پس از ناکامی آشکار متجاوزان سعودی و کشورهای هم پیمان آن در ورود به صنعا، عربستان همچنان به پافشاری های خود جهت توجیه ناتوانی نظامیانش ادامه می دهد و از جمله این توجیهات «بیم از افزایش قربانیان غیر نظامی در صورت حمله زمینی به صنعا است.»

چرا رژیم سعودی در تصرف پایتخت یمن ناکام بود؟
گروه بین‌الملل مشرق - علی رغم تلاش های بسیار و گسترده عربستان سعودی جهت فریب ساکنان مناطق جنوبی یمن، با این حال آنها همکاری با رژیم سعودی و امارات و همراهی با تجاوزات آنها علیه کشورشان را رد کردند.

به تبع این ناکامی عربستان سعودی پس از تحمل خسارات فراوان و سنگین بسیاری از مناطق تحت تصرف خود در جنوب یمن را از داد و تنها توانست تسلط خود بر برخی مناطق استان عدن را حفظ کند.

پس از رد درخواست عربستان سعودی از سوی یمنی های ساکن جنوب، جنبش «حراک جنوبی» از ارتش یمن و جنبش «انصار الله» خواستار حمایت از جنوبی ها در برابر متجاوزان عربستانی و گروه تروریستی «القاعده» شد که در مناطق مختلف جنوب یمن به ویژه عدن دست به جنایت زده بودند.

به این ترتیب پس از ناکامی و ناتوانی عربستان سعودی از نفوذ به مناطق شمالی یمن و همچنین «صنعا»، پایتخت این کشور و عدم پذیرش طرح سعودی ها از سوی یمنی های جنوب، چه سناریویی از یک سو پیش روی یمن و از سوی دیگر پیش روی ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی در یمن است؟

پس از شکست کنفرانس ژنو که ماه‌های گذشته بین طرف های یمنی درگیر برگزار شد، گفتگو بین انصار الله و جریان‌های جنوبی یمن از جمله جنبش حراک جنوبی برای دستیابی به نقشه راهی که با پیاده کردن آن به تجاوز عربستان سعودی علیه یمن پایان داد، ادامه یافت.

چرا رژیم سعودی در تصرف پایتخت یمن ناکام بود؟

طی برگزاری این نشست‌ها کشور پادشاهی عمان نقش بسیار مهمی را در نزدیک کردن دیدگاه ها و مواضع انصار الله و حراک جنوبی ایفا و مذاکراتی را در مسقط، پایتخت عمان نیز برگزار کرد.

رهبران سیاسی جنبش انصار الله یمن درباره نشست هایی که با حراک جنوبی داشتند، توضیح دادند که نتایج بسیار خوبی از گفتگوها به دست آمده و نشست مسقط را باید ادامه گفتگوها و مذاکرات صنعا شمرده که تجاوز عربستان سعودی به یمن موجب توقف آنها شد.

از زمان آغاز تجاوز عربستان سعودی و هم پیمانانش علیه کشور و مردم یمن، یمنی‌ های ساکن جنوب این کشور بیش از هر زمان دیگری از سوی گروه های تروریستی «داعش» و القاعده احساس خطر می کردند، گروه هایی که از سوی عربستان سعودی حمایت می شدند.

این خطرها جنبش حراک جنوبی را واداشت تا از انصار الله درخواست کند، از حراک جنوبی در برابر تجاوز عربستان سعودی و خطر القاعده که پرچم هایش پس از ورود نظامیان عربستانی و اماراتی داخل عدن در این شهر به اهتزاز درآمده بودند، حمایت کند.


چرا رژیم سعودی در تصرف پایتخت یمن ناکام بود؟

در این چارچوب بسیاری از رسانه ها و مطبوعات منطقه از جمله مصری به جنوبی ها درباره حمایت عربستان سعودی از داعش و القاعده در جنوب یمن هشدار دادند.

روزنامه مصری «المقال» در این خصوص گزارشی تحت عنوان «عربستان از داعش در یمن حمایت می کند» چاپ و منتشر کرد که آشکارا به تلاش های عربستان سعودی برای از بین بردن وحدت و یکپارچگی یمن همانند آنچه در شمال عراق توسط داعش شاهد آن بودیم، اشاره کرد و در این خصوص به یمنی ها هشدار داد.

سیطره داعش و القاعده در جنوب یمن و ورود آنها به مناطقی از عدن به مثابه فاجعه ای برای امنیت تنگه راهبردی «باب المندب» و کشتی های آمریکایی و دیگر کشتی هایی به شمار می آید که از این تنگه بین المللی دریایی عبور می کنند، چون احتمال مورد حمله قرار گرفتن آنها از سوی این دو گروه تروریستی بیش از پیش افزایش می یابد.

چرا رژیم سعودی در تصرف پایتخت یمن ناکام بود؟

شکست و ناکامی عربستان سعودی در تجاوز به یمن طی هفته های اخیر کاملا آشکار شده است، به گونه ای که با وجود برجا گذاشتن ده ها کشته و صدها زخمی در میان نظامیان خود هنوز نتوانسته است، هدف خود در نزدیک شدن به «صنعا»، پایتخت یمن را محقق کند، در حالی که در آغاز تجاوز به یمن ادعا کرده بود، نیروهای ائتلاف ضد یمن در آستانه سیطره بر یمن قرار دارند و تصرف پایتخت یمن امری حتمی است و نظامیان ائتلاف ضد یمن تنها 60 کیلومتر با این شهر فاصله دارند و در قالب عملیاتی که آن را «سیل ویرانگر» نامیده بود، گمان می برد که تا اواخر ماه آگوست گذشته مرحله اول عملیات ورود به صنعا برای آزادسازی آن از رزمندگان جنبش انصار الله را به پایان خواهد رساند.

اما پس از گذشت چندین هفته از اعلام آغاز این عملیات «احمد عسیری»، سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد یمن اعلام کرد که «مین گذاری های پراکنده از سوی شبه نظامیان وابسته به انصار الله موجب به تعویق افتادن آزادسازی باقی مانده استان مأرب شده است» و بنابر ادعای عسیری این مین ها موجب ممانعت از پیشروی نظامیان وابسته به ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی و آزادسازی پایتخت یمن از سیطره انصار الله شده است.

در همین راستا «حمود المخلافی»، رئیس کمیته هماهنگی ائتلاف عربستان سعودی در توجیه ناتوانی این ائتلاف از جمله عربستان سعودی در تصرف صنعا تلاش کرد، این ناکامی را این گونه توجیه کند که نیروهای ائتلاف ضد یمن دارای تسلیحات و سلاح های لازم برای آزادسازی صنعا و مناطق اطراف آن نبوده اند.

چرا رژیم سعودی در تصرف پایتخت یمن ناکام بود؟

کسی این اظهارات را باور نمی کند، چون کسانی که از روند امور جاری در اطلاع دارند، به خوبی می دانند که عدن و دیگر مناطق و شهرهای یمن به انبار ذخیره تجهیزات نظامی عربستان سعودی و هم پیمانانش پس از تصرف این مناطق تبدیل شده است.

در مقابل این اظهارات، «محمد علی الحوثی»، یکی از رهبران جنبش انصار الله در واکنش به ادعاهای ائتلاف عربستان سعودی مبنی بر نزدیک شدن به حوالی صنعا و تدارک برای ورود به این شهر اعلام کرد که «تصریحات نیروهای ائتلاف سعودی ضد یمن مبنی بر نزدیک شدن به زمان نبرد آزادسازی صنعا بسیار مضحک و تمسخر آمیز است».

منابع آگاه در ارتش یمن و رزمندگان جنبش انصار الله تاکید می کنند که بیش از 25 حمله نیروهای ائتلاف سعودی برای پیشروی از سمت تعز به حوالی صنعا طی هفته های گذشته را دفع کرده و تلاش آنها را ناکام گذاشته اند و این متجاوزان در رسیدن به حوالی شهر صنعا با وجود پشتیبانی هوایی گسترده جنگنده های سعودی، با شکست مواجه شدند.


این منابع آگاه خاطر نشان کردند که جنگنده های رژیم سعودی مناطق و اماکن حضور و تجمع رزمندگان جنبش انصار الله و ارتش یمن را در جریان این حملات به شدت گلوله باران کردند.

چرا رژیم سعودی در تصرف پایتخت یمن ناکام بود؟

پس از ناکامی آشکار و عیان متجاوزان سعودی و کشورهای هم پیمان آن در ورود به صنعا، عربستان سعودی همچنان به پافشاری های خود جهت توجیه ناتوانی نظامیانش در نزدیک شدن به شهر صنعا ادامه می دهد و از جمله این توجیهات «بیم از افزایش قربانیان غیر نظامی در صورت حمله زمینی به صنعا است».

افزون بر آن فرماندهان نظامی عربستان سعودی همچنان از تدارک نیروهای لازم برای فراهم کردن زمینه ورود به صنعا سخن می گویند که بالطبع این دلیل اصلی نمی تواند، باشد، بلکه یکی از مهمترین دلایل آن ناکامی و شکست امنیتی و نظامی عربستان سعودی در تجاوزش علیه یمن و به ویژه ورود به صنعا است.

در پایان ضروری به نظر می رسد که عربستان سعودی باید اذعان کند، این ارتش و کمیته های داوطلب دفاع مردمی یمن بودند که نقشه های نظامی عربستان سعودی و هم پیمانانش در ورود به صنعا و حتی نزدیک شدن به آن را ناکام گذاشتند، چون سعودی ها نه از تسلیحات چیزی کم دارند و نه توجه و اهمیتی به کشتار غیر نظامیان می دهند و این موضوعی است که صحت آن طی هفت ماهی که از تجاوز یمن می گذرد، به اثبات رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    آقا این نوار لغزان رو بردارید.بیچارم کرده
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    مراقب اعتماد مردم باشید و خبر دقیق و کامل به نفع یا به ضرر رو بنویسید مشرق تو حیف هستیا .
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    راست میگه
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    کدوم نوار لغزان؟؟؟
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    عجله نکنید فعلا زنگ تفریحه
  • امیر ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    دلیلش رو رهبری گفتند اسرائیل با اون همه تجهیزات تو یه وجب جا نتونست کاری کنه اونوقت عربستان که یه خلبان جنگنده بومی نداره میخواد یه کشور رو به وسعت یمن تصرف کنه آخرش شکست مفتضحانه صعودی هاست
  • مهندس م ش ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    یعنی‌ سعودی تا نزدیکی‌ پایتخت پیش اومده؟ شوربختانه رسانه‌های ایران اخبار را تمام نمیرسانند.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    من که نوار موار لغزانی نمیبینم! کجاست؟! چه شکلیه؟!
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    کشور عربستان بعد از 7 ماه حمله 2 شهر یمن رو به طور نصفه و نیمه گرفته. در عوض نیروهای انصارالله هم 100کیلومتر به عمق خاک عربستان نفوذ کرده اند
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    کروم خوبه
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    شما که تا چند روز پیش میگفتید که عدن رو هم نتونستن بگیرن الان چطور یدفعه اعتراف میکنید که به نزدیکی صنعا رسیدن !!! چرا خبراتون دو سه ماه عقب تر از دنیاست ؟؟؟
  • منطق ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    0 0
    هرچی تو سوریه دقیق اخبار میدانی میدید تو یمن مشرق افتضاح و نادرست اخبار میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس