القاعده و داعش در یمن مورد حمایت آل‌سعودند و ریاض به نام حمایت از نیروهای یمنی، به آنها پول و مهمات می‌دهد اما جالب اینجاست که این تروریست‌های تکفیری در طول تاریخ نشان داده‌اند که فرزندان خلفی برای اربابان خود نیستند و در نهایت به اربابان‌شان هم خیانت می‌کنند.

همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه
گروه بین‌الملل مشرق - هجوم ارتش عربستان سعودی به یمن دوباره توجهات را به سوی گروه القاعده یمن جلب کرد، گروهی که سابقه چند ده ساله در این کشور دارد و این روزها دوباره در یمن قدرت گرفته، به گونه ای که القاعده حتی کنترل برخی از مناطق این کشور را به صورت علنی به عهده گرفته است.

از ابتدای هجوم عربستان سعودی به یمن، سعودی ها ضمن همکاری با القاعده سعی کرده اند که با پوشاندن هویت این گروه تکفیری، وجود آن را در یمن انکار کنند. "مشرق" در این گزارش به وضعیت گذشته، امروز و آینده القاعده و نیز داعش در یمن پرداخته است.

*****

ظهور مدارس وهابی در یمن
فعالیت جریان وهابی در یمن سابقه ای چند ده ساله دارد و شروع آن به دهه شصت میلادی می رسد. عربستان سعودی پس از فروپاشی نظام حکومت امامان زیدی در یمن در سال 1962 شروع به تاسیس مدارس وهابی در یمن کرد. این مدارس برای مقابله با جریان تشیع در مناطق مختلف یمن از جمله استان صعده مرکز اصلی شیعیان یمن تاسیس شد و این مدارس بستر لازم برای نیروگیری القاعده در یمن را فراهم کرد.

جریان های وهابی یمن در دهه هشتاد میلادی هزاران تن از جوانان این کشور را به بهانه مقابله با نیروهای اتحاد شوروی روانه افغانستان کردند که بسیاری از این افراد بعدها به القاعده پیوستند و هسته های این گروه تروریستی را در یمن ایجاد کردند.

اسامه بن لادن و یمن
یمن زادگاه اصلی خاندان اسامه بن لادن سرکرده سابق گروه القاعده است
، به همین دلیل رهبر سابق القاعده از همان ابتدای تاسیس این گروه تروریستی در دهه نود به یمن توجه ویژه ای داشت.

همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه

فعالیت شاخه یمنی القاعده از سال های پایانی دهه نود آغاز شد، اما فعالیت های میدانی این گروه در یمن غالبا به حملات کوچک به اهداف غربی همچون ناو آمریکایی «کول» در سال 2000 در خلیج عدن یا حمله به سفارت آمریکا در صنعا در سال 2008 منحصر بود و القاعده از یمن بیشتر به عنوان مکانی برای پشتیانی حملات این گروه تکفیری درکشورهای دیگر استفاده می کرد.

در سال 2009 میلادی دو شاخه یمنی و عربستانی القاعده با هم ادغام شدند و گروه القاعده فی الجزیره العرب را تاسیس کردند که مرکز آن در یمن قرار داشت، اما رهبران اصلی آن عمدتا تبعه عربستان بودند.

حکومت القاعده در جنوب یمن
در سال 2011 و همزمان با انقلاب یمن، القاعده گروه جدیدی را به نام انصارالشریعه در جنوب این کشور تشکیل داد، گروهی که با اشغال مناطق به دنبال اقامه شریعت موردنظر القاعده بود. گروه انصارالشریعه با سوء استفاده از ضعف دولت مرکزی در آن زمان توانست که استان «ابین» در جنوب یمن را اشغال کند، اما عمر امارت القاعده در آن استان چندان زیاد نبود و ارتش یمن و نیروهای مردمی این کشور پس از چند ماهی القاعده را از این استان بیرون کردند.

با وجود اخراج القاعده از استان ابین، درگیری بین این گروه تکفیری و نیروهای نظامی یمن در سال های بعد ادامه پیدا کرد، اما القاعده دیگر مجال برپایی امارت اسلامی در جنوب یمن را پیدا نکرد و به محض استقرار در یک منطقه هدف حملات ارتش یمن قرار می گرفت.


همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه

اشغال استان نفت خیر یمن به دست القاعده
هجوم عربستان به یمن، فرصت جدیدی برای القاعده بود تا دوباره در جنوب یمن فعالیت خودش را گسترش دهد، تروریست های القاعده در واقع به عنوان پیاده نظام عربستان در این جنگ بودند و پس از حملات هوایی عربستان به مواضع ارتش یمن و نیروهای مردمی این کشور، به این مواضع حمله می کردند و سعی در گسترش مناطق تحت سیطره خود داشتند.


نیروهای القاعده چند روز پس از شروع هجوم عربستان به یمن، با خیانت استاندار وقت استان «حضرالموت» یمن و برخی از فرماندهان نظامی این استان که به «عبدربه منصور» رئیس جمهور فراری یمن وفادار بودند، توانستند که بدون درگیری مناطق گسترده ای از این استان مهم از جمله شهر «المکلا» مرکز آن را به اشغال خود دربیاورند.

استان حضرالموت بزرگترین استان یمن است که تقریبا یک سوم مساحت این کشور را تشکیل می دهد و در این استان چاه های نفت زیادی وجود دارد که امروز فروش نفت این چاه به منبع درآمدی برای القاعده تبدیل شده است. همچنین پیش از این وجود مناطق کوهستانی زیاد در استان حضرالموت زمینه را برای ایجاد اردوگاه های آموزشی و پایگاه های نظامی القاعده در مناطق مختلف استان حضرالموت را فراهم کرده بود.

گروه انصارالشریعه پس از اشغال استان حضرالموت شروع به غارت اداره ها، بانک های دولتی و پایگاه های ارتش یمن کرد و با برپایی یک امارت اسلامی دست به قتل و جنایت به نام اجرای شریعت زد، اقداماتی که صدای مردم این استان را درآورد و سبب شد که مردم بارها با برگزاری تظاهرات خواستار خارج شدن نیروهای القاعده از این استان شوند.

همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه

ظهور داعش در یمن
در سال های اخیر با قدرت پیدا کردن داعش در عراق و سوریه، تعدادی از نیروهای القاعده یمن با جدا شدن از این گروه، با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش بیعت کردند و شاخه یمنی داعش را وجود آوردند، گروهی که فعالیت های تروریستی آن بیشتر در جنوب یمن و صنعا پایتخت این کشور متمرکز است و پس از هجوم عربستان به یمن، فعالیتش شکل علنی به خود گرفت.

داعش در یمن در مرحله تربیت نیرو است، کمپ های آموزشی این گروه در مناطق مختلف جنوب یمن افتتاح شده و دسته های مختلفی از عناصر تکفیری در این اردوگاه ها آموزش می بینند.

این گروه تروریستی هم اکنون صرفا به یک سری عملیات های ایذایی و انتحاری می پردازد، عملیات هایی که بیشتر در صنعا پایتخت یمن صورت می گیرد و مساجد صنعا هدف اصلی عملیات های انتحاری داعش هستند.

اما در آینده نزدیک باید در انتظار ظهور علنی داعش در شهرهای مختلف جنوب یمن با پرچم این گروه تروریستی باشیم، کما اینکه هم اکنون هم نیروهای داعش با پرچم این گروه تروریستی در مناطق مختلف جنوب یمن حضور دارند و حتی در برخی از شهرها مراسم رژه علنی برگزار کردند.


القاعده و داعش؛ متحدان امروز عربستان در یمن / در حال ویرایش

جنگ القاعده و داعش در یمن
از یک سال پیش درگیری بین  القاعده و داعش در مناطق مختلف دنیا به خصوص در سوریه و اخیر افغانستان شروع شده که هزاران تن از نیروهای تکفیری در این درگیری ها به هلاکت رسیدند، القاعده، داعش را یک گروهی خوارج گونه می داند که زیر فرمان رهبر القاعده نمی رود، به همین دلیل با این گروه درگیر شده است.

درگیری های القاعده و داعش در یمن هنوز آغاز نشده است، اما به نظر می رسد که با توجه به گسترش حضور داعش در یمن که باعث کاهش نفوذ القاعده در این کشور می شود، درگیری ها بین القاعده و داعش دیر یا زود آغاز شود، درگیری هایی که خونین بار خواهد بود.

آل سعود؛ حامی اصلی تکفیری ها در یمن
رژیم عربستان سعودی خود را از یکی از دشمنان گروه های تروریستی به خصوص القاعده و داعش می داند که به مبارزه با این گروه های تروریستی می پردازد،  اما این رژیم در حمله خود به یمن اعلام کرد که به دنبال مبارزه با القاعده در این کشور نیست، با وجودی که مناطق اصلی حضور القاعده یمن در مجاورت مرزهای مشترک عربستان با یمن قرار دارد.

القاعده و داعش در یمن مورد حمایت عربستان است و این کشور به نام حمایت از نیروهای یمنی به این گروه ها پول، سلاح و مهمات می دهد، اما این گروه های تکفیری در طول تاریخ نشان دادند که فرزندان خلفی برای اربابان منطقه ای خود نیستند و در نهایت به اربابانشان خیانت می کنند.


همکاری مستقیم آل‌سعود با داعش و القاعده در یمن/ نفتی که دو دستی تقدیم القاعده شد +نقشه

جنگ داخلی مزدوران در یمن
تاکنون درگیری های زیادی بین القاعده و داعش از یک سو و گروه های مسلح دیگر همچون گروه های تجزیه طلب جنوب یمن و طرافداران عبدربه منصور رئیس جمهوری فراری رخ داده، این گروه ها گرچه در هدف مبارزه با ارتش یمن و حرکت انصارالله متحد هستند، اما در بین خودشان اختلافات زیادی دارند که این اختلافات به درگیری های مسلحانه منجر می شود.

سیاست مشترک داعش در مناطق مختلف دنیا این است که پس از حضور در منطقه ای، با بین بردن گروه های مختلف، خود کنترل آن منطقه را به دست می گیرد و حکومت خود را تشکیل می دهد، به همین دلیل داعش حتی اگر با گروه یا جریانی هم متحد شود، دیر یا زود به هر حال به آن گروه خیانت می کند و آن گروه را از بین می برد.

آینده داعش در یمن
براساس مطالب ذکرشده می توان گفت که در آینده نزدیک باید در انتظار رشد جریان داعش در جنوب یمن و ظهور امارت های داعشی در این منطقه از یمن باشیم، اتفاقی که البته با جنگ های خونین بین القاعده یمن و گروه های تجزیه طلب جنوب یمنی و طرافداران رئیس جمهوری فراری از یک سو و داعش رخ خواهد داد و رویای عربستان برای بازگشت عبدربه منصور و دولت فراری اش به یمن از طریق حمایت از القاعده را نقش بر آب خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • با نام ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    کم کم داره نوبت یمن هم میرسه که توش عملیات های مستشاری بکنیم یا حق نصر و من الله و فتح قریب
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    ان شاالله انصارالله به کمک دوستانش بر هر سه گروه تروریستی داعش و القاعده و حامیان منصور هادی پیروز بشه
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    بنابر بر روایات و احادیث اسلام چاهی بسیار عمیق و قدیمی وجود داره به اسم برهوت که گاز و بوی متعفن ، آبش چرک و خون و محل تجمع ارواح کفاریست که در تب و تابند و از شدت ناراحتی ناله و فریاد می کنند عذاب بر قوم عاد هم همین منطقه نازل شده این چاه در منطقه حضرموت یمنه که بالا اشاره کردید و ازش خیلی بد یاد می شه حضرت علی ع این منطقه رو بدترین قطعه زمین توصیف می کنه ، ابن فقیه در کتاب البلدان صفحه 174 این چاه و رود دجله رو از آن کافران و فرات و نیل را از آن مومنان می دونه ، فرات یعنی آب گوارا روایت هست که دو ناودان از بهشت به فرات می ریزند کودکی که از آب فرات بخورد دوستدار اهل بیت می شود مهریه حضرت زهرا س از همین آب فراته واقعه کربلا هم نزدیک همین رود اتفاق افتاد جالبه که دجله از میان موصل رد می شه شهری که تاریخی بد داره آزاده های ما هم از مردم موصل خیلی بد گفتن آخرین موردش هم ورود ساده داعش بود ، از این شهرها هست خواستم بگم که احادیث و روایت دقیق تاریخ اسلام رو می خونید و با وقایع امروز مقایسه می کنید می بینید که چه قدر منطبق هستند .
  • احمد الطالبانی ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    ما اعضای طالبان ، به عقیده عده ای تفاوتی با القائده و داعش نداریم ، اما این درست نیست ! ما به جز افغانستان چشم به هیچ کشوری نداریم و خواهانِ عدم حضور یانکی ها در خاک کشورمان هستیم و همچنین خواهان اصلاحات اساسی در افغانستان. داعش و امثالهم را سیا بوجود آورد ولی ما را خودمان تأسیس کردیم.....و از نظر توحش ، بسیار کمتر از آنها هستیم.
  • مصطفی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    عربستان که به آرزوش نمیرسه . ولی فکر کنم این منصوره رو هم خودش اعدام کنه . ولی این وسط ما یک درس درست و حسابی به عربستان میدیم. در ضمن در مورد داعش و القائده هم باید بگم با این خیزی که ایران و عراق و سوریه و روسیه برای حذف اینا برداشتن . ترکیه و عربستان باید شدیدا نگران امنیت ملی خودشون باشن. رفرنستون میدم به تجربه گذشته . چرا که بعد از جنگ بوسنی وقتی که نظامیان همین القائده برگشته بودن عربستان از سران عرب پست و .... می خواستن چرا که در دورانی که آنان مشغول ریختن خون بی گناهان بودن . رفیقهای عربشان در زندگی پیشرفت کرده بودن و ... و چون حکومت عربستان در آن زمان حاظر به دادن امتیاز نشد. این گروه شروع به بمب گذاری در عربستان کرد.
  • حسین ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    منطقه آبستن حوادث عظیمی‌ هست و لحظه‌ای غفلت و اعتماد به دشمن از جمله آمریکا و انگللیس نتایج جبران ناپذیری را به بار میا‌‌‌ره. بله با دشمن باید مدارا کرد و تا وقتی‌ که قدرتمون به حدی برسه که بتونیم پاسخ قاطع به جنایت و نامردیهای اونها بدیم ولی‌ این معنیش این نیست ذات و خبیث و جنایتکار اونها را فراموش کرد و به این کفتارها اعتماد کرد.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    البته بعد كه داعش منصور رو نابود كرد، انصارالله داعش رو نابود خواهد كرد.
  • جواد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    امریکا و ال سعود و القاعده و داعش در یمن " علیه انقلاب مردمی این کشور بسیج شده اند " در واقع امریکا از این مزدوران تکفیری " به عنوان پیاده نظام علیه انقلابیون در یمن استفاده میکند " زیرا یمن و به خصوص باب المندب برای امریکا و اسراییل بسیار مهم است . ادعای مبارزه با تروریسم امریکا هم دروغی بیش نیست " زیرا امریکا پدر تروریسم است . مشرق هم متاسفانه بر نقش عربستان در یمن زیاد تاکید کردید " در حالیکه " ال سعود نوکر است و دستورات امریکا در یمن را اجرا میکند .سال گذشته که بحث ائتلاف امریکایی مبارزه با داعش از سوی امریکا مطرح شد " رهبر انقلاب " با زیر سوال بردن نیت امریکا در مبارزه با تروریسم " اعلام کردند که ایران در این ائتلاف حضور نخواهد داشت . در همان ایام ذوق زدگان و به اصطلاح تحلیل گران . در رسانه ها " در باره فرصت همکاری با امریکا در مبارزه با تهدید مشترک ! مقاله ها نوشتند . امروز بعد از یک سال همه دیدند که این ائتلاف " برای کمک به داعش بود . و حضور ایران در این ائتلاف " به وجهه ایران در بین ملت های منطقه ضربه شدیدی وارد میکرد . همه دیدند که انچه که ذوق زده ها در ایینه نمیدیدند " رهبری در خشت خام میدیدند .
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    پس چرا چندسال پیش دیپلماتها وخبرنگاران مارو کشتند؟
  • سید ساقی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    خجالت نمیکشی تو ماه محرم جوک تعریف می کنی؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    خبرنگار دفاعی، تو میلیتاری یه تاپیک بزن در مورد ایده پردازی در پهپاد تک تیر انداز.....فکر کنم یکی از پیش نیازهاش قابلیت پرواز ایستایی باشه ....البته میشه در حالت حرکت قابلیت تیراندازی دقیق را هم داشته باشه.......
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    0 0
    " از نظر توحش ، بسیار کمتر از آنها هستیم." پس قبول داری یه ذره وحشی هستی ....
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    به ما چه؟!٬ اونا با هم برادرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس