در حالی از آرام شدن اوضاع در سوریه سخن به میان می‌آورند که معارضان سوری را تحت آموزش قرار می‌دهند و در اختیار آنها تسلیحات قرار می‌دهند تا به بهانه مبارزه با داعش با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه مبارزه کنند.

جزئیات دیدار کری و پادشاه عربستان

کری یکسری نشست‌ها را در اروپا و خاورمیانه در طول هفته گذشته با هدف تجدید مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه برگزار کرده است و اعلام کرد که به دنبال کمک برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه در جمعه هفته جاری است که این کنفرانس شامل تمامی بازیگران اصلی نظامی و اقتصادی منطقه است که بر دولت سوریه و گروههای تروریستی تکفیری مخالف آن نفوذ دارند. با اینحال کری در روزهای اخیر گفته است که هنوز مشخص نیست که ایران جزئی از این کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه باشد. کربی اعلام کرده است که کری و سلمان همچنین درباره ناآرامی‌های یمن و لیبی نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

جزئیات دیدار کری و پادشاه عربستان
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    خاک توسرش چه عاجزانه ازکری استقبال میکنه
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    خوک به استقبال خوک می رود
  • افشین تهران ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    نگاه شاه عربستان و ایستادن او در مقابل کری درست مثل کره خری هست که به صاحبش نگاه میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس