کد خبر 482366
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵

کارشناسان سازمان ملل متحد روز جمعه گفتند که گروه تروریستی داعش به حامیان خود تا مبلغ ۱۰هزار دلار برای هر فردی که برای جنگیدن در سوریه و عراق به عضویت این گروه درآورند، پرداخت می کند.

به گزارش مشرق، کارشناسان سازمان ملل متحد، این مطلب را پس از دیدار از بلژیک عنوان کردند که یکی از کشورهای اروپایی اصلی منشا اعزام تروریست های خارجی برای جنگیدن در صفوف داعش در عراق و سوریه به شمار می رود.

به گفته «الیزابت کارسکا» رییس یک گروه وابسته به سازمان ملل متحد که در این باره بررسی می کند، داعش از رسانه های اجتماعی و شبکه های غیررسمی دوستی و خانوادگی که بسیاری از آن ها در (بخش های اشغال شده) سوریه قرار دارند، برای جذب تروریست های جدید در بلژیک، استفاده می کند.

کارسکا افزود: کارشناسان سازمان ملل متحد از منابع خود در بلژیک دریافته اند که تاکنون فقط ۵۰۰ تروریست از کشور بلژیک به عراق و سوریه رفته اند که میزان سرانه آن از تمامی کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا، بالاتر است.

کارسکا در یک نشست خبری در بروکسل گفت: ما شنیده ایم که داعش به اعضای خود از ۲-۳ تا ۱۰ هزار دلار برای جذب هر عضو تازه می پردازد که بستگی به تحصیلات و نوع این افراد دارد.

این وکیل و حقوقدان مدافع حقوق بشر لهستانی افزود: اگر شخصی تحصیلات بالایی مانند کارشناسی در رایانه یا دکترا در پزشکی داشته باشد، داعش به افرادی که آنها را جذب می کنند، مبلغ بیشتری پرداخت می کند.

این گروه وابسته به سازمان ملل متحد به ریاست کارسکا که توسط کمیسیون حقوق بشر این سازمان مستقر در ژنو، تاسیس شده است، اعلام کرد: گروه تکفیری برای بلژیک مستقر در این کشور، در سال ۲۰۱۰ نخستین موج از تروریست هایی را که به عضویت این گروه درآمده بودند، به سوریه اعزام کرد.

این گروه افزود: اما اکنون با ازهم پاشیده شدن گروه تکفیری برای بلژیک و دستگیر و زندانی شدن بسیاری از اعضای آن، افراد دیگری اقدام به عضوگیری برای داعش می کنند.

به گفته کارسکا، روش اصلی عضوگیری برای داعش در سال گذشته میلادی (۲۰۱۴)، از طریق شبکه های غیررسمی دوستانه و خانوادگی و همچنین شبکه های اجتماعی بوده است.

کارسکا افزود: شمار زیادی از زنان و دختران بلژیکی برای ازدواج با تروریست ها یا مراقبت از بیماران و زخمی های داعش از این کشور به سوریه وعراق می روند و شماری از آنان نیز واقعا در نبرد علیه نیروهای دولتی شرکت می کنند.

با اینکه آمار دقیقی از شمار زنانی که بلژیک را برای عضویت در داعش ترک می کنند، وجود ندارد، اما شمار پسران و مردان بلژیکی که به داعش می پیوندند، از حدود ۱۰ نفر در ماه در ۳ سال پیش به حدود ۴ یا ۵ تن در ماه در حال حاضر، کاهش یافته است.

به گفته ویژ، میانگین سنی این افراد ۲۳ سال است که در حال کاهش یافتن است.

قرار است گزارش نهایی این گروه کاری که چند ماه پیش برای حقیقت یابی به تونس سفر کرده بود، در سال آینده میلادی (۲۰۱۶)، منتشر شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    واقا باید خیلی خنگ باشین اگر فکر می کنید داعشی ها به خاطر پول می جنگند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس