کد خبر 484037
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰

محققان ایرانی موفق به ساخت پاکت های گرم کننده مواد غذایی شدند که می تواند در شرایط بحرانی همچون سیل، جنگ و زلزله استفاده شود.

 به گزارش مشرق، بهبود بشیری میاندوآب، مجری طرح "پاکت های گرم کننده مواد غذایی" و مدیر عامل شرکت دانش بنیان زرینه دشت آذربایجان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: یکی از عمده مسائل موجود در مطالعات مدیریت بحران، اصل تامین شرایط اولیه زندگی پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی توسط پرسنل گروه های امداد و نجات است.

وی با بیان اینکه حل این مسئله مستلزم بهبود شرایط روشهای کنونی و کاهش هزینه جانی و مالی در اجرای عملیات امداد و نجات است، افزود: در گذشته در شرایط بحرانی، برای حل مشکل تامین غذای گرم و رعایت مباحث بهداشتی از روش سیستم اجاق گازهای مرکزی استفاده می شد که این تجهیزات در روزهای اولیه امدادرسانی در مناطق سانحه دیده عملا امکان پذیر نبوده و باعث بروز مشکلات عدیده سلامت فردی و غذایی سانحه دیدگان می شد.

وی ادامه داد: از این رو با پیدایش فناوری نوظهور "پاکت گرم کننده مواد غذایی" ضمن کاهش هزینه های جانی و مالی در مناطق سانحه دیده، حواشی ناشی از مشکلات پرسنل امداد و نجات در حین عملکرد از قبیل مسئله تامین به موقع سیستم اجاق گازهای مرکزی و خطر آفرین و زمان بر بودن اجرای چالش ها از بین می رود.

بشیری اظهار داشت: در فناوری "پاکت گرم کننده مواد غذایی KARACA" با استفاده از یک کیت گرم کننده مواد غذایی "PAD" (پد، پوششی سلولزی که با آب واکنش نمی دهد) و یک پاکت ایستاده زیپ دار، این توانایی را به کاربران می دهد که به راحتی و بدون استفاده از اجاق گاز مسافرتی، غذای بسته بندی همراه خود را گرم و آماده طبخ کنند.

وی عنوان کرد: به طور کلی مخاطبان عمده این فناوری سازمان هلال احمر، صلیب سرخ جهانی در هنگام بروز بلایای طبیعی و همچنین نیروهای مسلح در هنگام نبرد و پاسداری از مرزها کشور و کوهنوردان، طبیعت گردان و .. هستند.

بشیری در خصوص طریقه استفاده از این پاکت ها گفت: ابتدا کیت گرم کننده مواد غذایی در داخل پاکت ایستاده زیپ دار قرار می گیرد و سپس مواد غذایی آماده ( کنسرو ) درون پاکت ایستاده زیپ دار، در کنار پد یا پوششی سلولزی که با آب واکنش نمی دهد( PAD ) قرار می دهیم و به مقدار مشخص آب داخل پاکت می ریزیم. با اضافه کردن آب، در مدت ۱۵ الی ۳۰ ثانیه مجموعه پاکت گرم کننده مواد غذایی عمل کرده و در مدت زمان ۳۰ دقیقه ای این آب به دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد می رسد.

وی با بیان اینکه هر پاکت گرم کننده می تواند با مقدار ۱۵۰-۲۰۰ سی سی آب و غذاهای کنسروی را گرم کند، اظهار داشت: در هر یک از این پاکت ها نسبت به ابعاد آن، تا ۳ کنسرو مواد غذایی قرار می گیرد و با توجه به اینکه  هر کنسرو برای گرم شدن نیاز به ۱۵ دقیقه زمان دارد، از این رو در ۴۵ دقیقه می توان ۶ کنسرو غذا را  تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم کرد.

بشیری با بیان اینکه نمونه های مشابه از این فناوری در خارج از کشور وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر این فناوری با روشی متفاوت از نمونه خارجی و متناسب با نیاز کشور و با تکیه بر دانش فنی بومی بصورت نیمه صنعتی ساخته می شود.

این طرح دانش بنیان به تازگی تاییدیه علمی و استانداردهای صنعتی لازم را از مبادی ذیصلاح اخد کرده است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس