کد خبر 482024
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۷

بعد از بازي ايران و ژاپن‌؛ در راهروي رختكن؛ جايي كه بازيكنان ساك به دست، يكي يكي ورزشگاه را ترك مي‌كنند، عليرضا حقيقي هم مثل بقیه در حال ترك ورزشگاه است‌؛ پايان يك بازي و يك روز ديگر.

به گزارش مشرق، بعد از بازي ايران و ژاپن‌؛ در راهروي رختكن؛ جايي كه بازيكنان ساك به دست، يكي يكي ورزشگاه را ترك مي‌كنند، عليرضا حقيقي هم مثل بقیه در حال ترك ورزشگاه است‌؛ پايان يك بازي و يك روز ديگر. او سعي مي‌كند لبخندش را حفظ كند و با دوربين‌هاي تلويزيوني و خبرنگاران حرف بزند. در اين بين، فرصتي دست مي‌دهد تا ما هم با حقيقي دقايقي گفت‌وگو كنيم. مصاحبه‌اي كه تا پاي اتوبوس تيم‌ملي ادامه پيدا كرد. او تأكيد كرد روي گل ژاپني‌ها اشتباه كرده اما گلايه داشت كه چرا بازي‌هاي خوبش به اندازه اشتباهاتش، پررنگ نمي‌شود.

*برآيند گفت‌وگوهايي كه بعد از بازي داشتي اين بود كه هجمه زيادي عليه تو وجود دارد. آيا احساس مي‌كني بيرون و داخل زمين فشاري زيادي رويت وجود دارد؟

در داخل زمين فشار آنچناني روي من وجود ندارد. هميشه سعي كرده‌ام كارم را به ‌نحو ‌احسن انجام دهم و تا اينجا هم كادرفني تيم‌ملي از من راضي بوده است. هميشه دوست دارم از امتحان‌هاي مختلفي كه دارم، سربلند بيرون بيايم. طبيعي است كه گاهي كارها آن‌طور كه دوست داري پيش نرود ولي به يك‌سري فشارها در زندگي‌ام عادت كرده‌ام. يعني هميشه همراه من هست. دوست دارم مثل ديگر بازيكنان به من هم نگاه شود. اين‌طور نباشد كه وقتي اشتباه مي‌كنم، اينقدر پررنگ شود. احساس مي‌كنم گاهي اين فشارها واقعاً بي‌رحمانه است. قبل از جام جهاني، بعد از جام جهاني. ولي بايد يك چيز را در نظر گرفت. به ‌هر ‌حال من هم يك جوان ايراني‌ام. براي همين مرز و بوم هستم. نمي‌دانم گاهي رفتارهايي كه مي‌شود سهوي است يا عمدي ولي دوست دارم به من هم فرصت داده شود، به من هم مثل ديگران نگاه كنند نه اينكه فقط در روزهاي سخت يادم بيفتند. فكر كنم غير از من اين فشار روي چند بازيكن ديگر هم هست. اين رفتار باعث تخريب جوان‌ها مي‌شود و قطعاً روي تيم‌ملي تأثير منفي مي‌گذارد.

*يعني فكر مي‌كني اين هجمه‌ها و انتقادها بيش از حد معمول است؟ به‌ هر‌ حال انتقاد هميشه وجود دارد. هر بازيكني هم ممكن است تحت فشار قرار بگيرد ولي تو احساس مي‌كني اين انتقادها تنها به عملكرد فني‌ات ربط ندارد، درست است؟

هميشه سالم زندگي كرده‌ام و سالم هم زندگي خواهم كرد. من مي‌گويم اگر انتقاد درست باشد، اشكالي ندارد. من هر وقت اشتباه كنم، خودم مي‌گويم اشتباه كرده‌ام. انتقاد هم اگر براي تخريب نباشد خوب است و كمك مي‌كند ولي بعضي رفتارها نه به من كمك مي‌كند و نه به ديگر بازيكنان تيم‌ملي. تخريب فقط تمركز ما را به‌هم مي‌زند. بايد تشكر كنم از كساني كه هميشه با وجود اين فشارها از من حمايت كردند. از كروش و كادرفني بگيريد تا همبازي‌هايم و مردمي كه واقعاً در اين مدت به من كمك كردند.

*سؤالي داريم كه مي‌خواهيم شفاف از تو بپرسيم. شايد مقداری از اين انتقادها به ذهنيتي مربوط شود كه نسبت به تو وجود دارد. اينكه از دور يك شكلي هستي و از نزديك يك شكل ديگر.

متأسفانه آدم‌هايي هستند كه خيلي زود قضاوت مي‌كنند. همه ما كم و بيش اين خصلت را يك مقدار داريم. به قول معروف ندانسته قضاوت مي‌كنيم. به قول شما شايد همان كساني كه از دور من را مي‌بينند و منتقدم هستند، از نزديك با من آشنا شوند نظرشان 180 درجه فرق كند ولي من مي‌گويم نبايد در هر شرايطي قضاوت كنيم. تا مطمئن نشده‌ايم، نبايد درباره كسي قضاوت كنيم. ممكن است خود ما كه در مقام قضاوت هستيم، در شرايط بدي قرار بگيريم و رفتارها و عكس‌العمل‌هاي شديدتري داشته باشيم. در هر صورت من ياد گرفته‌ام كه هميشه مؤدب باشم. اين چيزي بود كه از بچگي ياد گرفتم.

*اخيراً برنامه 90 به آناليز گل‌هاي خورده تيم‌ملي پرداخت و در نهايت به اين نتيجه رسيد كه تيم‌ملي به يك شكل گل مي‌خورد. نظرت در اين باره چيست؟ آيا واقعاً اين‌طور بوده؟

من صحبت خاصي راجع به آن برنامه و آناليزي كه انجام داد، ندارم. بعد از بازي هم وقتي دوربين اين برنامه سراغم آمد، در كمال ادب و احترام گفتم از عادل فردوسي‌پور مي‌خواهم هيچ اسمي از من در برنامه‌‌اش نياورد‌؛ حالا چه خوب و چه بد. اين را در كمال ادب و احترام گفتم. دو بار وكيلم اين خواسته را از او داشت ولي چنين كاري نكرد. گفتم خودم شخصاً از او بخواهم كه ديگر اسمي از من در برنامه‌‌اش نياورد. اميدوارم اين بار چنين اتفاقي بيفتد تا مجبور نشويم اين بحث را كش بدهيم.

*نقدها را تا چه حد قبول داری؟

من مي‌گويم نبايد اين‌طور باشد كه فقط بدي‌هاي من را بزرگ كنند. من با نقد و انتقاد مشكلي ندارم ولي مي‌گويند بايد نقدها منصفانه‌تر باشد. اگر اشتباه من را اينقدر بزرگ مي‌كنيد، كار خوبم را هم بزرگ كنيد. اين نمي‌شود كه فقط اشتباهم در بازي با ژاپن را نشان بدهند ولي هيچ اشاره‌اي به آن تك‌به‌تك كه گرفتم، نكنند. هر انساني اشتباه مي‌كند. بازيكن روبات كه نيست. من روبات نيستم كه اصلاً اشتباه نكنم. خودم اشتباهم را مقابل ژاپن قبول دارم. آدمي منطقي هستم. من بايد بيشتر كار كنم. هر بازيكني نقاط ضعف و قوتي دارد. بايد روي نقاط ضعفم بيشتر كار كنم تا در بازي‌هاي بعدي تيم‌ملي ديگر چنين اتفاقي نيفتد.

*بعد از بازي با عمان هم بحث‌هايي شد، درباره اينكه واقعاً چه كسي مقصر است. از تو و مدافعان تيم‌ملي هم انتقادي شد. درباره آن گل صحبت مي‌كني؟

اول از همه بايد بگويم وقتي توپ وارد دروازه مي‌شود، نمي‌توان گفت دروازه‌بان مقصر اصلي است. من مي‌گويم تا كي چنين تفكري داشته باشيم كه وقتي توپ وارد دروازه مي‌شود، گلر مقصر است؟ من نمي‌گويم دروازه‌بان اشتباه نمي‌كند ولي همان‌طور كه سيدجلال حسيني هم گفت، وقتي يك تيم گل مي‌خورد همه مقصر هستند. از فوروارد بگيريد تا دروازه‌بان. وقتي هم گل مي‌زنيم همه نقش دارند ولي در ايران ما مي‌گویيم فقط بازيكني كه گل زده. حتي به كسي كه پاس گل را داده هم زياد توجه نمي‌كنيم و ديده نمي‌شود. ما بايد اين فرهنگ را عوض كنيم. وقتي تيمي گل مي‌خورد همه خورده‌اند. در بازي با عمان تمام فشارها روي من و مدافع‌ها افتاد. همه گفتند شما مقصريد ولي در فوتبال حرفه‌اي اين‌طور فكر نمي‌كنند. شك نكنيد كه همه در تيم‌ملي با تمام وجود بازي مي‌كنند. هر كس پيراهن تيم‌ملي را مي‌پوشد جانش را براي اين پيراهن مي‌دهد. كسي هم كه عمدي اشتباه نمي‌كند.

*در بازي با ژاپن تيم‌ملي نسبت به بازي با عمان عملكرد بهتري داشت. نشان داديم كه مقابل تيم‌هاي بزرگ آسيا، حرف‌هاي زيادي براي گفتن داريم.

اول از همه بايد بگويم بازي خوبي انجام داديم. به نظر من تيم‌ملي خوب بازي كرد. از ژاپن هم سرتر بوديم، مخصوصاً در نيمه اول. در نيمه دوم طبيعي بود كه ژاپني هجومي‌تر بازي كند. به گل هم رسيدند. بازي تداركاتي خوبي بود. در همين بازي‌هاست كه با اشتباه‌هاي خود نقاط ضعف‌مان را بيشتر مي‌شناسيم. اميدوارم تيم‌ملي بيشتر از اين بازي‌ها برگزار كند.

*در صحنه‌اي كه تك‌به‌تك را از ژاپني‌ها گرفتي، در برگشت آنها دوباره دروازه تيم‌ملي را تهديد كردند. هوندا بازيكن ميلان اعتقاد داشت كه مدافع ما رويش پنالتي كرده است. نظر تو چيست؟

من خطايي نديدم و فكر مي‌كنم داور تصميم درستي در آن صحنه گرفت.

*درباره روبين كازان هم صحبت كنيم. اول فصل نزديك بود به اسپانيا يا انگليس بروي. حالا خيلي‌ها منتظر هستند تا در نيم‌فصل اتفاقات تازه‌اي بيفتد.

قطعاً همين ‌طور خواهد بود. همان‌طور كه گفتيد در ابتداي فصل با چند باشگاه خوب مذاكره داشتم و حتي تا مرحله عقد قرارداد پيش رفتيم ولي لحظه آخر باشگاه روبين‌كازان گفت رضايتنامه‌ات را نمي‌دهيم. شرط و شروطي هم گذاشتند كه مانع انتقالم شد. در واقع با لج و لجبازي كازان، من نتوانستم به تيم ديگري بروم و واقعاً در اين پروسه تقصيري نداشتم.

*نيم‌فصل ممكن است به تيم ديگري بروي؟

الان كادر مديريتي باشگاه عوض شده است. شرايط نسبت به گذشته فرق دارد. مطمئناً در نيم‌فصل باشگاهم را عوض مي‌كنم و به تيمي مي‌روم كه بتوانم بازي كنم. اين هم براي خودم بهتر است و هم براي تيم‌ملي. اتفاقات تازه‌اي در راه است. تا نيم‌فصل در كازان هستم و مثل هميشه تلاش مي‌كنم تا در تركيب قرار بگيرم. اميدوارم اين شانس نصيبم شود.

*حرف خاصي مانده كه بگويي؟

من بايد از مردم يك تشكر ويژه كنم، مخصوصاً به خاطر حمايت‌هايي كه داشتند. درست است ورزشگاه پر نشد و اين هم به خاطر برگزاري بازي در وسط هفته و طبيعي بود ولي سنگ تمام گذاشتند و تيم‌ملي را كلي تشويق كردند. بايد يك تشكر از پرسپوليسي‌ها كنم. آنها كه در قلب من هستند. دلم برايشان واقعاً تنگ شده است. يك تشكر هم از استقلالي‌ها دارم كه بعد از درگذشت هادي نوروزي روح پاك فوتبال را نشان دادند و حضوري پررنگ داشتند. فوتبال همين است. درست است ما در زمين بازي با هم رقابت مي‌كنيم ولي بيرون از زمين با هم رفيق هستيم. كري‌خواني هم بايد باشد چون اگر نباشد، فوتبال جذابيت ندارد. در كل خواستم فقط تشكر كنم از مردم. در استاديوم هم يك چيز خاص ديدم. اينكه طرفداران بعد از بازي بلند شدند و براي بازيكنان دست زدند. من اين صحنه را كمتر ديده بودم و واقعاً افتخار كردم. اميدوارم در بازي‌هاي بعدي هم اين اتفاق بيفتد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس