کد خبر 484155
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳

طلا در بازار جهانی در پی قوی شدن ارزش دلار و نگرانی سرمایه گذاران از احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا پیش از پایان سال 2015، برای چهارمین روز متوالی با کاهش قیمت روبرو شد.

به گزارش مشرق، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 1171 دلار بود. بهای معاملات این بازار در سه روز گذشته 1.2 درصد کاهش داشته است.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.3 درصد کاهش، 1169 دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه تا پایان زمان معامله 10.30 دلار یا 0.8 درصد کاهش یافت که تحلیلگران از آن به عنوان بزرگترین کاهش یک روزه در دو هفته گذشته یاد کردند.

قیمت طلا هفته گذشته با این احتمال که افزایش نرخهای بهره آمریکا امسال تصویب نمی‌شود و همچنین نگرانی نسبت به سلامت اقتصاد جهانی، 2.4 درصد افزایش پیدا کرد و روز پنج شنبه تا سطح 1191 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در چهار ماه گذشته بود اما روز جمعه پس از انتشار آمار اقتصادی مثبت در آمریکا و عدم موفقیت این فلز ارزشمند برای شکستن مرز روانی پراهمیت 1200 دلار، دچار کاهش شد.

بر اساس گزارش رویترز، معامله گران اظهار می‌کنند در روزهای اخیر ابهامات بیشتری درباره زمان افزایش نرخهای بهره در آمریکا وجود داشته که عامل منفی برای طلا بوده است.

نرخهای بهره بالاتر جذابیت سرمایه گذاری طلا را که برخلاف اوراق قرضه و سهام، دارایی بدون بازده است کمتر کرده و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ به بالاترین سطح یک هفته گذشته صعود کرده است. قوی شدن دلار معاملات طلا را که به این ارز انجام می‌شود برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و در نتیجه تقاضا برای این فلز زرد کمتر می‌شود.

تحلیلگران فنی رویترز پیش بینی کردند ممکن است سطح پشتیبانی 1168 طلا شکسته شود و این فلز به سطح پشتیبانی بعدی که 1155 دلار است سقوط کند.

سرمایه گذاران از پیام‌های متفاوتی که طی هفته‌های اخیر از سوی بانک مرکزی آمریکا منتشر شده اند، به خشم آمده اند.

جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و مقامات دیگر این بانک اظهار کرده اند انتظار دارند نرخهای بهره تا پایان سال افزایش پیدا کنند اما دو مقام دیگر هفته گذشته خواستار رویکرد محتاطانه برای این اقدام شدند. بانک مرکزی آمریکا برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی، نرخهای بهره را در هفت سال گذشته نزدیک صفر نگه داشته است.

بانک مرکزی آمریکا تا پایان امسال دو نشست دیگر برگزار خواهد کرد که یکی هفته آینده و دیگری در دسامبر خواهد بود. انتظار بازار نسبت به احتمال موکول شدن افزایش نرخها به سال آینده طی هفته‌های اخیر بالاتر رفته است با اینهمه بعضی از تحلیلگران احتمال تصویب این اقدام در دسامبر را منتفی نمی‌دانند.

به گفته تحلیلگران کومرس بانک، قیمت طلا تنها زمانی ثبات پیدا می‌کند که ابهام درباره زمان افزایش نرخهای بهره به پایان برسد و قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال 1150 دلار پیش بینی می‌شود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با 0.3 درصد افزایش، 15.87 دلار بود. هر اونس پلاتین با 0.4 درصد کاهش، 1005 دلار و هر اونس پالادیم با 0.2 درصد کاهش، 681 دلار معامله شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس